Tamino - EP (2017)

3. Reverse (3:41)
  4. Indigo Night (4:14)
  5. Smile (3:49)
avatar van SébastienY
Habibi is ondertussen het uitmelknummer geworden van Tamino. Jammer, want het is een pareltje waar omzichtig mee moet omgesprongen worden.
Tamino geeft op deze EP blijk van een ruim spectrum aan timbres. Cigar zou zo door Balthazar gebracht kunnen zijn. Benieuwd hoe hij zich verder ontwikkeld. Ik hoop alvast dat hij zich niet te veel laat beïnvloeden door het grote succes.

avatar van Lura
Wat goed is, komt snel , luidt een bekend Nederlands gezegde. Het is van toepassing op de twintig-jarige Antwerpse singer-songerwriter met Egyptische roots Tamino. Op 3 februari won hij in het Brusselse Ancienne Belgique de finale van De Nieuwe Lichting, de prestigieuze talentenjacht van Studio Brussel.

Podiumervaring had hij daarvoor al opgedaan als supporting act van Trixie Whitley en Bazart. Een paar dagen na het winnen van de talentenjacht verscheen al de eerste single, Habibi. Het bezorgde hem direct een doorbraak en ook de nodige optredens.

Door het succes heeft hij ervoor gekozen om te stoppen met zijn studie aan het conservatorium van Amsterdam om zich volledig te kunnen focussen op zijn prille carrière.

Op de single Habibi vertoont zijn stem veel gelijkenis met die van Jeff Buckley, vooral als die de hoogte ingaat. Net als bij Buckley weet zijn meeslepende manier van zingen diep te raken.

De vijf nummers op zijn debuutep, die zowel Tamino als EP wordt genoemd, schreef hij tussen zijn zeventiende en zijn negentiende. Tamino heeft veel geluisterd en luistert nog steeds naar zijn beroemde Egyptische opa. Zijn muziek is daardoor doorspekt met Egyptische muziekinvloeden.

Habibi is een geweldig nummer, maar Cigar vind ik toch al een stuk mooier, mede omdat het toch al meer een eigen geluid laat horen. Zijn debuutep kan dan ook gezien worden als een zoektocht naar dat eigen geluid. Alle vijf tracks zijn door zijn geweldige, diep rakende zang erg meeslepend.

Als hij Amerikaan zou zijn, zou hij bijvoorbeeld door Rolling Stone al de hemel ingeschreven zijn. Hier in Europa zijn we iets nuchterder, maar dat Tamino een grote carrière tegemoet gaat, is zonneklaar.

Van de zomer zal hij te zien op de nodige festivals, waaronder op Rock Werchter en in Nederland onder anderen op het sympathieke Terug naar Tiengemeten festival. Mis hem niet!

Tamino live:
22-05 AMSTERDAM, Melkweg
26-05 ANTWERPEN, Trix (uitverkocht)
25-06 GENK, Genk on stage
18-08 KIEWIT, Pukkelpop
20-08 TIENGEMETEN, Terug naar Tiengemeten festival
11-10 Brussel, AB

Tamino - Live bij 3voor12 Radio - YouTube

Tamino moet ongetwijfeld liefhebber zijn van Jeff Buckley. Antony misschien ook nog wel.

Maar wat boeit het: donkere, bezwerende nummers met karakter en een stem om van te gaan houden. Dit belooft wat voor de toekomst. Ik ben heel benieuwd hoe zijn debuut album zal gaan klinken. Dit is in elk geval een veelbelovende opmaat.

avatar van dumb_helicopter
Beetje combinatie tussen Jeff Buckley en Balthazar naar mijn mening. Cigar vind ik het beste van de plaat, maar over het algemeen mist dit album wel nog wat eigen smoelwerk. Is momenteel gigantisch hard aan het doorbreken in Vlaanderen. Ik ben dan ook benieuwd wat zijn vervolgstappen zullen zijn.

avatar van Kimmyboy
Eergisteren pakweg een kwartier van kunnen meepikken op Rock Werchter. Had voordien een keer de EP eens als achtergrondmuziek opgezet, en was bijgevolg niet zo onder de indruk. Tot zijn optreden van vrijdag dus in The Barn. Was een hartverscheurende muziek is het ook, met Habibi op kop. Schitterende kopstem op het einde. En verder zijn ook Cigar en Smile om van te smullen.

