Iron Maiden - Maiden Voyage (1969)

Label: Audio Archives

1. Falling (6:04)
  2. Ned Kelly (3:15)
  3. Liar (12:21)
  4. Ritual (8:47)
  5. CC Ryder (6:12)
  6. Plague (8:26)
  7. Ballad of Martha Kent (6:50)
  8. God of Darkness (4:18)
avatar van Mr. Rock
Huh??

Wie zijn dit dan?

klinkt interesting:

Iron Maiden is often considered by fans as one of the earliest 'true' doom metal bands, as exemplified by the lyrics excerpted from the song 'God Of Darkness':

En dit plaatje wortd blijkbaar gewoon verkocht daar de betere platenzaak

1 stem, wie o wie heeft dit mogen aanhoren?

sxesven
Klumpie 3,5
geplaatst: 27 januari

Klumpie dus.

Joy
klumpie, doe s vertellen, wat is dit en is het wat?

avatar van Klumpie
Of het wat is moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik vind het ook niet echt Metal-muziek, maar dat heeft dus voornamelijk met de tekst te maken.

Dit album is te verkrijgen bij de betere torrent-site.

Over de muziek zelf. Het is zoals veel bands in die tijd, veel gepingel, weinig inhoud. Ik zet hem op 2,5*

Goede plaat en bovendien beter dan die andere, bekendere, Iron Maiden

grot schreef:
en bovendien beter dan die andere, bekendere, Iron Maiden

jajajajaja.........

Ja, maar dat komt meer omdat ik die andere Iron Maiden niet zo kan waarderen. Dit klinkt mij veel beter in de oren

Charles Manson
ok, ieder zijn mening he

Ik vind vooral het nummer Liar enorm sterk. Daar kan 'die andere' Maiden niet aan tippen

avatar van Eddie
grot schreef:

lijkt me sterk

is ook niet zo Eddie.
maar het is natuurlijk heel erg 'interessant' om te verkondigen dat je deze band beter vind dan de andere Iron Maiden.

Yann Samsa
Ik heb me in deze plaat verdiept voor ik 'de andere' Iron Maiden kende.
En ik moet zeggen 'grot', vergeleken bij de 'echte' Iron Maiden is deze mislukte Saint Vitus groep niet veel goeds.

Dat je niet van de andere Iron Maiden wilt weten kan natuurlijk, maar er is 90% kans dat je je nog niet eens verdiept hebt in een v/h betere albums omdat je denkt : "Nog een band die Iron Maiden heet en bekender is, bwo ik moet er niets van weten, de 'eerste' Iron Maiden is beter".

Verbeter me als ik fout ben

Yann Samsa
Ik neem me woorden terug:

Iemand als jij, die Amorphis samen met Kate Bush, Van Morisson en CCR heeft staan in z'n top 10 is zo iemand die van alle genres wel wat kent denk ik. Dus heb je je wel al verdiept in Maiden (denk ik )

Maar hoe je deze band kan verkiezen snap ik echt niet
Ligt het aan de vocal performances? guitars? Tekstueel?
....

avatar van Edwynn
Dus Iron Maiden is net als rapper Dio ook gewoon een stel ordinaire naamgappers?

Denk ik niet.
In de beginjaren van Iron Maiden was er in England veel te doen rond M. Tatcher. Ze werd 'The Iron Maiden' genoemd. Iron Maiden die altijd al links politieke standpunten had (te horen/lezen in oa Age Of Innocence) en dus niet akkoord ging met Tatcher noemde hen voor de grap 'Iron Maiden'. Toen Riggs een tekende maakte van Eddie die Tatcher had vermoord brak er commotie uit. Steve Harris wou deze naam blijven behouden want hij zij dat die commoctie wel goed kon zijn voor de band. Alleen heeft hij dat later ontkent en kwam met het excuus die volgens iedereen de roots is van de naam : "Het is afgeleid van het Middeleeuws foltertuig, The Iron Maiden"..

