Neal Morse - Testimony (2003)

Label: Inside Out

1. The Land of Beginning Again (3:10)
  2. Overture No. 1 (5:57)
  3. California Nights (5:46)
  4. Colder in the Sun (6:20)
  5. Sleeping Jesus (5:32)
  6. Interlude (1:56)
  7. The Prince of the Power of the Air (2:43)
  8. The Promise (2:52)
  9. Wasted Life (6:49)
  10. Overture No. 2 (2:30)
  11. Break of Day (6:55)
  12. Power in the Air (5:03)
  13. Somber Days (5:06)
  14. Long Story (5:35)
  15. It's All I Can Do (6:24)
  16. Transformation (3:00)
  17. Ready to Try (4:16)
  18. Sing It High (4:47)
  19. Moving in My Heart (3:06)
  20. I Am Willing (6:28)
  21. In the Middle (2:26)
  22. The Storm Before the Calm (7:31)
  23. Oh, to Feel Him (6:16)
  24. God's Theme (2:31)
  25. Overture No. 3 (1:05)
  26. Rejoice (2:28)
  27. Oh Lord My God (3:53)
  28. God's Theme 2 (2:09)
  29. The Land of Beginning Again (0:54)
  30. The Fang... Sings! * (0:18)
  31. Tuesday Afternoon / Find My Way Back Home * (13:21)
totale tijdsduur: 2:03:28 (2:17:07)
avatar van Torch
zijn eerste solo cd na zijn afscheid van Spock's Beard, en het verhaal van; zijn zoektocht naar + het vinden van + overgeven aan.... God.
Muzikaal een prima plaat, nauw verwant aan zijn voormalig broodheer Spock's Beard.
Thematisch niet mijn kopje thee, maar iig gepassioneerd gebracht.

4 sterren.

Geweldig! ook voor de niet symfomanen of progrockers..
ik wist al dat dit een geweldige plaat zou worden nadat ik In The Land Of Beginning Agian hoorde,wat een goeie plaat!

5.0

avatar van ad6922
ik heb dit album al sinds de release date. Op dat moment zat ook ik, net als Neal, in de zoektocht. De eerste van deze dubbel cd gaat over die periode en daarom sprak deze me het meeste aan.

cd 2 spreekt me pas sinds een aantal maanden aan. Ook ik heb God gevonden en sinds die tijd is mijn favoriete disc van dit album verschoven naar cd2.

Fantastisch album die door mijn herkenning met zijn verhaal 1 van mijn favorieten is.

ad6922 schreef:

En dan Porcupine Tree op 1 in je top 10, met Steven Wilson die resoluut alles wat met godsdienst en dogma's afwijst
Ik ben ook echt op zoek naar dit album, maar kan het nergens vinden. Overlaatst "?" aangeschaft en hoewel ik niet gelovig ben, storen de teksten me absoluut niet. Muzikaal ook een pareltje, die "?".

avatar van uffing
Opvallend dat hier nog zo weinig reacties bij staan. Dit is echt een juweel van een plaat. Muzikaal zeer hoogstaand, zoals we van Neal gewend zijn, maar op sommige punten knalt de emotie werkelijk je speakers uit (wasted life, I am willing, oh to feel him). Dit is Neal's meest persoonlijke plaat als je het mij vraagt. Als je niet gelovig bent, moet je soms wel even door de teksten heen bijten, maar mij lukt het ook, dus jou ook vast wel.

Schitterend!

nicoot
Ik vind "Sing It High" fantastisch. Echt een muzikaal hoogstandje, die overvloedig aanwezige akoestische gitaar.

avatar van rushanne
Geweldige cd, dit niveau heeft hij in mijn ogen helaas niet meer gehaald. Alles hierna is zeker niet slecht, maar toch iets minder dan zijn "Magnum Opus" Testimony. Muzikaal is het allemaal perfect geregeld, en de stem van Morse klinkt beter dan ooit.

avatar van Gert P
Vind hem steeds beter worden, ik heb hem nog niet zo lang maar wat een talent.

avatar van Alexepex
Hier ging Neal, die ik als persoon en als artiest echt hoog acht, wat in de fout.
Had hij er een 1CD van gemaakt dat had het een essentieel meesterwerkje mogen heten, maar nu draaft hij echt teveel door.
1 cd gaat nog wel, maar twee, da's echt een brug te ver.

CD 2 wordt bij mij dus niet veel gedraaid.

I

avatar van uffing
Dat had ik aan het begin ook wel, maar inmiddels is Part 4 mijn favoriete stuk van deze plaat.

Nog steeds een vaste waarde in mijn top 10.

Er schijnt overigens een nieuw Testimony album van de goede man in de maak te zijn. Zal mij benieuwen.

nicoot
Jep Testimony 2 komt uit in mei. In juni zal de heer Morse bovendien uitvoerig touren, met drie shows in Nederland (Beek, Zwolle en hoe kan het ook anders: Zoetermeer) en een 7-koppige band (+ hijzelf). Lees alles op zijn officiële site - de aankondiging om je vingers (en ik zou zeggen: tenen erbij) bij af te likken. More dates to be confirmed, dus misschien wel eens België, dat zou tof zijn. En anders gewoon midden in de examens een uur of vier rijden voor Zoetermeer, alright!

