Tina Brooks - True Blue (1960)

Jazz
Label: Blue Note

1. Good Old Soul (8:06)
  2. Up Tight's Creek (5:17)
  3. Theme for Doris (5:50)
  4. True Blue (4:58)
  5. Miss Hazel (5:32)
  6. Nothing Ever Changes My Love for You (7:52)
  7. True Blue [Alternate Take] * (5:08)
  8. Good Old Soul [Alternate Take] * (7:34)
avatar van LeRoi
Via de Volkskrant / Hans Dulfer Box 2007 in mijn bezit gekregen. Titelnummer is weergaloos ('blijft zo lekker hangen in je brein'-nummer)! Voor het overige een plaat die ik de ruimte ga geven om te gaan groeien...start met 3,5.

avatar van LeRoi
CD na 2 jaar maar weer eens opgezet. Het is weer even 'indribbelen', maar naar het einde toe groeit ie weer als een tierelier. Vooral de laatste 2 'alternate takes' knallen er uit.
Kortom, ook na 2 jaar niet geluisterd te hebben blijf ik bij mijn 3,5 waardering!

avatar van Larzz
Mooi trompet werk van Freddie Hubbard ook. Wat een power. Ze spelen ook samen op Freddie's debuut LP Open Sesame (1960).

avatar van Soledad
Soledad (moderator)
Tina Brooks - The Waiting Game (1961)

Voor de liefhebbers van deze plaat: deze is minstens net zo goed, zo niet beter!

avatar van Tony
Bijna allemaal Tina Brooks composities op dit album, behalve Nothing Ever Changes, en allemaal klasse. Vooral het soleerwerk van Tina Brooks springt in het gehoor. Heel fijn plaatje van een wat in de onbekendheid gebleven tenorsaxofonist. Vreemd toch, want uitgegeven op het grote Blue Note label en titelnummer True Blue bijvoorbeeld, heeft in potentie alles in zich om als een jazz standard uit deze periode de geschiedenisboeken te zijn ingegaan, niet dus. Wrang ook, want de eveneens nog onbekende trompettist Freddie Hubbard zou wel naam en faam in de jazz scene gaan maken. Mooie ontdekking Tony!!

avatar van Soledad
Soledad (moderator)
Zeker een mooie ontdekking. Brooks op Blue Note = gegarandeerd genieten. Jammer dat hij zo vroeg stierf, anders had hij wellicht wel die sterrenstatus bereikt. Ik vind hem boeiender dan Blue Note huissaxofonist Hank Mobley.

avatar van Mssr Renard
Jongens, wat een fantastische plaat van deze getroebleerde ziel. Een carrière van nog geen vijf jaar en dan al zulke meesterlijke platen inspelen, zowel als sideman en als leader een ondergewaardeerde ster. Zijn frasering is heerlijk en zijn timing ook.

Fantastisch hoe ogenschijnlijk simpele bluesschema's worden omgezet in geweldige, ritmische en avontuurlijke songs. Hubbard en Brooks klinken formidabel samen.

En wat een ritmesectie. Deze plaat ga ik in huis halen hoor.