Aldous Harding - Party (2017)

Nieuw-Zeeland
Folk
Label: 4AD

1. Blend (2:29)
  2. Imagining My Man (5:51)
  3. Living the Classics (2:44)
  4. Party (5:43)
  5. I'm So Sorry (3:48)
  6. Horizon (4:09)
  7. What If Birds Aren't Singing They're Screaming (3:04)
  8. The World Is Looking for You (5:08)
  9. Swell Does the Skull (5:48)

met Perfume Genius

Erwin72
Naar dit album kijk ik erg uit. Haar debuut album is van ongekende klasse en luisterend naar de al uitgebrachte nummers van 'Party' lijkt ook dit album een ruwe diamant te worden. Ben benieuwd.

Erwin72
Geproduceerd door PJ Harvey producer. Goed nieuws.

Erwin72
Wederom een bijzonder album van Aldous Harding. Het is duidelijk dat ze geen muzikant is die wil behagen en dat spreekt mij aan. Het instrumentarium is sober maar sfeervol. Ze speelt met haar stem en, bekijk maar eens wat live registraties op YouTube, ook met haar mimiek. Van mij hadden er wel wat meer uptempo nummers op mogen staan. Dat ze een groot talent is heeft ze ondertussen wel bewezen. Prachtig vervolg op haar toch al uitstekende debuut. Ik hoop dat ze nog veel albums zal uitbrengen.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Aldous Harding - Party - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De uit Nieuw Zeeland afkomstige Aldous Harding maakte in de laatste maand van 2014 een onuitwisbare indruk met haar titelloze debuut, dat aankwam als een donderslag bij heldere hemel.

Het was een debuut vol aardedonkere en op bijzondere wijze ingekleurde songs, die door de bijzondere stem van Aldous Harding diep onder de huid kropen.

Inmiddels is de Nieuw Zeelandse singer-songwriter terug met haar tweede plaat, die de wat opvallende titel Party heeft meegekregen.

Het is een titel die mijlenver is verwijderd van de muziek op het debuut van Aldous Harding en (gelukkig) ook niets te maken heeft met de muziek op haar nieuwe plaat. The Guardian noemde Party eerder deze week “an eerie carnival of passion and paranoia” en dat dekt de lading een stuk beter dan het feestje dat de titel suggereert.

Ook op haar nieuwe plaat maakt Aldous Harding uiterst ingetogen en bijzonder donkere en indringende muziek. Het is muziek die nog wat subtieler is ingekleurd dan op het debuut en hierdoor de bijzondere stem van Aldous Harding nog wat meer ruimte geeft.

De muzikante uit Christchurch kiest dit keer voor een basis van zeer subtiele piano- en gitaarklanken en laat haar muziek vervolgens verder inkleuren met subtiele blazers en wat synths, wat een bijzonder en vaak wat broeierig geluid oplevert.

Party is geproduceerd door de vooral van PJ Harvey bekende John Parish en dat is een uitstekende keuze. De Brit heeft de tweede plaat van Aldous Harding voorzien van een geluid dat doet denken aan dat van mysterieuze folkies uit de jaren 70 als Vashti Bunyan, Linda Perhacs, Karen Dalton en Judee Sill, maar heeft ook gezorgd voor eigentijdse elementen en wat meer dynamiek.

Aldous Harding zingt op Party vooral fluisterzacht en laat zich hierbij begeleiden door een al even zachte instrumentatie, maar het kan zomaar omslaan (bijvoorbeeld door de uithalen van de achtergrondzangeressen), waardoor Party van de eerste tot en met de laatste noot spannend blijft.

De muziek van Aldous Harding is nog altijd, en misschien nog wel meer dan op het debuut, muziek die volledige aandacht vraagt. De wonderschone maar ook emotievolle folksongs van de Nieuw Zeelandse muzikante komen het best tot zijn recht wanneer ze alle kans krijgen om zich op te dringen en ook de meest subtiele details aan de oppervlakte komen. Het zijn details die makkelijk vervliegen wanneer je de muziek van Aldous Harding niet ondergaat maar slechts vluchtig beluistert.

Party is zeker geen makkelijke plaat en strijkt hier en daar flink tegen de haren in, maar wanneer je de tijd neemt voor het slijpen van de ruwe diamanten op de tweede plaat van Aldous Harding heb je uiteindelijk een plaat vol betoverend mooie sieraden in handen.

