Melissa Etheridge - Melissa Etheridge (1988)

Label: Island

1. Similar Features (4:42)
  2. Chrome Plated Heart (3:59)
  3. Like the Way I Do (5:23)
  4. Precious Pain (4:15)
  5. Don't You Need (4:59)
  6. The Late September Dogs (6:33)
  7. Occasionally (2:36)
  8. Watching You (5:33)
  9. Bring Me Some Water (3:52)
  10. I Want You (4:07)
  11. Chrome Plated Heart [Live] * (3:56)
  12. Don't You Need [Live] * (4:55)
  13. Similar Features [Live] * (4:26)
  14. Precious Pain [Live] * (5:56)
  15. Occasionally [Live] * (3:11)
  16. The Late September Dogs [Live] * (6:34)
  17. Watching You [Live] * (5:57)
  18. I Want You [Live] * (5:26)
  19. Bring Me Some Water [Live] * (5:35)
  20. Like the Way I Do [Live] * (10:35)
  21. Chrome Plated Heart [Solo Acoustic] * (3:32)
  22. Don't You Need [Solo Acoustic] * (4:26)
  23. Similar Features [Solo Acoustic] * (4:10)
  24. Bring Me Some Water [Solo Acoustic] * (3:42)
  25. Precious Pain [Solo Acoustic] * (3:52)
Ik ken van dit album eigenlijk alleen het nummer Like the way I do en dat vind ik een erg goed nummer!! Kent iemand hier meer nummers van en hoe vind je die?

avatar van EmDee
Ik weet bijna zeker dat je Bring me some water ook wel kent.

pabostudent
Een indrukwekkend debuut, ongelovelijk wat deze vrouw allemaal in haar eentje weet te schrijven.
Wat een nummers, iedereen kent natuurlijk "Like the way I do", maar er staan zoveel meer goede nummers op deze plaat, je doet jezelf tekort als je dit album geen kans geeft.
Al haar albums zijn goed, maar dit is nog steeds de beste.

Beste nummer van deze cd is imo "Don't you need".

Lekker stevige vrouwenrock!
Naast de overbekende singles biedt dit album meer dan voldoende kwaliteit:
Similar features, precious pain, don't you need, watching you. Allemaal érg goed.

Helaas was dit wel direct haar beste album.

avatar van grovonion

avatar van Flipper
Samen met 'Never enough' het beste wat Melissa heeft gemaakt. Lekkere muziek met teksten die door je ziel snijden. Luister maar naar 'Precious pain'.

avatar van rusty nail
grovonion schreef:

yep

avatar van Saldek
Leuk van ME vind ik de wisseling van lekkere (acoustische) rock en mooie warme eenzaam - wat melancholieke - sfeermuziek. Megaknaller op deze is uiteraard het fenomenale 'Like the way i do'. Toch als ik nummers als 'Precious pain' en 'The late septemberdogs' opzet laat het mijn hart (bij wijze van) in een tranendal achter. Mejemig, wat zijn dat mooie nummers.

EVANSHEWSON
grovonion schreef:
Like the way I do. Wat een fuif-nummer!

Da's waar, maar dit is voor de rest niet zo'n interessant album vind ik, geef mij maar "Skin", dat gààt dieper en is beklijvender, hier vind ik haar toch iets te oppervlakkig, daarom :
*** en helaas niets meer.

avatar van Gert P
Heb deze cd al zo lang als hij uit is en ruim 2 jaar voor ze bekend werd, is wel leuk had ik met U2 en OMD ook.
Aardig plaat niet meer en niet minder.

Lijkt me vrij sterk omdat ze met dit album toch direct al 2 flinke hits heeft gehad (Like the way I do; Bring me some water).

En U2 was met "I will follow" van hun debuutalbum ook direct al geen onbekende meer.

avatar van Gert P
Nee hoor kijk maar wanneer ze die hit gehad heeft en wanneer eerste druk van de cd uit is gekomen, vertel geen sprookjes!

avatar van Joän
Mooi album, al enige tijd in mijn bezit en nog steeds niet beu.
Top zangeres met een zwoele/rauwe stem.
Tijdloze nummers.
Like the way you do is een van haar bekenste nummers, maar persoonlijk vind ik Precious Pain en The Late September Dogs beter.

avatar van Madjack71
Destijds op Pinkpop gezien en was onder de indruk van haar live optredens. Vervolgens dit album en Brave and Crazy meteen in huis gehaald. Vond haar wel wat weg hebben van een vrouwelijke Springsteen. Goede songs, sterke stem en prima live performance.

Like the way i do, is inmiddels een klassieker geworden en ik prefereer de live uitvoering. Verders zijn The late september dogs en Bring me some water ook zeer de moeite waard. Melissa kon op een treffende wijze haar pijn/teleurstelling/euforie verwerken in haar liedjes.

