Julia Holter - Bleed for This (2016)

1 stem

Score / Rock
Label: Milan

1. Willis Earl Beal - Too Dry to Cry (4:40)
  2. Audio Two - Top Billin' (2:52)
  3. Splitting 10'S (1:10)
  4. A Small Fantasy (0:49)
  5. George Michael - Monkey (4:47)
  6. Billy Squier - Emotions in Motion (4:59)
  7. Bad Company - Rock Steady (3:46)
  8. Maxim's I (6:04)
  9. Home Movies (1:35)
  10. Willis Earl Beal - Disintegrating (4:36)
  11. Fighting Dele (2:03)
  12. Vinny vs. Them (1:55)
  13. Not Gonna Fight Again (1:27)
  14. Willis Earl Beal - Burning Bridges (4:59)
  15. Fighting Duran (3:09)
  16. Show Me How You Fight (1:36)
  17. Final Round (0:42)
  18. Vinny's Triumph (1:31)
avatar van E-Clect-Eddy
Na haar laatste album Have You in My Wilderness (2015) en voor haar Live album In the Same Room (2017) zat vorig jaar precies dit album. Was niemand opgevallen, ook mij niet tot ik het zag toen de single voor het live album uitkwam.

Is een lastig album om te beoordelen want het valt eigenlijk nergens in te hokken. Het is geen soundtrack met hits van toen en nummers van Julia. Het is ook geen echte score in de zin dat Julia's nummers niet allemaal instrumentaal zijn maar van alles een beetje. Rommelig dus, vooral de eerste helft van het album. Het zijn de 'Pop en Rock' nummers van George, Audio Two, Billy Squier, Bad Company die het meest uit de toom vallen.

Willis Earl Beal ken ik verder niet maar zijn Folky Bluesy Ambient muziek (met zang) past wel bij een score (album). Julia's nummers hebben de kenmerken en sfeer die je zou verwachten bij een score. Lang uitgesponnen, piano, violen, subtiele spanning opbouw. Haar muziek klinkt als de scores van Matt Johnson bijvoorbeeld The The - Hyena (2015). Die zijn echter homogener en iets donkerder.

Ik luister in de loop van de week nog eens naar Julia's nummers apart, eens kijken of er nog meer over valt te zeggen. Daar hou ik het waarschijnlijk bij. Vooralsnog geen juweeltje ontdekt op een vergeten / genegeerd album.

avatar van E-Clect-Eddy
Bij de eerste her-beluistering, is inderdaad het lang uitgesponnen Maxim's I het mooiste nummer van dit album wat betreft Julia's aandeel. Ook als de zang gevoelsmatig meer daar is voor de klankkleur dan voor de tekst.

Luisterend naar slechts Julia's deel gaat niet vervelen ook als het grotendeels instrumentaal is, mooi genoeg om naar te luisteren... en ik blijf erbij dat dit goed past naast de scores van Matt Johnson (The The).

Eerder vandaag al het nieuwe live album In the Same Room (2017) van Julia beluisterd en die is ook prachtig... ze staat op het verlanglijstje om eens live mee te maken.