Chris Stapleton - From a Room, Vol. 1 (2017)

Country
Label: Mercury Nashville

1. Broken Halos (3:00)
  2. Last Thing I Needed, First Thing This Morning (4:15)
  3. Second One to Know (2:56)
  4. Up to No Good Livin' (4:05)
  5. Either Way (4:08)
  6. I Was Wrong (3:11)
  7. Without Your Love (3:51)
  8. Them Stems (3:00)
  9. Death Row (4:03)
avatar van Wallie1985
Volgens de mail/press release verschijnt later dit jaar deel 2!
Op iTunes zijn de nummers al kort te beluisteren, deze plaat gaat mooi in het verlengde liggen van 'Traveller'.

avatar van wvv89
Zeker, klinkt allemaal zeer goed!

avatar van Lambchop
Hier kijk ik erg naar uit.

De eerste single:
Chris Stapleton - Broken Halos (Audio) - YouTube
en ook te koop op iTunes.

avatar van wvv89
Klinkt weer erg overtuigend!

Hendrik68
Fantastische stem en een heerlijke melodie. Ben er van overtuigd dat de rest van de nummers minstens even goed is. We zullen het in ieder geval met het album moeten doen, want live treedt hij alleen aan zijn kant van de oceaan op tot zeker half november.

avatar van Wallie1985
Stapleton heeft Last Thing I Needed, First Thing This Morning online gezet. Hele fijne cover!
Chris Stapleton - Last Thing I Needed, First Thing This Morning (Audio) - YouTube

Ik kijk er ook zeker naar uit en vind Traveller een prachtig album, ik heb inmiddels 3 nummers van het nieuwe album via spotify beluisterd en ze zijn inderdaad in het verlengde van Traveller. Maar een klein kritiek punt, het album duurt maar 32:29 minuten..... Vol.2 schijnt later dit jaar te verschijnen... maar hopelijk wordt het allemaal niet te commercieel. Het volle pond betalen voor 32 minuten, maar goed als alle nummers supergoed zijn moet dat maar

avatar van Lambchop
Hoppa 5 sterren alleen al voor de hoes.

avatar van Joshua68
Lambchop schreef:
Hoppa 5 sterren alleen al voor de hoes.

Stemmen we tegenwoordig ook al op hoezen?

Hendrik68
Nee, want dan was ik met 1 ster wel klaar. Maar goed, het gaat om de muziek en die is dik voor elkaar. Goed beschouwd valt er weinig over te zeggen als je Traveller al kent. Heel anders klinkt hij niet. Ik vond de songs op Traveller echter stuk voor stuk beter. Dat valt op als je hem op Spotify aanklikt en Traveller er direct achteraan komt. Dan is zijn nieuwste aan alle kanten een tik minder. Ik verhoog Traveller bij deze naar 4,5. Dit album vangt aan met 3,5. Traveller was einde jaars lijstjes werk, deze bij lange na niet.

avatar van Joshua68
Vanavond maar eens beluisteren. Bij alt country hebben ze het over 'plaat van het jaar tot nu toe' ..

Plaat van het jaar? Ongelofelijk zal ik dan niet goed luisteren ? Of was mijn verwachtingspatroon te hoog, ik begin met 3,5 beoordeling.

avatar van Lambchop
3.5 is wel reëel voor dit album, het is geen groeier ofzo het is wat het is.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Chris Stapleton - From A Room: Volume 1 - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Chris Stapleton behoort tot de nieuwe lichting Amerikaanse countrysterren en moet binnen deze groep, samen met bijvoorbeeld Kacey Musgraves en Brandy Clark, worden gerekend tot de in artistiek opzicht meest interessante muzikanten.

Zijn twee jaar geleden verschenen debuut Traveller haalde uiteindelijk mijn jaarlijstje over 2015 en heeft de lat hoog gelegd voor de tweede plaat van de muzikant uit Nashville, Tennessee.

Deze tweede plaat komt in twee delen, waarvan het eerste deel nu is verschenen.

From A Room: Volume 1 werd geproduceerd door de momenteel veel gevraagde Dave Cobb (Jason Isbell, Sturgil Simpson, Mary Chapin Carpenter, Lori McKenna) en ligt voor een belangrijk deel in het verlengde van zijn zo bewierookte voorganger. Net als op Traveller maakt Chris Stapleton op zijn nieuwe plaat muziek die het goed zal doen op de Amerikaanse radiostations met een voorliefde voor country, maar die ook in de smaak zal vallen bij de liefhebbers van wat alternatievere countrymuziek.