On topic: dit album is ook nog volledig tot me doorgedrongen. Mijn eerst Morse album was ? en dat heb ik altijd het beste gevonden. Intussen ook de drie cd's tellende 'So Many Roads' en 'One' aangeschaft. Die drie live cd's zijn gewoonweg magistraal en One, daar begin ik ook in te komen. Waarschijnlijk moet je je volledig laten 'ontvoeren en ontroeren' door Testimony, een twee uur durende rit waar je genoeg geduld voor moet opbrengen, want ik vind deze ook het meest 'christelijk' klinken en daar heb ik het niet altijd even gemakkelijk mee. En ik geef toe, ik heb de cd nog nooit in één trok uitgeluisterd, wel fragmentarisch... Sing It High is wel heerlijk!

avatar van Rogyros
Dit is helemaal geen slecht album. Integendeel. Eigenlijk wel een interessant concept en uitstekend uitgewerkt. Maar twee cd's achter elkaar uitzitten vind ik wel wat veel gevraagd. Ik heb niet het idee dat ik dit album vaak (in zijn geheel) ga draaien.

Maar een knap staaltje werk is het zeker.

avatar van Brunniepoo
Wat mij betreft gaat Morse hier verder waar hij bij Spock's Beard mee geëindigd is: met een te lang album. Geen slechte overigens, maar net als Snow was dit album mijns inziens gebaat bij een betere dosering.
Live heeft hij daar overigens ook een handje van. Het concert in Zoetermeer was gisteren een behoorlijke uitputtingsslag (maar wel een geweldig optreden).

avatar van blonde redhead
De teksten zijn echt strondvervelend. Ik heb god niet gevonden en zal ik ook niet doen. Vind het zoiezo bijzonder dat iemand wel is gelukt. Want hij bestaat toch echt niet . Maar als atheist gaan dat soort teksten gewoon een beetje tegenstaan op een gegeven moment beetje jammer.

avatar van uffing
Ikzelf ben ook atheist, maar ik stoor me niet zo heel erg aan de teksten. Wat vind je van de muziek?

avatar van rushanne
blonde redhead schreef:

Altijd grappig om zulke reacties te lezen. Als de beste man het licht heeft gezien, laat hem. De muziek is geweldig, en de teksten zijn erg goed (of je Christelijk bent of niet).

avatar van uffing
Vanavond had ik hem weer opstaan en als ie afgelopen is, past maar één ding:

Bidden?

Aanbidden

avatar van berrege
Hier had ik meer van verwacht. Fan van Transatlantic zijnde heb ik dit album gedownload, maar ik mis het muzikale, de leuke instrumentale stukken waarbij vooral met keyboard gewerkt wordt. Om een voorbeeldje te geven: de eerste 10 seconden van Rejoice klinken fantastisch. Waarom kon dit niet langer gerekt worden? Dat zijn de stukken die de reden zijn voor mijn liefde voor Transatlantic, Dream Theater, enz. Hier hoor ik dat jammer genoeg te weinig. Wat niet wegneemt dat het een degelijk album is, maar niet meer dan dat. De tweede CD is heel zwak naar mijn mening, gelukkig was de eerste CD goed genoeg om hier 3 sterren voor te geven. Beste nummers zijn de eerste drie nummers op CD 1.

nicoot
Deze vind ik ook wat minder proggy dan Transatlantic en over het algemeen te emotioneel enzo, is dan ook Neal's eerste prog-soloplaat na zijn Christian rebirth, het verhaal moet eruit Probeer al wat erop volgt: One, ?, Sola Scriptura of Testimony 2, die rocken veel harder, zeker SS!

avatar van berrege
Ben nu bezig met Testimony 2 Ben benieuwd

Deranged
Als gelovige vind ik deze man op dit soort albums toch net een tandje te ver gaan.

Apart dat er zoveel infidels zijn die het wel slikken.

avatar van Brunniepoo
Ach, je hoeft natuurlijk niet heel grondig naar de teksten te luisteren en ik doe dat bij dit album zeker niet, de globale boodschap is voor mij genoeg.

avatar van Rogyros
Deranged schreef:

Apart dat er zoveel infidels zijn die het wel slikken.

Kun je dat toelichten, Deranged?

Deranged
Het is me net iets te obsessief. Dat hij er een keer een thematisch album van wil maken prima, maar om nou plaat na plaat met hetzelfde te komen vind ik gewoon iets te ver gaan.

Overdreven fanatisme is nooit goed.

Het ligt er ook gewoon iets te dik bovenop hier. Bij het laatste album van Transatlantic bijvoorbeeld komen de thema's ook terug maar dan net wat subtieler.

Gedoseerd, minder in your face.

Dat smaakt mij dan toch net wat beter.

Want zoals ik al zei, heb ik er zeker wel iets mee.

avatar van Mindscapes
Ik heb het ook iets minder voor Testimony. Het vervolg (Testimony 2) vind ik daarentegen heel wat interessanter! Minder lang (met het prachtige Seeds of Gold, weliswaar buiten het Testimony-concept), subtieler en toch iets "positiever" dan de vaak zeer emotioneel geladen passages op Testimony, of hoe kan je het noemen. Uitdagend, rockend en nog steeds zeer betekenisvol.

avatar van Supersid
Ik ben erg verrast door dit album, nooit verwacht dat ik 'm zo goed ging vinden!

avatar van Mindscapes
Supersid schreef:
Ik ging net schrijven van het vervolg uit 2011 dan zeker ook te beluisteren, maar dat heb ik hier blijkbaar nog maar net gedaan Eigenlijk is alles (behalve misschien Lifeline) enorm de moeite van Neal Morse (met name One, ? en Sola Scriptura). Ook zijn samenwerking met Flower Kings-gitarist Roine Stolt, Marillion-bassist Pete Trewavas en ex-Dream Theater-drummer Mike Portnoy, onder de naam Transatlantic! Lange ontdekkingstocht te gaan, vriend! Maar ze zal je bekoren

avatar van Supersid
Gek genoeg heb ik de meeste van die namen reeds achter de kiezen, maar neal solo was er nog niet van gekomen...
Lijkt bij elke beluisterbeurt een halfje bij te verdienen