Deerhunter - Cryptograms (2007)

Label: Kranky

1. Intro (2:50)
  2. Cryptograms (4:17)
  3. White Ink (4:59)
  4. Lake Somerset (3:49)
  5. Providence (4:08)
  6. Octet (7:50)
  7. Red Ink (3:40)
  8. Spring Hall Convert (4:29)
  9. Strange Lights (3:38)
  10. Hazel St. (3:48)
  11. Tape Hiss Orchid (1:12)
  12. Heatherwood (3:37)
Dit moet ik eerst maar eens even op mij in laten werken. Niet direct het eerste wat ik zou verwachten van Kranky en ook niet helemaal mijn ding, maar heeft wel een zekere aantrekkingskracht door de donkere, maar toch ook weer poppy rock nummers. File under "half-hallucinerende indierock met enige hitpotentie" of iets dergelijks. Van mij mogen de gitaren wel wat meer gieren, maar ja, dan kom je eigenlijk precies uit bij bands als Dead Meadow en dergelijke.

avatar van KampF
Wat een gave plaat zeg! Niet zomaar een indie-rock bandje, echt een combinatie van de meest gekke dingen. Het zal wel aan het label liggen

*edit*

Dit kan wel een van de beste platen uit 2007 worden voor mij!

avatar van itchy
Mij overtuigt het nog niet. Na een paar luisterbeurten blijft er nog steeds niks hangen, en doet het me vrij weinig. Echt zo'n plaat waar ik op basis van de juichende verhalen meer van had verwacht. 3*

avatar van The Scientist
Strange Lights is echt een geweldig nummer, naar het einde toe wordt het album sowieso steeds beter.

avatar van dan k
Een van de betere releases van dit jaar shoegazer, ambient, sonic youth invloeden, Strange Lights klinkt als een van de betere Guided By Voices nummers afgewisseld met instrumentale soundscaapjes. De eerste helft is wat trager en gaandeweg worden de songs wat vlotter en minder donker. Deze tweede helft is een aantal maanden later opgenomen als de eerste. Tape Hiss Orchid klinkt als een Pixies meets My Bloody Valentine plaat. Check ook hun EP Fluorescent Grey, dat vlak na deze release uitgebracht werd.

avatar van Jumperjack
Volgens Chart Attack ( Can. magazine) de beste Indie plaat van 2007, ik heb hem daarom maar gedownload. Ik ben zeer benieuwd.

ja: Al een stuk of 5 keer deze plaat geluisterd en ik weet het nog steeds niet. Het klinkt goed, maar het wil (nog) niet zo blijven steken.

Dit is voor mij toch wel één van de albums van 2007, vooral de laatste 4 nummers zijn erg mooi.

In juni treden ze in Paradiso op, dus dan kunnen we hopelijk al iets horen van het nieuwe album.

Fantastische (Lake Somerset, Heatherwood, Strange Lights) en andere wel aardige nummers afgewisseld met nummers die je meteen 'doorzapt'. Wat bubbachups al zei: de gitaren mogen wel wat meer gieren.. 3*

avatar van wvv89
Microcastle is stilletjes gelekt... ik ben nog niet echt bekend met Deerhunter, maar hoor en zie goede kritieken

Ik hoor een fantastische plaat, maar er is nog geen hoes, dus kan hem nog niet toevoegen.. Hij is een stuk consistenter en veel meer poppy plaat dan Cryptograms.

avatar van Bart
Reageren op 'Microcastle' kan bij 'Discussie'-pagina van Deerhunter. Daar heb ik de aftrap al gegeven.

avatar van korenbloem
itchy schreef:

Ik heb precies het zelfde

avatar van philtuper
Mijn #1 van 2007 omdat deze plaat me het meest bij de kladden wist te pakken, het meest verraste van alle albums die ik de revue heb laten passeren.

avatar van philtuper
Hazel St. blijft voor mij één van de beste nummers van de afgelopen jaren. Wat een heerlijke plaat is dat! Dit hele album is trouwens een parel van een plaat. Van begin tot eind.