Buffalo Tom - Big Red Letter Day (1993)

Label: Beggars Banquet

1. Soda Jerk (4:27)
  2. I'm Allowed (4:20)
  3. Tree House (4:15)
  4. Would Not Be Denied (3:45)
  5. Latest Monkey (2:45)
  6. My Responsibility (3:32)
  7. Dry Land (3:17)
  8. Torch Singer (3:02)
  9. Late at Night (3:57)
  10. Suppose (3:12)
  11. Anything That Way (4:57)
avatar van fish
Ik heb altijd wel iets gehad met Buffalo Tom. Taillight's fade was toen die uitkwam als single direct een favoriet.

Op dit album doen ze niets verrassends. Uptempo wordt afgewisselt met langzamere rock ballads op Buffalo Tom wijze. Het klinkt allemaal prima, zeker de eerste 4 nummers en de laatste 2, het klinkt allemaal zelfs zo makkelijk dat je je afvraagt waarom ze niet meer van zulke albums gemaakt hebben. Het leek erop dat ze hun niche gevonden hadden, maar te weinig hitparade succes zal ze wel genekt hebben.

avatar van Zachary Glass
fish schreef:

Fijne muziek, dat staat vast.

Inderdaad Maar zoals je stelde: het is steeds van hetzelfde laken een broek. Nu, soms hoeft dat niet echt te hinderen: denk maar aan Neil Young

Maar als ik mijn drie Buffalo Tom-album na mekaar beluister, bekruipt me het gevoel: "die zijn wel erg inwisselbaar".

Maar hier staat wel het fantastische I'm Allowed

ik ben groot geworden met dergelijke schitterende albums en vandaag kan ik er nog altijd geweldig van genieten - wat een plaat !
I'm waiting for an answer, but I've been waiting for 25 years ...

I'm Allowed is het Taillights Fade van dit album. Opnieuw een geslaagd album dat mijn hooggespannen verwachtingen destijds volledig inlostte. Would Not Be Denied.

avatar van thebestfreaks
Ik vond dit album toen het uitkwam een te 'schoon' geluid hebben in vergelijking met voorgaande albums. Het geweldige Let me come over was hier natuurlijk al een beetje een voorbode van, maar bij deze cd vond ik het storend. Echter, wanneer ik deze plaat nu luister geniet ik er een stuk meer van dan toen hij net uit was...

EVANSHEWSON
De enige plaat die ik van deze band ooit gehad heb... en heb geruild voor iets anders in de platenshop, na een teleurstellende luisterbeurt, ik begreep de "grandeur" van deze band niet, denk ik.

Ik had me nog maar eens gebaseerd op zware bewieroking in de pers, iets dat me al vaker zuur is opgebroken, want die muziekrecensenten kennen er volgens mij niet altijd heel veel van...

Als ik geen sterke melodielijnen hoor haak ik nogal vlug af, dat zal het wel wezen. Ik vond dit gewoon te rommelig klinken, te rafelig, ik kon er geen nummer van onthouden...

Ik kan en wil dit verder niet beoordelen, ik ben al lang de sound vergeten van de muziek op deze plaat, en ik was het bandje eigenlijk al helemaal vergeten, maar de aparte hoes is me bijgebleven, dat wel.

avatar van bertus99
1,0
Ik haalde deze onlangs uit de muziekbieb, eigenlijk een beetje per ongeluk. Wat Evanshewson hieronder zegt is geheel ook mijn mening. Ik kan niet goed tegen dit soort muziek en het beluisteren van meer werk van deze band hoeft al helemaal niet meer. Daarvan gaan er echt 25 in een dozijn.

pretfrit
Een van de weinige albums uit de muzikaal turbulente eind 80, begin jaren 90, die ik nog regelmatig draai.

Weet me nog altijd te raken....gezien het "rattige" tekstboekje en een bekrast cd doosje dat uit elkaar ligt moet ik dit toch erg vaak gehoord hebben

avatar van FunkStar
Mijn favoriete nummer is I'm Allowed, heerlijk!

avatar van LucM
Stevige en melodieuze rock met prima zang, het doet mij een beetje denken aan Crazy Horse (Neil Young), een album dat ik nu nog regelmatig draai. De eerste 2 nummers en "Anything That Way" vind ik de beste van dit prima album.