Zelf heb ik inmiddels de nodige tijd geïnvesteerd in de tweede plaat van Aldous Harding en inmiddels is Party me minstens net zo dierbaar als de zo bijzondere voorganger, die in 2014 terecht opdook in mijn jaarlijstje. Erwin Zijleman

Alweer een prachtige plaat, al is de verandering van sfeer t.a.v. de voorganger wel even wennen.
Gisteren live gezien, waar Aldous Harding nog beter uit de verf komt.

avatar van Lura
Met die verandering van sfeer heb ik totaal geen moeite, julesmarc. Inderdaad weer een geweldige plaat.

avatar van Ducoz
Ze bereikt hier bijna een niveau van een Cohen of een Dylan-noir.

avatar van ThisCharmingMan
Afgelopen dinsdag gezien bij Jools Holland met Horizon. Indrukwekkend!

Hypnotiserend... die stem alleen al.... daar smelt ik vrij makkelijk voor.

Soms een rauw randje zoals PJ Harvey het kan, soms ietwat kirrend zoals Joanna Newsom dat kan (maar dan wat aangenamer) en soms lieflijk zoals Agnes Obel het kan.

Spannende muzikale aankleding en dan is het gewoon af. Bijzonder, en zeker weten een album om helemaal in op te gaan om elke keer een beetje van het mysterie proberen te ontrafelen. Of dat ooit helemaal gaat lukken valt nog te bezien en dat maakt dit soort platen juist zo fijn.

Er had best wat meer venijn in gemogen. Prachtige stem, sommige nummers echt fantastisch, maar andere weer net teveel gekweel (zoals de laatste).

avatar van Ducoz
Ik vind het wel mooi om te zien dat Aldous langzaam van de grond aan het komen is en een ander publiek vind. Ik zag haar een of twee jaar geleden in het barretje in de catacomben van Paradiso voor max een mannetje of 10. Zij was toen dat verlegen folk meisje met een hand vol goede songs. Nu is dat wel anders.

avatar van AOVV
Mooie ontdekking, dat kan ik eigenlijk al na enkele songs concluderen. Alleen al Imagining My Man is een schitterend nummer dat hier zeker nog de nodige luisterbeurten zal krijgen.

avatar van Renoir
Ducoz schreef:

En ik zag haar op 15 april 2016 in de kleine zaal van Paradiso voor een man of 40. Ook toen was ze nog dat verlegen folkmeisje, in lange jurk, zittend op een kruk. Ze speelde toen al vijf songs van deze plaat, en vertelde ons dat ze na de tour een nieuwe plaat ging opnemen met John Parish. Nou, die samenwerking heeft zijn vruchten wel afgeworpen! Alleen al hoe ze op deze plaat (en bij Jools) een liedje als Horizon vertolkt: fenomenaal! Ik ga haar zeker weer zien straks op Le Guess Who?!

avatar van Choconas
Meer dan 40 man waren het inderdaad niet, toen in de kleine zaal van Paradiso. Ik kan me inderdaad herinneren dat ze verlegen overkwam en dat ze vertelde over die nieuwe plaat, die pas dit jaar zou uitkomen. Toen ze vertelde dat ze de plaat op ging nemen met John Parish, bleef een reactie van het publiek volledig uit, alsof helemaal niemand wist wie dat was. Erg curieus! Een ander moment dat tegelijkertijd genant en grappig was: tegen het einde van het optreden vroeg ze of haar jurk niet doorschijnend was, dat was kennelijk eerder wel eens gebeurd...