Vergeleken met zijn debuut kiest Chris Stapleton op From A Room: Volume 1 voor een wat meer ingetogen en lomer geluid. Het is een geluid waarin wat meer flarden uit de countryrock en de bluesrock uit de jaren 70 zijn te horen, zo langzamerhand het visitekaartje van Dave Cobb.

De topproducer uit Nashville heeft in de meeste songs gekozen voor een betrekkelijk sobere instrumentatie en productie, waardoor de stem van Chris Stapleton alle ruimte krijgt. Het is een wijs besluit, want Chris Stapleton zingt, hier en daar bijgestaan door echtgenote Morgane, op From A Room: Volume 1 werkelijk de sterren van de hemel.

Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat Chris Stapleton behoorde tot dezelfde generatie als de al eerder genoemde Kacey Musgraves, maar de Amerikaan nadert de veertig. Dat hoor je in zijn stem die veel souplesse, kracht, emotie en doorleving laat horen en die alle songs op de plaat dat beetje extra geeft dat nodig is om boven de concurrentie uit te stijgen.

Chris Stapleton kan uitstekend uit de voeten binnen het countrysegment, maar wanneer hij kiest voor heerlijk bluesy gitaarspel en dat doet hij op From A Room: Volume 1 veelvuldig, laat hij horen dat hij ook in dit genre kan excelleren.

From A Room: Volume 1 klinkt in vocaal en muzikaal opzicht geweldig, maar staat ook vol met songs van hoog niveau. Het is hiernaast een plaat om lekker bij weg te dromen.

Valt er dan helemaal niets aan te merken op de tweede plaat van Chris Stapleton? Ja, met negen songs in slechts 32 minuten is From A Room: Volume 1 aan de korte kant. Het is een minpuntje dat pas in december zal worden weggenomen, want dan verschijnt From A Room: Volume 2. Nu al een plaat om naar uit te kijken. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Fijn muziek, goede zanger en lekkere solo's; kortom lekker plaatje. Of ik hem fysiek koop weet ik niet. De tijd zal het leren.

Okay, ik doe er een halfje bij... kort en toch best goed maar geen Traveller

avatar van Zwaagje
bullet schreef:
Okay, ik doe er een halfje bij... kort en toch best goed maar geen Traveller
Hij staat bij mij al op 4*; Ik doe er dus geen halfje bij, maar ik sluit me wel bij bovenstaande aan.

I Was Wrong krijgt nu een hoop speeltijd op radio 2. Dat zal hem vast helpen in NL, vooral Stenders is er erg lyrisch over en terecht.

Hij noemde vandaag het genre "new country"

Als het allemaal zoals dit klinkt vind ik het een leuk genre.

avatar van fabrice
Na de zoveelste luisterbeurt heeft hij zijn voorganger geëvenaard.
Laat vol. 2 maar komen ...
Prachtig, geen enkel minder nummer en wat een afsluiter!!

DEATH ROW ... ?

avatar van Lambchop
Tip voor mensen die van deze stem houden: Mike Farris. ??

avatar van Cor
Cor
'Traveller' spatte nog meer uit mn speakers, deze mist tov zn voorgangers net wat diepte en variatie. Maar die stem, die stem.

avatar van frolunda
Prima eerste opvolger van zijn magnifieke debuut Traveller,die misschien niet helemaal dat niveau haalt (alhoewel ik per draaibeurt steeds meer begin te twijfelen) maar ook zeker geen moment teleurstelt.
From a room vol. 1 klinkt in eerste instantie wat losser en vrijblijvender dan zijn voorganger maar al snel kom je er achter dat de kwaliteit van de songs weer erg hoog is.
Daarnaast zorgt Dave Cobb weer voor een goede productie en zijn de vocalen en teksten van Chris Stapleton weer van grote klasse.
Voor het merendeel levert dat weer uitstekende country op maar ook zijn flirts met rock (Second One to Know) en blues (Them Stems) zijn zeer geslaagd.
Derhalve opnieuw een geweldig album van één van de meest belovende en getalenteerde (Country)artiesten van de laatste jaren.
Staat ook bovenaan op mijn lijstje om live te gaan zien.

avatar van BenZet
Staan een paar hele mooie lekkere nummers op. Daarnaast voor mij ook teveel wat mindere ( als je daar van kan spreken) maakt het dan toch weer teveel gemiddeld voor mij.