King Woman - Created in the Image of Suffering (2017)

Label: Relapse

7. Manna (6:16)
  8. Hem (8:05)
avatar van Don Cappuccino
Album stream: Created in the Image of Suffering

Ik schrijf later wat over het album, want ik ben onder de indruk!

avatar van Don Cappuccino
Created in the Image of Suffering staat als een huis, van begin tot eind. Op de EP Doubt hoor ik nog een zoekende band, maar op het debuutalbum valt alles op zijn plaats. King Woman levert nu een veel zwaardere sound af die goed past binnen de Relapse Records-stal. Het gewicht van doommetal en de dromerigheid van shoegaze worden prachtig gecombineerd: de ritmesectie is slopend, de gitaarpartijen donderend en stemmig, en de doorleefde vocalen van Kristina Esfandiari zijn bezwerend. Deze zijn vaak in verschillende lagen opgenomen, waardoor er spookachtige texturen worden neergelegd.

Na de opening genaamd Citios en drie relatief korte tracks duikt de band echt de diepte in met Hierophant, een acht minuten durende track die zich met geduld en detail afstevent naar een meesterlijke climax waarin een aantal regels als een mantra herhaald worden, dit effect hoor je vaker op de plaat, bijvoorbeeld bij Hem. De band staat dit jaar op Roadburn en dat is helemaal terecht. Liefhebbers van Chelsea Wolfe en bands als Windhand en True Widow moeten dit echt gaan beluisteren. Een indrukwekkende plaat.