Vorige week zondag 28 mei gaf ze wederom een optreden, deze keer in de Schellingwouderkerk. De sfeer was zeker intiemer en exclusiever (door de locatie), maar ze had duidelijk ook aan podiumervaring gewonnen en was veel expressiever in haar optreden. Ze was van tijd tot tijd ook erg gevat. Dat hoor je ook terug op dit album: vergeef me het cliché, maar hier klinkt ze volwassener, met rijkere arrangementen en meer expressie in haar stem. Ik zal deze plaat de komende tijd zeker nog vaak opzetten, ik ben nog lang niet uitgeluisterd!

avatar van 4addcd
Dit album wil en ga ik nog veel vaker draaien voordat ik er een cijfer op los ga laten. Ik kan het echter niet laten om mijn eerste bevindingen te delen; wat een plaat!
Haar naam kwam bij mij voor het eerst in beeld via de website van 4ad. Folk is niet mijn genre, maar de recensies en beschrijvingen maakten me nieuwsgierig. In een enthousiaste bui de cd vorige week aangeschaft eergisteren de eerste draaibeurt gegeven.
Ik sluit elke dag af met het beluisteren van een cd via een discman waar ik geweldige in-ear plugjes op heb aangesloten. Beter kan het niet binnenkomen; donker en geen afleiding van wat dan ook. Dé perfecte combinatie voor het beluisteren van Party. Ik werd meteen bij de strot gegrepen. Door het sobere gebruik van instrumenten en een heldere productie komt haar stem direct als het belangrijkste instrument boven drijven. En wat kan deze dame je betoveren met haar stem! Om stil van te worden......
Als ik een nieuwe cd beluister komt het vaak voor dat ik een nummer na een paar minuten 'wel heb gehoord' en benieuwd ben naar het volgende. Dit album ervoer ik totaal anders. Ik was erg benieuwd naar wat het nummer nog te bieden had. Dit zit m in kleine details die me op het puntje van mijn stoel laten zitten. Dit is vakwerk!
Party moet zich na veel draaibeurten blijven bewijzen om een goed cijfer te kunnen geven, maar mijn gevoel zegt dat dit wel goed zit. Nú zou ik een 4,5 geven.
Sluit ik af met de opmerking dat ik het onvoorstelbaar is dat Party niet in de rotatielijst staat. Een gemiste kans voor velen!

Behoorlijk geweldig deze avond in Warandepark te Brussel. Titelnummer "Party' bijvoorbeeld getuigde van grote klasse. Hypen, deze dame.

avatar van Venceremos
En dan is ze ook nog Marlon Williams' lief. Die stemmen passen net zo goed bij elkaar als Nancy en Lee of Emmylou en Gram.

Wat een plaat, vandaag al 3x gedraaid.

avatar van 4addcd
In aanloop naar 'Le Guess Who?' in Utrecht aanstaand weekend ben ik Party minstens 1 keer per dag aan t draaien. Dit om helemaal in de stemming te komen voor haar optreden aldaar. Ook een mooi moment of te kijken of dit album nog steeds de 5 sterren waard is.....zucht.......ik houd mijn adem nog steeds af en toe in. Het jaargetijde waar we in zitten doet er nog een schepje bovenop; wat een topplaat blijft dit toch! Het valt me wel op dat de rustige nummers het nu zelfs beter doen bij mij. Ademloos zoals ik eerder al zei. Nog maar 2 maanden te gaan maar zeker een grote kanshebber voor mijn album van het jaar. En ik heb er best veel gekocht!!!

avatar van 4addcd
Ook ik las dat het album verkozen is tot album van het jaar bij Rough Trade! Ik had het voorrecht om Aldous te zien tijdens het Le Guess Who? festival afgelopen weekend. Ondanks het bekijken van diverse optredens op YouTube was ik best nerveus; welke impact heeft de toch wel excentrieke lichamelijke manier van performen op de beleving van de muziek? Onderuit gezakt op een kruk met kin bijna op haar gitaar, vreemde trek- en duwbewegingen met haar benen, vreemde gelaatsuitdrukkingen en de zeer opmerkelijke expressie met de ogen. Als de eerste kennismaking live is ga je haast denken dat ze niet helemaal in orde is. Kijken van clips en interviews zijn wat meer geruststellend; Aldous is een leuke en bescheiden jongedame die zich thuisvoelt in donkere folk en zich tijdens live optredens lichamelijk inleeft in haar eigen muziek. Wennen was het wel, maar wat heb ik van het optreden genoten. Laat de grote massa het maar donker en vreemd vinden. Deze parel hoeft van mij niet omarmd te worden door iedereen.
In een eerdere post zei ik het al; wellicht mijn album van het jaar. Het live optreden heeft die kans aanzienlijk vergroot. We want more!

