Aimee Mann - Mental Illness (2017)

Label: SuperEgo

1. Goose Snow Cone (3:35)
  2. Stuck in the Past (3:33)
  3. You Never Loved Me (3:07)
  4. Rollercoasters (3:44)
  9. Philly Sinks (3:14)
  10. Simple Fix (4:12)
  11. Poor Judge (3:33)
avatar van E-Clect-Eddy
Sinds vandaag tijdelijk te beluisteren via een stream op NPR first listen

Prima Folk / singer-songwriter album van Aimee met hinten van andere genres die nog altijd prima bij stem is, past zo in het rijtje nieuwe albums naast Julie Byrne - Not Even Happiness en Valerie June, Rhiannon Giddens

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Aimee Mann - Mental Illness - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Het is gelukkig een hypothetische vraag, maar ik stel hem mezelf geregeld. Wat neem ik mee als ik word verbannen naar een onbewoond eiland en slechts 10 platen mee mag nemen?

De samenstelling van het denkbeeldige koffertje varieert uiteraard over de tijd, maar Bachelor No. 2 Or, The Last Remains Of The Dodo van Aimee Mann zit er bijna altijd in.

Aimee Mann liet in de jaren 80 met haar band ‘Til Tuesday zo nu en dan al horen dat ze een bijzonder talent is en dat deed ze ook op de twee soloplaten die ze in de jaren 90 uitbracht.

Op het in 2000 verschenen Bachelor No. 2 Or, The Last Remains Of The Dodo viel echter alles op zijn plaats. Aimee Mann had de muziekindustrie een paar jaar eerder de rug toegekeerd, maar stond nu op eigen benen en imponeerde met een plaat vol songs die ik na één keer horen echt nooit meer wilde vergeten.

Omdat Bachelor No. 2 Or, The Last Remains Of The Dodo me zo enorm dierbaar is, gaat Aimee Mann de inmiddels 17 jaar oude plaat waarschijnlijk nooit meer overtreffen, maar ook de vier soloplaten die ze de afgelopen 17 jaar heeft uitgebracht waren van een bijzonder hoog niveau. Het geldt ook weer voor het deze week verschenen Mental Illness, dat ik na een paar keer horen al wel net wat beter vind dan zijn vier voorgangers.

Mental Illness focust op alle ellende die in een menselijk leven voorbij kan komen, waaronder uiteraard de ellende in de liefde. Het is ellende die in het leven van Aimee Mann kennelijk in ruime mate voorbij is gekomen, want Mental Illness is in tekstueel opzicht een behoorlijk donkere plaat.

In muzikaal opzicht valt dat (gelukkig) nog wel mee. Vergeleken met de vorige platen van Aimee Mann is Mental Illness een verrassend ingetogen plaat. Aimee Mann kiest op haar nieuwe plaat voor grotendeels akoestische en over het algemeen vrij langzame songs, die vaak stemmig zijn ingekleurd met strijkers en verder worden gedomineerd door akoestische gitaar en piano. Het zijn songs waarin melancholie nadrukkelijk doorklinkt, maar ook in de lentezon doet Mental Illness het uitstekend.

Aimee Mann werkt ook op haar nieuwe plaat weer samen met producer Paul Bryan en deze verdient alle lof voor het geluid op de plaat. Mental Illness klinkt warm en ruimtelijk en dit past goed bij de bijzondere, maar volgens de critici wat vlakke stem van Aimee Mann.

Mental Illness is misschien wat meer ingetogen dan zijn voorgangers, maar ligt toch ook duidelijk in het verlengde van alle platen die Aimee Mann sinds Bachelor No. 2 Or, The Last Remains Of The Dodo heeft gemaakt.

Net als op dit miskende meesterwerk uit 2000 komt de Amerikaanse singer-songwriter op Mental Illness op de proppen met songs die je raken, verleiden en betoveren. Bij de vorige platen verlangde ik toch vrijwel onmiddellijk naar de plaat uit 2000, maar Mental Illness komt momenteel heel vaak voorbij en verveelt geen moment.

Mental Illness zal Bachelor No. 2 Or, The Last Remains Of The Dodo niet verdringen uit het koffertje voor het onbewoonde eiland, maar is in het aanbod van dit moment voor mij een klasse apart. Prachtplaat. Erwin Zijleman

avatar van bommel
Wat een prachtige stem en wat een mooie nummers.
Dit is voor mij de eerste kennismaking met Aimee, smaakt naar meer.
weer een goede tip van erwinz ; bedankt

avatar van erwinz
Luister zeker eens naar Bachelor No. 2
The Forgotten Arm is ook heel goed
En al haar andere platen zijn minstens de moeite waard.

avatar van heartofsoul
Toen dit album uitkwam kon ik het niet gelijk op waarde schatten. Het voorgaande album Charmer
met al die gitaarpartijen was me niet zo goed bevallen, en bovendien ben ik geen uitgesproken liefhebber van Mann's stemgeluid. Door enerzijds het grote muziekaanbod, en anderzijds persoonlijke omstandigheden waardoor ik niet altijd in staat was om onbevangen te luisteren, kwam het er niet van om Mental Illness nog eens een kans te geven. Dank zij mijn platenhandelaar, die hoog opgaf van de kwaliteiten van dit album ben ik het alsnog gaan beluisteren, en vervolgens overtuigd geraakt. Het is een stemmig album met prachtige, droeve songs die wat nauwkeurig luisterwerk vereisen (althans bij mij). Gitaargeweld hoor ik hier gelukkig niet; wel een basis van bas, drums, (akoestische) gitaar, piano én erg mooie strijkersarrangementen. Alleen de koortjes vind ik niet zo mooi, maar daar heb ik (ook bij andere artiesten) wel eens vaker last van. Blij dat ik het album toch maar gekocht heb...

kuifenco
Aimee Mann - Full Performance (Live on KEXP) - YouTube

ook live overtuigt ze met songs van dit laatste album. vlag en wimpel voor deze eigenzinnige dame.