Strictly Inc. - Strictly Inc. (1995)

Label: Virgin

1. Don't Turn Your Back on Me (3:59)
  2. Walls of Sound (5:07)
  3. Only Seventeen (4:57)
  4. The Serpent Said (5:28)
  5. Never Let Me Know (6:21)
  6. Charity Balls (4:38)
  7. Something to Live For (5:17)
  8. A Piece of You (4:47)
  9. Strictly Incognito (5:05)
  10. An Island in the Darkness (17:21)
avatar van vigil
Soloplaat van Tony Banks (Genesis) waar hij op zang bij gestaan wordt door de zanger van Wang Chung.

avatar van ChrisX
Nou ja, solo-plaat... Laat Banks het niet horen want dat was helemaal niet zijn bedoeling van dit album. De originele bandnaam was namelijk Strictly Incognito maar ja dat zou verwarring gaan scheppen met Incognito en toen is het Strictly Inc. geworden. Virgin had dit ook 'anoniem' in de markt moeten zetten van Banks zodat de muziek een eerlijke kans kreeg. Maar ik denk dat Virgin wel begreep dat dat er niet echt in zat en plakte er dus een stickertje op met een tekst in de trant van "feat. Tony Banks from Genesis".

Ik vind dit een meer dan genietbaar album met aan de ene kant muziek die neigt naar synthi-pop (bijna Invisible Touch achtige) klanken maar ook wel wat symfonische trekjes heeft. De symfo komt uiteindelijk in het lange An Island In The Darkness helemaal naar voren, wat eigenlijk qua melodische inhoud een best simpel stuk is maar door het kundige arrangeren de volle lengte zeker verdiend. Mooie melodieuze gitaarsolo van Daryll Stuermer aan het slot overigens. Als geheel klinkt het stuk bijna als iets wat op Duke had kunnen staan, wat komt door het prominente elektrische piano-geluid dat me zo aan dat album doet denken.

avatar van Stekelnootje
Wow, wat is dit een mooi album. Ik kan me wel vinden in de opmerking dat An Island In The Darkness zomaar op Duke had kunnen staan, had het nooit zo bekeken maar het is helemaal waar. Prima afsluiter. Maar vóórdat je bij dat nummer bent aanbeland staan er negen tracks op die mij stuk voor stuk verrassen. In vergelijking met de voorgaande soloplaten van Tony Banks zit hier wat meer pit in.

avatar van Deranged
Leuk plaatje man.

avatar van Deranged
Walls of Sound is een heel lief liedje.

Lieflijk liefdesliedje waar je die bezieling voelt die er is of niet is.

Word er helemaal teder van in mijn hart.