Gold - Optimist (2017)

Label: Ván

1. You Too Must Die (5:33)
  2. Summer Thunder (4:35)
  3. White Noise (5:04)
  4. Teenage Lust (5:41)
  5. No Shadow (3:26)
  6. I Do My Own Stunts (4:33)
  7. Be Good (2:07)
  8. Come with Me (3:13)
  9. Tear (5:16)
avatar van brakbek
Voor liefhebbers van Siouxsie and the Banshees en Cocteau Twins.

avatar van ElroHirtje
De in de voorgaande post aangehaalde referenties zijn te zwak en zelfs wat misleidend. Gold heeft veel meer melancholie, agressie en metal in zich dan de donkere new wave van vroege twins platen. En het stemgeluid van zangeres Eva is ver in de verte de enige associatie die opborrelt met siouxsie (plus dat beiden onder invloed staan van post punk, maar Gold gebruikt dit om de metal/doom/occult invloeden 'fris' te houden. Siouxie wás postpunk).

Gold heeft het klassieke rockpad verlaten en speelt aardedonker. Muzikaal alswel tekstueel. Puttend uit verschillende muziekstijlen (Black, occult, post) creëren ze zwarte berusting. Optimist (het donker wordt belicht om het licht zijn bestaansrecht te bewijzen) is een welhaast persoonlijke openbaring van zielepijn in een vragende en niet aansluitende wereld. Eenzaamheid ligt op de loer. Of erger. De strijd die we hier als individu bij moeten én kunnen leveren is hoopgevend. Daar gloort het licht.

De muziek die deze hersenspinsels begeleiden is 'in sync' met de teksten. Waar de de meeste teksten worden geschreven na de jam, vraag ik me dat in dit geval af. De muziek past nl te sterk bij de teksten. Desolate tekst? Distortion gitaar. Tekst vol melancholie? Zalvende lullaby. Dreigende destructie? Dikke gitaaropbouw die met ferme drumklappen wordt afgemaakt (ik laat aan u over welke nummers deze voorbeelden gaan).
In synopsis : voor hele plaat is een nauwgezette detailvoering gehanteerd. Dit is niet zomaar ontstaan. Dit meesterwerk is het resultaat van de voorgaande platen, waarbij lef en crossing borders een deugd zijn geweest.
Ik denk dat men ook zeer blij is geweest met de producer Randall Dunn (oa Sun O)))), zijn weergaloze spanningsboog is voelbaar op deze schijf.
Deze zesmans formatie spelen in dienst van elkaar, alles klopt, met een uitkomst die meer is dan de som der delen.
Deze emotionele eruptie, zwarter dan zwart (ik dacht dat NIN dit patent had) is een vijf sterren plaat geworden.

avatar van we tigers
Ik heb ze gisteren zien optreden in 013 als support voor Converge.
Ik vond ze erg goed. Het geluid stond als een huis, loepzuivere zang en een heerlijk loodzwaar geheel dat toch open klonk. Echt goed. Converge was ook te gek, maar Gold was voor mij de verrassing van de avond. Deze schijf maar eens meegenomen van de merch-tafel.

avatar van Don Cappuccino
we tigers schreef:
Ik heb ze gisteren zien optreden in 013 als support voor Converge.

Hetzelfde hier. Een ijzersterke combi van genres waar ik van hou: post-punk, blackmetal en shoegaze.

ElroHirtje schreef:

Zwak en misleidend? "Tear" is een regelrechte Cocteau Twins pastiche.

avatar van ElroHirtje
Was geen bedoeling om te diskwalificeren, hoor.
Denk heus dat Tears van het hele album nog het meest in de lijn komt te liggen van je zienswijze (donkerte herinnert aan vroege geluid van CT) al zou ik dus zelf nimmer op de associaite komen), maar een pastiche? Als gezegd, dat oort mij wat misleidend. CT tapt uit ander wave vaatje; Gold hangt mi aan shoegaze donkere metal.

Maar goed, een ieder zijn eigen associaties. Zeker.

avatar van brakbek
Maar natuurlijk. Ik gun jou je eigen associaties ook van harte.

avatar van Lau1986
Gold, overal word het groots aangeprezen maar ik vind er eigenlijk weinig in terug. Toch zou ik volgens de beschrijvingen dit leuk moeten vinden echter komt het bij mij nooit binnen. Ik vind de zangeres vervelend en matig. De muziek geforceerd. Het moet iets oproepen wat het helemaal niet doet. Voor mij is dit maar een matig plaatje.

avatar van [WZ]
Had een random Spotify playlist van Roadburn 2019 aangezwengelt, en daarvan bleef Come With Me na slechts 1 draaibeurt verdomd lang hangen...
Gold toch nog maar eens meer opgezocht en wat blijkt? Gewoon Nederlanders!

Ga dit plaatje nog wat meer uitpluizen, maar voorlopig positief verrast.