Colter Wall - Colter Wall (2017)

Canada
Country / Roots
Label: Young Mary's

1. Thirteen Silver Dollars (2:30)
  2. Codeine Dream (3:37)
  3. Me and Big Dave (4:04)
  4. Motorcycle (2:17)
  5. Kate McCannon (4:34)
  6. W.B.'S Talkin (2:29)
  7. Snake Mountain Blues (3:06)
  8. You Look to Yours (4:32)
  9. Transcendent Ramblin' Railroad Blues (4:58)
  10. Fraulein (2:23)

met Tyler Childers

11. Bald Butte (5:50)
avatar van LuukRamaker
Hier zowaar al te beluisteren: Colter Wall's Timeless Storytelling Will Make You Want to Hop a Freight Train - Noisey - noisey.vice.com

Gitaarspel à la Townes van Zandt (wederom incl. cover), bijzonder sterke teksten, een heerlijk rauwe stem en gelukkig niet te veel toeters en bellen (met dank toch zeker aan Dave Cobb). Minpunt is "W.B.'s Talkin" dat eigenlijk alleen maar een vervelende onderbreking is zo vlak voor het omdraaien van de plaat. Dat gebrabbel tussendoor komt de sfeer van het album niet ten goede, al doet het anderzijds gelukkig niets af aan de kwaliteit van de rest van de nummers, want die zijn stuk voor stuk nagenoeg perfect.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Een sterke plaat van deze jonge Canadees.

Naar aanleiding van een tip van Stalin deze plaat gaan luisteren. Wat natuurlijk gelijk opvalt is de stem van Colter Wall; alsof hij dagelijks twee pakjes Brandaris zware shag rookt in combinatie met een liter bourbon. Een stem die lager is dan wijlen Leonard Cohen en meer versleten klinkt dat de hedendaagse Dylan. Neemt bijvoorbeeld de eerste regels die worden gezongen in Codein Dreams; er zit een heerlijke puurheid in de stem.

Met de vaak minimalistische aankleding van de nummers, is zijn bijzondere stem ook wel een noodzaak om zichzelf te kunnen onderscheiden van andere artiesten in dit genre. Tel daarbij op dat hij zingt over onderwerpen alsof hij al 9 levens achter de rug heeft en je komt op een bijzondere plaat uit voor een jongen van 22.

Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt voor Colter Wall, want ik heb het idee dat nog lang niet al zijn kaarten op tafel liggen.