Na Brave and Crazy heb ik haar niet meer verder gevolgt. Nog wel een mooie uitvoering met Springsteen gezien bij haar unplugged optreden.

avatar van Rogyros
Onvoorstelbaar dat dit album zo'n lage waardering krijgt, slechts 3,54 ster. Dit is toch echt een pareltje. Ieder nummer raakt. Schitterend gezonden, goeie melodielijnen en voldoende afwisseling. Prachtig album.

fastpulseboy
neuh, melaatse etterbitch kan me persoonlijk gestolen worden en "Like the way I do" Is een verschrikkelijke top 100 draak waar de honden geen brood van lusten hehehe.

avatar van Madjack71
fastpulseboy grimaste: ...hehehe.

avatar van Rogyros
fastpulseboy schreef:

Dan heb jij een andere mening dan ik, aangezien ik dit album in mijn top tien heb staan.

En melaatse etterbitch is gewoon Melissa Etheridge hoor. Dat je haar muziek niet mooi vindt, is nog geen reden om haar zo te noemen.

avatar van Doc
Doc
fastpulseboy schreef:

Dit was 1 van de eerste cd's die ik had.
In de periode dat ik em kreeg, stond ze op pinkpop, mede door "like the way i do" wat een bescheiden hitje was.
Nou kan het best zijn dat het op plaat allemaal wat minder is dan live, maar dit is een prima plaat wat mij betreft.
En een "top 100 draak" is dit echt van z'n lang zal ze leven nooit geweest.
Daar was immers "Bring Me Edelweiss" van Edelweiss voor. (wie kent em nog?)
Of wat dacht je van "Eternal Flame" van the Bangles......ook uit datzelfde jaar.
Hoezo top 100 draak??

stuart
Heel goed debuutalbum van Melissa Etheridge, vol overgave gebracht . Met de akoestische gitaar om haar hals en haar 'begeleidingsband' bezingt ze haar strubbelingen met veel gevoel.

avatar van IntoMusic
Eindelijk de deluxe version binnengekregen en ik heb mijn oude exemplaar aan de wilgen gehangen . 2 CD's waarbij het 2e schijfje 10 livetracks bevat van het concert in The Roxy 11 October 1988 en 5 tracks solo acoustisch zijn uitgevoerd (op 25 April 1988).

Ik had dit album al de volle pond gegeven, maar met die extra disc is dit album echt completer dan compleetst. Studio is dit album om te genieten: puur en zonder fratsen. Maar wanneer je het album live hoort, dan is dat eigenlijk zoals het bedoeld is. Ook de acoustische tracks zijn geweldig, vooral mijn favoriet Precious Pain en Similar Features.

Als je dit album al kent en wilt aanschaffen, zou ik een paar centjes meer uitgeven voor ruim 2 uur lang genieten.

beaster1256
mooie plaat , like the way i do en precious pain en watching you zijn heel mooie nummers maar live is ze nog veel beter !

avatar van Bravejester
Hele mooie plaat en gekocht toen hij uitkwam met voor mij maar 2 nummers die ik matig vind; nl Simular Features en I Want You.

Beste nummer vond ik direct al The Late September Dogs maar nr 2 is lastig kiezen ( en kan best nog wel veranderen ).

avatar van vielip
Prima debuut van Melissa. Maar lang niet zó geweldig goed als de meesten willen doen geloven. De produktie is niet heel geweldig vind ik. Zeker niet vergeleken met latere albums van haar. Het is gewoon een goed debuut. Niks meer niks minder vind ik. Bring me some water, Similar features, Don't you need en vooruit, toch ook wel Like the way I do zijn de knallers op dit album wat mij betreft.

avatar van Ronald5150
Het titelloze debuutalbum van Melissa Etheridge is een prima album geworden. Haar eerste album bevat direct een grote hit dat nog steeds jaar in jaar uit hoog scoort in allerlei hitlijstjes. Maar "Melissa Etheridge" bevat meer dan alleen "Like the Way I Do". Want eigenlijk is dat niet het beste liedje van de plaat. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld "Chrome Plated Heart" en "Bring Me Some Water" nog mooier. Etheridge heeft een warme en zwoele stem, maar wel eentje met een rauw rockrandje, en dat ligt bijzonder prettig in het gehoor. Daarnaast wordt het akoestische en elektrische gitaargeluid mooi afgewisseld. Toch ook een compliment voor bassist Kevin McCormick die toch zo af en toe een heerlijk vet en vol basgeluid neerzet, met name op "The Late September Dogs". "Melissa Etheridge" is een debuut die haar direct op de kaart zet en waar ze tot in de lengte der dagen zal blijven. Geen wereldschokkend album, maar wel eentje om geregeld met veel plezier naar te luisteren.