avatar van Manfield
Mooi hoor om met deze nummers een carrière te kunnen starten. Prachtige songs. Mooie voorbode voor de toekomst, zo zie ik het. Ik ben benieuwd welke richting hij zijn sound gaat uitbouwen. Hier wellicht nog wat zoekende en onwennig. Geeft niks, ik ben fan!

avatar van Jake Bugg
Dan kijk je even naar een samenvatting van Rock Werchter en zie je zo een jonge kerel 'Habidi' brengen.
Ik was overdonderd.
Sindsdien heb ik deze EP al zeer veel beluisterd. Waanzinnig mooie stem en songs.

avatar van AOVV
Habibi en Cigar kende ik reeds doordat beide nummers regelmatig de revue passeren op Studio Brussel (Tamino heeft niet voor niets De Nieuwe Lichting, het StuBru equivalent van HUMO's Rock Rally, gewonnen), en die songs doen me wel wat. Dat ze bij enkele van mijn collega's op het werk enkel de wenkbrauwen doen fronsen, gaf me de nodige motivatie om de hele EP van deze jonge Belg te gaan beluisteren, want mijn muzieksmaak staat vaak haaks op die van de betreffende collega's.

Habibi blijft het meest indrukwekkend; de geest van Jeff Buckley baant zich een weg door het nummer, met een fantastische beklemming als resultaat. Verder moest ik enkele malen aan Balthazar denken, wat allerminst een schande is. Afsluiter Smile laat dan weer horen dat deze artiest nog veel meer in z'n mars heeft.

Bijzondere debuut-EP, moet ik zeggen.

avatar van Sax
Sax
Smile doet me heel erg aan Adrian Borland denken (dat is een compliment ?)

avatar van repelstefan
Zo. Geen idee hoe ik hier terecht ben gekomen maar dit is een fijne verrassing.
edit: jezus wat een stem

Aardige EP van een veelbelovende jonge artiest. Het hele vernieuwende en/of spektaculaire ontgaat mij echter wel een beetje. Betrapte mezelf na een paar luisterbeurten op de nodige moeite om alle liedjes uit te zitten. Wellicht niet helemaal mijn kopje thee of ga ik het later nog inzien.

avatar van sj0n88
Gisteren last minute kunnen aanschuiven bij het optreden van Habibi in de EKKO. Op Werchter had ik deze sympathieke man al misgelopen, en daar had ik spijt van: de recensies waren lovend. Eerlijk gezegd heb ik nooit de moeite genomen om goed voor deze EP te gaan zitten, maar daar is na gisteren verandering in gekomen. Wát een stem! Ik kan er niet over uit. Na afloop was de conclusie van mij en mijn medeconcerthangers dat we over een paar jaar trots kunnen zeggen dat wij deze grootheid nog in een klein zaaltje in Utrecht hebben zien spelen.

avatar van Liesjemeer
Ik ben fan! In april 2018 in de Tivoli te zien, ik ben erbij! Tamino - Tivoli Vredenburg

avatar van MusicFreak
Een beetje laat met het ontdekken van deze Tamino maar gelukkig nog op tijd voor DTRH want daar staat hij deze zomer op het podium. Dat wordt vast erg mooi! Kijk er nu al naar uit!

avatar van repelstefan
Afgelopen weekend in de Doornroosje gezien. Wat een ziekelijk goede stem. Hij zingt het zo extreem gemakkelijk dat het bijna leek alsof het geplaybackt was. Album komt na de zomer ongeveer, gaf hij aan. Kan niet wachten!

Heb deze Tamino live gezien op Lowlands en er is niets aan hem gelogen. Zijn sterke vocale kwaliteiten komen live even goed tot uiting als op het album. Hij heeft een waanzinnig mooie stem, nu is het een kwestie van meer goede nummers schrijven. 21 minuten is wel aan de korte kant voor een album, wat echter wel van hoge kwaliteit is.

avatar van Jake Bugg
feddenator schreef:

Dit is toch duidelijk ook geen album maar een EP’
Zijn album is ook reeds uit

avatar van FrodoK
Ik was erg benieuwd naar deze jongen, maar ik zag een stukje van zijn performance op Lowlands op tv, en ik ben er direct helemaal klaar mee. Muzikaal heel erg mooi, maar wat een geweeklaag, en nog vals ook. Niet voor mij dit, jammer...