Colter Wall - Colter Wall (2017)

Canada
Country / Roots
Label: Young Mary's

1. Thirteen Silver Dollars (2:30)
  2. Codeine Dream (3:37)
  3. Me and Big Dave (4:04)
  4. Motorcycle (2:17)
  5. Kate McCannon (4:34)
  6. W.B.'S Talkin (2:29)
  7. Snake Mountain Blues (3:06)
  8. You Look to Yours (4:32)
  9. Transcendent Ramblin' Railroad Blues (4:58)
  10. Fraulein (2:23)

met Tyler Childers

11. Bald Butte (5:50)
avatar van LuukRamaker
Er komt een hoop moois uit dit jaar maar dit durf ik nu al als album van het jaar te bestempelen.

Oordeelt u alvast zelf:
- Brewery Session – Colter Wall - "Kate McCannon" - YouTube
- Colter Wall - Motorcycle Unplugged - YouTube
- Colter Wall - 'Codeine Dream' | UNDER THE APPLE TREE - YouTube

avatar van nlkink
Hier verheug ik me ook op. Zijn mini album was al geweldig. Ik heb 'm al gereserveerd.

avatar van nlkink
Vanmiddag al delen van de promo gehoord. Het klinkt veelbelovend....

avatar van Renoir
Ik heb voor de zekerheid maar alvast een kaartje gekocht voor zijn optreden in de Melkweg.

avatar van LuukRamaker
Hier zowaar al te beluisteren: Colter Wall's Timeless Storytelling Will Make You Want to Hop a Freight Train - Noisey - noisey.vice.com

Gitaarspel à la Townes van Zandt (wederom incl. cover), bijzonder sterke teksten, een heerlijk rauwe stem en gelukkig niet te veel toeters en bellen (met dank toch zeker aan Dave Cobb). Minpunt is "W.B.'s Talkin" dat eigenlijk alleen maar een vervelende onderbreking is zo vlak voor het omdraaien van de plaat. Dat gebrabbel tussendoor komt de sfeer van het album niet ten goede, al doet het anderzijds gelukkig niets af aan de kwaliteit van de rest van de nummers, want die zijn stuk voor stuk nagenoeg perfect.

avatar van DjFrankie
Ga hem zien in de kapel van Roepaen, ben benieuwd.

avatar van nlkink
Wie het mini debuutalbum/EP hebben gemist kunnen dat in een keer inhalen. Er is een twee discs versie met het mini album als bonus.

avatar van nlkink
Vandaag ben ik uitgenodigd om op 1 juni a.s. mee te rijden naar Amsterdam om Colter Wall in de Melkweg te gaan zien en horen. Als het zo goed is als op beide CD's dan hoop ik op een memorabele avond.

Fingerpicking als Merle Travis en Doc Watson met een stem die klinkt als die van Johnny Cash. Geen slechte referenties, maar origineel is het natuurlijk niet. Het klinkt gemeend, denk ik en dat is ook wat waard.

avatar van Jaep
Ik weet het nog niet met dit album. Na een paar keer luisteren ben ik nog niet zo enthousiast als ik gedacht had na zijn EP. Maar bij dit soort muziek moet het wel vaker groeien. Dat praatnummer W.B.'S Talkin is nogal storend en de teksten vallen me soms in negatieve zin op. "You are my pretty Fraulein", serieus? Maar ik luitser het nog een paar keer en ben donderdag ook aanwezig in Amsterdam om hem live te zien.

Hendrik68
De tekst van Fraulein heeft hij natuurlijk niet zelf bedacht. Townes coverde het ooit van Hank Williams en ik denk dat Colter het weer van Townes heeft. Vond het van Townes ook al niet zo'n geweldige keus. Daarmee 2 covers. Beetje een zwaktebod, maar hij geeft de covers wel een eigen smoel, had het bij Snake Mountain Blues eerst niet eens door.

Ik had het er ook even moeilijk mee met dit album, maar ik geloof dat ik dit stiekem toch wel heel goed begin te vinden.

avatar van Jaep
Pardon, mijn fout, had niet door dat het een traditional was. Maakt het iets minder erg
Er staat inderdaad ook wel veel goeds op, en z'n stem is wel redelijk uniek. Klapstuk is wat mij betreft Kate McCannon.

avatar van LuukRamaker
Tip voor Spotify luisteraars: sla het album op, open het via je opgeslagen albums (onder 'jouw muziek' links in het menu) en verwijder het vinkje bij 6. W.B.'s Talkin'. Klik vervolgens op afspelen en geniet.

avatar van Jaep
Nou dat concert gisteren was fantastisch. Werd echt van m'n sokken geblazen. Wall speelde veel songs van dit album, maar ook traditionals, covers en ouder materiaal, deels samen met John Clay die in het voorprogramma stond en ook erg goed was. Zijn diepe en donkere stem kwam geweldig tot z'n recht en qua gitaarspel was ik op momenten ook diep onder de indruk. Fijn ook dat je kon zitten en staan in de Melkweg, en dat het geluid op een normaal volume stond (zou wel fijn zijn als iedereen gewoon stil kan zijn als er gespeeld wordt, maar ja...klein ergernisje).

avatar van nlkink
Inderdaad een indrukwekkend optreden. Met het praten vond ik het wel meevallen, misschien stond ik op een betere plek, maar ik heb als kleine ergernis het voortdurende zeehondachtige 'woo' geluid dat een aantal mensen maakt na afloop van een liedje. Ik heb er zelfs een (heel) klein aantal Unplugged albums om weggedaan. Een mooie mix van bekendere nummers van zijn mini album, het nieuwe album en naast ouder materiaal zelfs nog wat nieuwe composities. En ook dat klonk goed. In augustus komt hij terug, met groep. Ik hoop dat hij dan ook het Noorden van het land aandoet.

avatar van Sater
nlkink schreef:
In augustus komt hij terug, met groep.

Weet je ook waar en wanneer?

Ik was er donderdag ook bij - mijn eerste folk/country show - en vond het een erg goed optreden. Knap dat hij ook dat hij de aandacht vast wist te houden met alleen een gitaar en zonder de percussie en andere extra's van de plaat. Voorprogramma vond ik ook behoorlijk goed.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Een sterke plaat van deze jonge Canadees.

Naar aanleiding van een tip van Stalin deze plaat gaan luisteren. Wat natuurlijk gelijk opvalt is de stem van Colter Wall; alsof hij dagelijks twee pakjes Brandaris zware shag rookt in combinatie met een liter bourbon. Een stem die lager is dan wijlen Leonard Cohen en meer versleten klinkt dat de hedendaagse Dylan. Neemt bijvoorbeeld de eerste regels die worden gezongen in Codein Dreams; er zit een heerlijke puurheid in de stem.

Met de vaak minimalistische aankleding van de nummers, is zijn bijzondere stem ook wel een noodzaak om zichzelf te kunnen onderscheiden van andere artiesten in dit genre. Tel daarbij op dat hij zingt over onderwerpen alsof hij al 9 levens achter de rug heeft en je komt op een bijzondere plaat uit voor een jongen van 22.

Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt voor Colter Wall, want ik heb het idee dat nog lang niet al zijn kaarten op tafel liggen.

Wat een stem! Vind het een geweldig album en het nummer W.B. Talkin vond ik de eerste keer gewoon grappig omdat het van W.B. Walker's Old Soul Radioshow is. Een podcast die sowieso aan te raden is voor liefhebbers van Americana veel artiesten via deze podcast ontdekt. Verder met het album, een dikke 4 sterren waard.