avatar van Twinpeaks
Sweet memories ,deze plaat.Ik had net mijn rijbewijs en reed die dagen heel Nederland door op zoek naar concerten van leuke Nederlandse bandjes toendertijd .Van Friesland tot Zeeland en steeds weer draaiden we dit album in de auto.Samen met Live!Live!Live! Van Bryan Adams.Er zit een bepaalde drive in deze plaat die er voor zorgt dat hij niet vervelend wordt na zoveel keer draaien.De productie is ietwat blikkerig ,maar ik heb vorige week de Anniversary edition besteld ,dus ik hoop dat ze hem een beetje hebben opgepoetst.Vanaf de eerste bastonen in Similar Features tot I Want You ken ik alles nog uit mijn kop.Misschien niet de allerbeste plaat ,maar wel 1 met herinneringen aan een zorgeloze tijd,waarin de wereld nog aan de voeten lag. 4 sterren waarvan een halve uit nostalgische overwegingen.

avatar van IntoMusic
vielip schreef:

Je vergeet misschien een zeer belangrijk onderdeel van het "beoordelen" van een album: emotionele waarde. Als je het album puur technisch beluisterd is het misschien zelfs een vrij matig album. Wat juist voor mij dit album ijzersterk maakt is het gevoel dat het mij geeft + de rauwheid/emotie waarmee Etheridge de nummers brengt. Dan is uiteindelijk productie, geluid, geliktheid enorm ondergeschikt.

IntoMusic en eerder Beaster slaan hier de spijker op zijn kop. De voorlaatste zin van eerstgenoemde vormt voor mij zelfs de essentie van de muziek, samen dus met de live-status. Op het podium is Melissa Etheridge cum laude geslaagd, in veel is zij de vrouwelijke vertolking van Bruce Springsteen. Zoveel moed, zoveel innerlijke kracht, zoveel pure liefde voor de muziek, zoveel connectie met het publiek, zo trots om haar droom waar te hebben gemaakt.

avatar van vielip
IntoMusic schreef:

Ik stel emotionele waarde juist altijd en immer op de eerste plaats bij het beoordelen van muziek. Maar ja, emotionele waarde is nogal persoonlijk en dus subjectief. En persoonlijk heb ik niet zo heel veel emotionele waarde bij dit album. Het eerste album dat ik van haar leerde kennen doordat mijn zusje groot van was is Your little secret. Dat album heeft voor mij dus heel veel emotionele waarde. Later leerde ik haar andere albums kennen en ontdekken. En ben ik zo uit het hoofd naar 3 concerten van haar geweest.

avatar van Dibbel
Melissa Etheridge was de eerste van de een beetje boze vrouwen die opkwamen vooral in de eerste helft van de jaren 90.
Boos worden zal ik nooit op haar, want slechte platen kan zij niet maken en dit is dan ook gewoon een goed debuut.
Met haar wat rauwe stem die mij altijd enigzins aan Rod Stewart en Bonnie Tyler doet denken brengt zij met best wel wat emotie een aantal goede songs.
Like The Way I Do haalde in de mooie zomer van 1989 de Top 20, maar begin 1993 in de live uitvoering nog een keer de Top 3.
Bring Me Some Water had ook airplay en rockt lekker.
Chrome Plated Heart en The Late September Dogs zijn ook erg goed.
Zal wel een keer 4 sterren gaan worden.

avatar van Koos R.
Een mooi album, een goed debuut. Te bedenken dat eind jaren tachtig de rockmuziek wat aan het wegvallen was omda de hiphop- en de technomuziek mooi aan het opzetten was. Dat maakte dat er minder aandacht leek te zijn voor rock- en/of singersongwriters.

Wat Melissa heel mooi doet is een goede mix aan stijlen: solo-akkoestisch, band-akkoestisch en band-electrisch, waarbij ze rustige nummers en ballads afwisselt met vlotte rocknummers. Niet dat ik het album heel vaak opzet, maar van haar albums nog best vaak.

Een bijna klassieke opbouw: drie vlotte nummers, waarbij het derde Like The Way I do qua tempo het hoogst is, gevolgd door een prachtige ballad Precious Pain. Het akkoordenschema in dat nummer vind ik prachtig. Bovendien zingt ze het zeer goed. In het middenstuk van het album is er voor gekozen een rustigere sectie op te nemen. Melissa drumt zelf met de handen op de achterkant van de gitaat op het klein gehouden nummer Occasionally. Wachting You, ook een prachtige ballad, geschreven vanuit het oogpunt van een heimlijk verliefde vrouw. Met I want you sluit Melissa het album uptempo rockswingend uit.