Tijdloos!

avatar van rkdev
fish schreef:

Fijne muziek, dat staat vast.

Klopt helemaal. De "Taillight's fade" van deze plaat is overigens I'm Allowed. Briljant !

avatar van rkdev
Vanavond mijn 4 albums van Buffalo Tom weer eens gedraaid, maar dit blijft toch echt mijn favoriet. Elk nummer is raak en de melodieën zijn erg catchy. En dan is daar natuurlijk het meesterlijke nummer I'm Allowed.
Maar ook Sodajerk, Tree house, Dry land, Late at Night ... och, teveel om op te noemen.

avatar van Shelter
I'm allowed is de uitschieter...wat een geweldig nummer. Die stem past zo geweldig op het nummer, rauw maar met veel gevoel.
De rest is ook meer dan het luisteren waard hoor, maar dat ene nummer verneukt het een beetje voor de rest

Would Not Be Denied is het tweede pareltje van Big Red Letter Day. Maar de ultieme Buffalo Tom-plaat is toch voorganger Let Me Come Over. Met songs als Tallights Fade, Mineral, Larry, Crutch, Frozen Lake, Porchlight en Stymied een schatkist als je van trieste gitaren houdt.

avatar van Shelter
mmm die ken ik dus niet...die voorganger.
Ik was een beetje laat met Buffalo Tom ontdekken...nog wel live gezien op Lowlands...was erg goed optreden (94 of 95 ).
Ga ik die voorganger ook eens proberen

Daar ga je geen spijt van krijgen.

avatar van halleluwah
Laatst nog eens geluisterd, maar haalt het niet bij zijn voorganger. Kan me herinneren dat een studiegenoot vlak na 't uitkomen van deze CD het 'een waardeloze ' plaat vond na zijn klassieke voorganger, die we met een groep unaniem 'heilig' hadden verklaard. Inderdaad: veel gepolijster geluid (de trend werd doorgezet) en nauwelijks echt memorabele nummers, Tuurlijk 'I'm allowed", maar zelfs dit prijsnummer kan de vergelijking met zowat alles van Let me come over niet doorstaan. Die plaats is veel rauwer, maar ook authentieker.
Kwam er de laatste keer met veel moeite en de nodige skips doorheen.

avatar van Madjack71
Daar waar Birdbrain bij mij de muzikale plank volkomen missloeg en Let me Come Over niet geheel wist te overtuigen, doet dit Big Red Letter Day dat met groots gemak. Zo hoor ik Buffalo Tom graag. Pakkende muziek met een ruw randje.

ThereThere
1 Van hun beste; nog steeds!!

avatar van Ronald5150
Het nummer "Taillights Fade" van "Let Me Come Over" van Buffalo Tom vind ik nog steeds een van de mooiste liedjes ever. Ook op "Big Red Letter Day" staan zo'n juweeltje, namelijk "I'm Allowed". Het is jammer dat de rest van de nummers na verloop van tijd wel heel erg hetzelfde en inwisselbaar klinken.

avatar van Shelter
een volle ster naar beneden want na verloop van tijd blijft alleen Soda Jerk en Im Allowed overeind.
Vooral dat laatste nummer is echt mooi. De rest is niet uber slecht of zo, maar verre van origineel en vergetelijk. Hoor ik het op de radio, zet ik het niet per se af maar ik stop eigenlijk nooit meer de cd zelf in de speler...zegt genoeg lijkt me

avatar van EttaJamesBrown
Beter dan de voorganger, slechter in de originaliteit. Met een cover van henzelf: Taillights Fade die ze hier I'm allowed hebben genoemd.

avatar van Rudi S
Dit album heb ik deze week nog een paar keer opgezet en moet toch echt meer krijgen dan de 4 sterren die ik nu heb staan, prachtig album.

avatar van steven
wellicht iets gepolijster dan de voorganger , maar qua songs zit het ook hier wel goed : uptempo nummers dry land , latest monkey nodigen uit om lekker mee te bleren en hebben schwung , I'm allowed is taillights fade pt2 , maar desondanks best lekker . heerlijke powerpop/rock met zeer aanstekelijke songs , niks mis mee