Chuck Berry - Chuck (2017)

Label: Dualtone

1. Wonderful Woman (5:19)
  2. Big Boys (3:05)
  3. You Go to My Head (3:21)
  4. 3/4 Time (Enchiladas) (3:47)
  5. Darlin (3:20)
  6. She Still Loves You (2:55)
  7. Lady B. Goode (3:00)
  8. Jamaica Moon (3:50)
  9. Dutchman (3:47)
  10. Eyes of Man (2:27)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren via een stream van NPR first listen

Het laatste album van de Rock 'n' Roll Legende die in maart overleed. Ben benieuwd.

Big Boys was al op single verschenen en dat is bij de eerste beluistering ook het fijnste nummer op het album.

Chuck heeft een heel eigen draai kunnen geven aan de klassieker You Go to My Head, alleen het einde had netter gekund.

3/4 Time (Enchiladas) is zo te horen een live versie

Darlin' Bluesy is ook prima, met dameskoor.

Lady B. Goode feest der hrkenning met een twist. Heel toegankelijk omdat het zoveel lijkt op zijn eigen klassieker Johnny B Goode.

She Still Loves You wijkt nog het meeste af van de rest, meer ingetogen en eerder Bluesy dan Rock.

Ook Jamaica Moon wijkt af en neigt naar Bluesy Reggae, wel leuk om te horen, misschien beste hook op het album.

Bij de eerste beluistering klinkt het gesproken / vertellende Dutchman Chuck's levensverhaal op een licht Bluesy manier en lijkt een Nederlander schuldig aan zijn leed?

Rechttoe rechtaan Rock 'n' Roll met hinten van Blues Rock in de eerste helft, daarna is het meer Bluesy en komt er ook een pratende / vertellende Chuck aan het woord. Is het tekstueel en misschien ook wel muzikaal de betere helft.

Na de eerste beluistering. Het is niet een kraker van een album zoals diverse andere oude knarren ze hebben opgediend de afgelopen jaren maar is verder ook weinig mis met het album, veel variatie in de tweede helft en dus niet een heel samenhangend album. Zal het niet heel vaak hier na luisteren, maar ja dat zou ik überhaupt toch niet bij zijn albums. Ben meer fan van zijn hits.

avatar van Bert Wasbeer
Kijk, er valt best wat af te dingen op deze plaat. Muzikaal is het natuurlijk niet echt relevant meer of zo. Het is me ook niet helemaal duidelijk wanneer de nrs nu echt zijn opgenomen (de kwaliteit ligt een stuk hoger als de laatste liveconcerten, dus wellicht zijn de nrs al tien jaar oud of zo) . Maar f... zeg, welke 90-jarige kan dit hem nadoen?
R.i.v. Chuck, rock on in het hiernamaals