Jethro Tull - Roots to Branches (1995)

Label: Chrysalis

1. Roots to Branches (5:12)
  2. Rare and Precious Chain (3:34)
  3. Out of the Noise (3:25)
  4. This Free Will (4:05)
  5. Valley (6:08)
  6. Dangerous Veils (5:35)
  7. Beside Myself (5:50)
  8. Wounded, Old and Treacherous (7:50)
  9. At Last, Forever (7:55)
  10. Stuck in the August Rain (4:06)
  11. Another Harry's Bar (6:22)
In mijn ogen het beste Jethro Tull album, in die zin dat het alle muzikale invloeden van de band verenigd in 1 album: het is acoustisch, rock, jazz, hard rock, folk, et cetera. Alle perioden van Jethro Tull tot dan toe zijn verenigd in dit album, en dat zonder dat het klinkt als een mengelmoes: het is duidelijk een geheel. Dat maakt het album zo sterk. Verder behoren de teksten van bijvoorbeeld Roots To Branches, Valley en Dangerous Veils in mijn ogen tot de beste van Ian Anderson.

Nu roept iedereen dat Aqualung of Thick As A Brick het beste album van Jethro Tull is. Inderdaad, TAAB zal hun beste prog-rock album zijn. Maar over pakweg 30 jaar zal dit album worden aangewezen als voorbeeld hoe Jethro Tull klonk. Simpelweg omdat alles erin verenigd is. Magnifiek.

Album begint vrij goed maar ook niet meer dan dat. Het tweede gedeelte, vanaf Beside Myself (trouwens mijn favoriet op deze Roots to Branches) tot de zeer mooie afsluiter Another Harry's Bar is naar mijn mening het hoogtepunt van deze plaat. Ik twijfelde even tussen 3 en 3,5 maar dankzij die laatste 5 nummers wordt het een dikke 3 en half.

Voor mij een vette dikke en zeker geen onterechte 5!!
Superplaat met een heerlijke dondere sfeer.

De teksten heb ik overigens nog nooit gelezen. Ga ik toch maar eens doen

avatar van indana
De jaren 90 doen de Tull duidelijk goed. Toch vind ik dit album iets minder dan de voorganger Catfish Rising. Maar ze hebben slechtere gemaakt. Wel weer jammer dat Another Harry's Bar een gedeeltelijke Dire straits/Mark knopfler imitatie is ondanks de mooie tekst.

Ozric Spacefolk
De jaren 90 Jethro Tull, gaat terug richting de folkmuziek, vermengd met wereldmuziek invloeden met een (soms) stevige symforock-basis...

Ian Anderson is er kwa stem op achteruit gegaan, maar is nog immer één van de betere vocalisten binnen de symfo- en classic rock, wat mij betreft...

Hoe dan ook, Roots to Branches en J.Tull.com zijn graag gedraaide platen, door mij... Evenals het solowerk van Ian, uit deze tijd...

avatar van Bravejester
Hiervoor geld het zelfde voor mij als voor Catfish Rising; eerst maar weer eens compleet luisteren voordat ik ga stemmen.

Ozric Spacefolk
Ik ben benieuwd naar je oordeel.

Ik zelf vind jaren 90 Tull helemaal te gek!

avatar van Bravejester
Zojuist beluisterd en zo veel doet het me niet meer; tegenwoordig ga ik meestal voor het stevigere werk.

Maar ik vind wel dat je de kwaliteit van de band goed hoort ; alles is prima verzorgt en de productie is ook zeer goed.

Bijna alles ligt wel lekker in het gehoor zonder echt storend te worden; daarom nu een 3. Wie weet wordt het later nog ietsje meer.

Duidelijk favorieten op het moment zijn toch wel Roots To Branches , Valley en Beside Myself

avatar van BeatHoven
Het titelnummer is "best oké" en er staan nog relatief goede nummers op (voor Tull-maatstaven) maar voor mij is de cirkel rond. Ik voel me onverschillig bij het luisteren. "Het vat is af", mij kunnen ze hier niet meer mee bekoren.

Ozric Spacefolk
Wounded, Old and Treacherous en At Last, Forever is een kwartier lang topsymfonische rock met elementen uit klassiek, wereldmuziek, folk en rock.
Te gek, gewoon!

avatar van Kronos
Een Oosters sausje doorheen de muziek en ingrediënten uit het verleden moeten het gebrek aan inspiratie verdoezelen. De zang van Ian Anderson klinkt krachteloos alsook de gitaren. Het fluitspel overheerst maar memorabele melodieën ontbreken. Of het moest een echo zijn van eerder werk. Snel doorspoelen.

67/100

Jethro Tull kende ik al wel vanuit mijn jeugd, maar erg goed nooit. Het nummer 'Locomotive breath' was vanzelfsprekend bekend. Maar echt veel platen of cd-s had ik niet. Toen het cd tijdperk aanbrak op een rommelmarkt voor een appel en een ei een hele trits jaren 70 platen aangeschaft, waaronder een aantal van Jethro Tull. Maar beluisteren deed ik ze niet echt. De laatste 10 jaar ben ik me meer gaan verdiepen in de muziek van Jethro Tull. Enkele cd's aangeschaft, wat gevonden in kringlopen en meer bewondering gekregen. En deze week een concert van de groep bijgewoond en daardoor al een aantal dagen enkel Jethro Tull beluisterd. Dus nu deze 'bibliotheek' cd Roots to Branche. De jaren 70 van Jethro Tull zijn bij mij favoriet, de muziek van Jethro Tull was toen redelijk baanbrekend met hun vermenging van prog/folk/rock/jazz en klassiek.
Veel grote groepen in de jaren 70 hebben heel veel moeite een fatsoenlijk vervolg te geven in de jaren 80 en 90. De punk en wave heeft wat dat betreft onbarmhartig toegeslagen.
Dit album is uit de jaren 90. Het is zonder meer een Tull album. De altijd herkenbare stem en fluitspel van Ian Anderson haal je overal uit. Het niveau van de jaren 70 wordt niet gehaald, maar kan en mag je dat verwachten ? Als je die jaren even vergeet is het een zeer beluisterbaar album. De zang van Ian valt me direct op. Hij klinkt erg zuiver, soms hoor je Lou Reed of Mark Knopfler er in. De muziek is ook dit keer weer een mengeling. Niet alles is geslaagd en soms verlang je weer naar een heerlijk wat langer nummer. Het langste is zo'n 7.50 minuten, maar de verrassing van vroegere nummers ontbreekt wat. Another Harry's bar zou zo'n nummer kunnen zijn, zeker aan het einde, Maar dan mag het nog wel wat langer doorgaan. De conclusie, een knap gemaakt album, muzikaal goed op orde, degelijk. De verrassing ontbreekt wat. Sommige nummers zijn echt goed, maar er zitten ook wat mindere nummers in.
Ik geef het een 3,5 , op dit moment zou een 4 te veel zijn. 3,75 zou precies passen, maar dat kan jammer genoeg niet.