Diamanda Galás - All the Way (2017)

Avant-Garde / Jazz
Uitgebracht in eigen beheer

1. All the Way (7:16)
  2. You Don't Know What Love Is (6:23)
  3. The Thrill Is Gone (7:19)
  4. Round Midnight (4:16)
  5. O Death (10:55)
  6. Pardon Me I've Got Someone to Kill (4:56)
avatar van Ataloona
Twijfelgevalletje, deze nieuwe plaat van Diamanda Galás. In de jaren 80 vooral bekend van haar angstaanjagende stemmanipulaties en experimentatie. Nu gaan de jaren toch wel langzamerhand tellen (ze is 62). Gelukkig heeft ze nog steeds een dijk van een stem. Die klinkt rauwer, heser, doch zodoende ook meer doorleefd: als een echte jazzvocaliste dus. Hier wisselt ze knap, rauw ingezongen vocale jazz (begeleidt met piano) af met ouderwets 'gegil' en tegendraadse zang. Niet vernieuwend meer, maar zeker zeer herkenbaar haar eigen gecreëerde stijl. Het gaat niet meer zo schrikbarend door merg en been als in de jaren 80 en het heeft zeker aan engheid verloren. Gelukkig poogt/pretendeert ze ook niet diezelfde persoon te zijn. Geen geëxperimenteer, geen tapes die gemanipuleerd worden; gewoon gebruikmaken, zoals in de 50's (op z'n Diamanda Galás'), van vocale hoogstandjes en pianobegeleiding.

Dat leidt er helaas wel toe dat ik de plaat snel wat saai begin te vinden. Met de rustige eerste helft van 'All the Way' heb ik nog niet zo veel. Godzijdank zit er dan 'O Death' tussen. Een compositie die in de verte doet denken aan haar artistieke hoogtijdagen uit de jaren 80 (al ligt het qua sound uiteraard dichter bij haar jaren 90 werk). Spannend, benauwend en intens meeslepend. Daarna volgt de meest toegankelijke track van de plaat en verrassend genoeg is dat na 'O Death' mijn favoriet. 'Pardon Me I've Got Someone to Kill' is een tekstueel verontrustende song in een muzikaal aandoenlijk jasje. Diamanda Galás heeft zelden zo toegankelijk gezongen (haast Broadway of verder - Burlesque-achtig - ingezongen). Misschien moet ik even wennen aan de rustigere en ouder wordende madame Galás, maar het zijn composities als deze die haar immer muzikaal relevant doen wezen. Ondanks dat ze haar vernieuwingsdrang inmiddels ver achter zich heeft gelaten, is zij in het heden een fijn afwijkend geluid en eenvoudigerwijs een levende legende.

avatar van AbleMable
Diamanda Galas altijd al een intrigerende artieste gevonden. En dit album trok mijn aandacht door de prachtige cover van Pardon Me I've Got Someone To Kill van Country zanger Johnny Paycheck. En ook van Paycheck zelf is het een van zijn mooiste songs.