Beach Fossils - Somersault (2017)

Label: Bayonet

4. May 1st (2:58)
  5. Rise (1:41)

met Cities Aviv

6. Sugar (3:24)
  7. Closer Everywhere (3:16)
  8. Social Jetlag (3:02)
  9. Down the Line (2:38)
  10. Be Nothing (5:01)
  11. That’s All for Now (3:10)
avatar van Obscure Thing
Saint Ivy is heel fijn, ik wist niet dat deze band die sound ook in zich had.

Obscure Thing schreef:
Saint Ivy is heel fijn, ik wist niet dat deze band die sound ook in zich had.

Inderdaad. Maakt erg benieuwd naar deze plaat.

avatar van sj0n88
Beach Fossils neigt op deze plaat een beetje naar de Real Estate-sound. En dat vind ik helemaal prima (alhoewel de laatste gooi van Real Estate mij best wel tegenviel). Eerste luisterbeurt van Somersault
bevalt uitstekend: lekkere lichte, melodieuze popsongs. Deze plaat zal samen met de nieuwe Ulrika Spacek en Alt-j moeten strijden om de speeltijd.

avatar van Obscure Thing
Be Nothing is wel een instant classic hier.

avatar van philtuper
En ook wel de enige classic imo. Vind het album als geheel toch net iets te magertjes. Dit nummer zal ik nog wel een aantal keren draaien!

En ja, zoals hierboven al gezegd werd, de laatste Real Estate - waar dit Beach Fossils album aan doet denken - viel me tegen. Ook te slapjes om een album lang de aandacht vast te houden.

Dim
Het klinkt erg tot en met track 7 erg braaf en gezapig allemaal. In Social Jetlag komt er een fijn pianootje bij en is de sfeer al wat beter, maar dat is toch wat laat.

philtuper schreef:

De nieuwe Real Estate viel mij ook heel zwaar tegen. Dit album daarentegen heeft een hele grote aantrekkingskracht op mij. Hoewel er weinig bijzondere dingen gebeuren, grijp ik steeds weer terug naar deze plaat. Hele fijne zomerplaat om op weg te dromen. Waardering verhoogd naar 4,5*.

avatar van WoNa
Wat een fijne plaat is Somersault. Geen briljante, maar gewoon een heel lekkere. Eentje die de gymnastische oefening 100% op souplesse uitvoert en niet op kracht,

Deze release is geheel langs me heen gegaan in juni. Kan gebeuren. Ik kwam de band tegen op het indiestadt festival in Paradiso, waar ik voor The Black Angels kwam. Daardoor ben ik alsnog gaan luisteren en merkte dat de nieuwe plaat me net zo beviel als de voorganger van vier jaar terug, 'Clash The Truth'.

Op Somersault is de band, grotendeels, op zijn liefst. Dromerig, bijna zweverig en lieflijk. Dat maakt de plaat licht, maar verre van overbodig. De melodieën zitten verfijnd in elkaar. Waar op het podium de hoofdrol grotendeels uitging naar de twee gitaristen, is op de plaat de bass van Jack Doyle Smith leidend. Zijn instrument trekt de nummers voorwaarts. Als de bass van Krist Novoselic in de rustige stukken van Nirvana en dan nog een stuk bescheidener in klank en uitvoering.

Het rare 'Rise' is een verrassing, maar vooral raar. Het is 'Be Nothing' dat het prijsstuk is van de plaat. Niet helemaal voor niets schiet mij telkens 'Oh! Sweet Nothin'' van The Velvet Underground te binnen, iedere keer als ik het nummer draai. De verrassing zit hem er in als het nummer totaal van karakter verandert en de hele plaat op zijn kop zet. Voor even dan,

Met Somersault levert Beach Fossils een prima opvalger van 'Clash The Truth' af. Geen briljantie, maar degelijkheid. Zoals een middeleeuwse meester van een gilde de beste werken afleverde, levert Beach Fossils werkjes van hoog niveau af: meestersongschrijvers.

Het hele verhaal staat hier op WoNoBlog