avatar van 4addcd
Bah.....Party wil niet uit m'n speler. Al heb ik bij de meeste nummers geen flauw idee waar ze over zingt, de stem en muziek doet z'n werk. Ik wil deze post even gebruiken als manipulatie- en promotiemiddel. Het niveau van sommige platen die in de lijst staan verdient geen plaats in de rotatielijst. Party verdient in deze tijd van het jaar (donkere sfeervolle dagen) een mooie comeback. Zeker omdat het bij RT is uitgeroepen tot album van het jaar. Mijn oproep aan eenieder; start een campagne (ook inbreng vrienden?) voor een mooie plek in de rotatielijst en verander je persoonlijke lijst op zondagavond aanstaande zodat Party maandag een hele mooie plek in de rotatielijst krijgt. Wekt weer interesse en belangstelling bij andere MM gebruikers. Altijd leuke inspiratie voor de decembermaand waarin menig verlanglijstje opgesteld dient te worden. Kerst met Aldous onder de boom. Mooier kan het toch niet worden
Alvast dank voor jullie medewerking...ook namens Aldous herself

avatar van Lura
Waar staat de afkorting RT voor, 4addcd?!
Weet je trouwens heel zeker dat het niet mooier kan? Dit album al gehoord : Angharad Drake - Ghost (2017) ?!

avatar van 4addcd
RT is Rough Trade. Zoek maar eens op 'Rough Trade album of the year'. En het door jou genoemde album ken ik nog niet. Mijn muzikale kennis is niet zo groot hoor . Zeker niet als het in de folk hoek zit omdat mijn voorliefde op een ander muzikaal vlak ligt. Vandaar dat Party voor mij een echte eyeopener is. Ik ga dat album snel checken iig. Dank voor de tip!

Bedankt voor de uitleg, 4addcd
Bij Rough Trade vindt trouwens tegenwoordig ook een geweldig folkduo onderdak, Josienne Clarke & Ben Walker, zeer de moeite waard.
Dat geldt trouwens ook voor een vriendin van Aldous, Nadia Reid.

avatar van Choconas
Ja, ik schat het album van Nadia Reid nog wel wat hoger in dan deze ook zeer geslaagde tweede plaat van Aldous. Ook het tweede album van Nadia's labelgenoot Julie Byrne vind ik prachtig, pure schoonheid. Wat worden we dit jaar weer verwend met mooie muziek!

4addcd schreef:

Ik zal deze plaat weer eens wat vaker gaan draaien en daar zal ik mijn rotatielijst dan op aanpassen. Sowieso een goed idee met haar recente optreden in de Aula nog in het achterhoofd.

avatar van 4addcd
Super! Ik ga maandag wel meteen mijn posts verwijderen die te maken hebben met deze lobby. Als mensen de info over Party gaan checken mag niet te zien zijn dat we stiekum manipuleren. Sssssssst....

avatar van Broem
Swell Does The Skull da's een topper. Album staat op de wishlist. Ben benieuwd.

avatar van Broem
Nav bovenstaande post uiteraard het hele album geluisterd. Een prachtige verzameling liedjes. Moet wel wennen aan de stem van Aldous. Ze zet deze ook op verschillende manieren in. Voldoende variatie met een soort van spanning die als een rode draad door het album loopt. Nieuwsgierigheid blijft gewekt. Groeipotentie. Afsluiter Swell does the Skull vind ik een van de mooiste nummers van dit jaar.

avatar van Cor
Cor
Wat meer poppy en soms zelfs wat mystieker dan het wat meer folk-classic debuut. Maar niet minder fraai. Mooie arrangementen. Lekker gezongen en uitgevoerd. Benieuwd naar haar nieuwe worp in april 2019.

avatar van overmars89
Weet nog dat mijn platenhuisboer eind 2017 riep dat ik dit zeker moest gaan checken. Het was een chaotische periode waardoor ik vluchtig een keer dit album een kans gaf. Ja mooi, maar nooit meer aangeraakt. Nu na toch weer een paar luisterbeurten ben ik dit echt gaan waarderen.

Zeker 1 van de mooiste folkplaten van de afgelopen jaren. Haar unieke stem en het weemoedige sfeertje zijn perfect voor de donkere dagen. Vandaag is ook een storm op de loer... Ik zit lekker binnen met een kop thee met "Party" op de achtergrond. Laat de storm maar komen.