Even over Dio. Natuurlijk ben ik fan van de Godfather Of Power Metal, en heb ik nog nooit een song van die rapper gehoord (en wil dat ook niet). Maar toch denk ik dat het geen naamgapper is. Hoe groot is de kans dat zo een rapper die hele dagen eminem beluisterd en het muzikale iq heeft van -1, Dio kent??
Het enigste die hij kent in dit genre is waarschijnlijk Aerosmith, door hun songs met Run DMC

avatar van Edwynn
Je hebt goed opgelet tijdens de diverse docu's over Maiden. Maar ik maakte maar gewoon een geintje n.a.v. een verhitte discussie in een ander topic.

De rapper heet ook gewoon Dio (volgens de burgelijke stand). Als er al iemand een naam heeft gegapt zijn het zijn ouders die hem zo genoemd hebben.

Ik ga toch ook niet zeggen dat jij je naam van Edwin vd Sar gejat hebt...

Ferre Clabau schreef:

Denk ik niet.

C

Thatcher werd als bijnaam The Iron Lady toegedicht, niet iron maiden

De bandnaam werd door Harris ontleend aan de film: The Man in the Iron Mask

Hoe kan Harris de naam v/e band uit 1978 ontleden aan een naam van een film uit 1998

herman schreef:

Ik ga toch ook niet zeggen dat jij je naam van Edwin vd Sar gejat hebt...

Gaat mn grap....

Het tweede deel van je post is oneerlijk omdat de mods het kerngedeelte van die discussie vewijderd hebben. Naamgapperij heeft niets met eigen namen te maken maar met merknamen.

Maar goed het was maar een prikkeltje, een geintje.

Bovendien heb ik de naam Edwin van mijn ouders gekregen

Ferre Clabau schreef:

de originele film, the man in the iron mask ,stamt oorspronkelijk uit 1939

de originele film, the man in the iron mask ,stamt oorspronkelijk uit 1939

Ach Zo!
Ik geloof je wel maar op de remastered albums van Iron Maiden staan van die geinige extra's waaronder the volledige band biography met liner notes geschreven door gasten als riggs, de produceren (kan nu juist niet op z'n naam komen) en dave megalights. En zij geven allemaal de uitleg die ik heb geciteerd.

Coit, het doet er niet toe hé : zolang we maar van hun muziek kunnen genieten!!

Thatcher werd als bijnaam The Iron Lady toegedicht, niet iron maiden

De bandnaam werd door Harris ontleend aan de film: The Man in the Iron Mask

En dan in het bijzonder aan het middeleeuwse martelwerktuig wat in de film te zien is.
Overigens is net als The Iron Lady The Iron Maiden ook een naam die aan Thatcher gegeven is. Die link werd uiteindelijk door de band ook gemaakt op de singlehoezen van Sanctuary en Women In Uniform

Edwynn schreef:

Dat staat dus allemaal in m'n tekst die ik daarjuist heb getypt

avatar van Edwynn
Ik zei al dat je je docu's goed kent. Ik ondersteun je alleen maar.

Edwynn schreef:
Ik zei al dat je je docu's goed kent. Ik ondersteun je alleen maar.

ZaLiG

avatar van matthijs
aardig plaatje, 12 jaar geleden eens in een uitverkoopbak aangetroffen. geluidskwaliteit (of beter gezegd productietechnisch) niet zo lekker, en de muziek neigt voor verwende muziekliefhebbers naar saai gepingel.

maar... als je geduld hebt is er ook wat moois aan te trefffen. doet mij denken aan combi van wishbone ash (vooral het symfonische), ten years after (vooral de dubbele gitaarsolo's) en black sabbath (muziek en vooral tekst).

overigens een leuke overeenkomst met de bekende iron maiden: beiden maken indruk met hun dubbele gitaarsolo's (is niet al te standaard in rockmuziek)

avatar van exodus
Hebben zij/deze Iron Maiden ook een Eddie? ? ? >......Eddie dan als hippie met een jonge Thatcher op schoot, zeer vredelievend allemaal! Zo'n conservatieve bitch als Thatcher zou ik ook wel even op schoot willen, en daarna smerig dumpen in de buurt van een dubieuze kerncentrale ofzo...

avatar van matthijs
Openingsnummer zit toch wel erg lekker in elkaar!

avatar van matthijs
Groeiplaatje! Na een jaar weer s gedraaid en alweer mooier! Arrangementen, gitaarsolo's, melodieën...