Natalia Lafourcade - Musas (2017)

Alternatieve titel: Un Homenaje al Folclore Latinoamericano en Manos de Los Macorinos

Mexico
Folk / Pop
Label: Sony

1. Tú Sí Sabes Quererme (4:04)
  2. Soledad y el Mar (3:34)
  3. Mexicana Hermosa (3:29)
  4. Qué He Sacado con Quererte (4:25)
  5. Rocío de Todos los Campos (4:48)
  6. Mi Tierra Veracruzana (3:45)
  7. Te Ví Pasar (2:38)
  8. Son Amores (That's Amore) (3:44)
  9. Tú Me Acostumbraste (3:08)

met Omara Portuondo

10. Soy Lo Prohibido (3:43)
  11. Tonada de Luna Llena (4:59)
  12. Vals Poético (3:17)
avatar van E-Clect-Eddy
Een nieuwe van Natalia Lafourcade de Mexicaanse Pop Rock / Latin / Folk zangeres met een licht zwoele zoete stem die vol melancholie en onschuld kan zingen.

Ditmaal kiest ze voor een heel andere sfeer op het album door terug te keren naar de muziek van haar grootouders (jaren 50 / 60), de tijd van de Trios. De tijden toen 3 akoestische gitaren, harmonieën, tokkelen en eenvoudige teksten over het leven vele heren driemanschappen naar de top brachten. Denk daarbij aan Los Panchos en hun werk met de Amerikaanse legende Eydie Gorme & The Trio Los Panchos - Amor (1964) : Trova / Folk / Ballad / Latin Roots

Hier staan de muzikaal minimaal aangekleden nummers centraal, die verzorgd worden door Los Macorinos op hun akoestische gitaren, af en toe een bas en een minimum aan percussie al ontbreekt dit in de meeste nummers. De stemmen staan centraal voornamelijk die van Natalia soms begeleid door één of meerdere van de heren van Los Macorinos geheel in de traditie van Los Panchos.

Eigenlijk volgt ze vele andere Mexicaanse artiesten die dit ook al eens geprobeerd hebben, de meest geslaagde daarin die ik ken is Lila Downs maar die deed dat telkens maar met een paar nummers op een album, niet een heel album vol zoals nu Natalia doet. De nummers zijn covers van Latijn-Amerikaanse 'hits' (naast Mexico ook Cuba) uit de jaren 50 en 60. Gelukkig heeft ze gekozen voor veelal minder bekende klassiekers en vermijdt ze daarmee de afgetrapte padden. Ik ken alleen Tú Me Acostumbraste in de versie van Chavela Vargas en heb ook wel eens Soy Lo Prohibido eerder gehoord alleen ben ik vergeten door wie.

Voor mij is dit het mooiste album die afgelopen vrijdag uit kwam en een kanshebber voor mijn Top 10 van 2017.

Pas de vierde beluistering maar nu al neig ik naar 4,5*

Kor
Ik had op Spotify al de nieuwe single "gespot", maar er is dus een heel album. Ga meteen luisteren, en kijken of ik hem ergens kan kopen.

avatar van Edgar18
Uitstekend album!

Zeker een prachtig album, vanochtend zeer van genoten nadat ik drie singles de afgelopen maanden al veel heb beluisterd. Tú Sí Sabes Quererme is denk ik zelfs mijn meest gedraaide nummer van 2017, echt heerlijk.

Mooie recensie trouwens Eddie, leuk om wat achtergrond te lezen (daar had ik me nog niet in verdiept).

avatar van Minneapolis
Erg mooie plaat. Nogmaals bedankt voor de tip Edgar18.
De sfeer sprak me gelijk al aan, maar ik meen dat ik me bij de tweede keer luistern wat ergerde aan haar ietwat kinderlijke stemgeluid (zo eerwaarde ik het toen althans). Maar nu ik een paar weken later weer luister heb ik daar totaal geen last meer van. Dat komt ook omdat ik het stuk voor stuk echt mooie liedjes vind. En dat duet "Tonada de Luna Llena" is werkelijk prachtig.
Het enige probleem is de beschikbaarheid. Via Discogs vind ik enkel cd verkopers en wel uit Spanje en Mexico. Die verzendkosten houden een aankoop vooralsnog tegen.

avatar van Edgar18
Jammer dat het album nog zo weinig gehoord is op deze site. Ik heb hem in ieder geval opgenomen in mijn (voorlopige) top tien over 2017.

Same here. Apart dat er zo weinig liefhebbers voor zijn...

avatar van musicfriek
Iinderdaad onbegrijpelijk dat dit album zo weinig bekend is hier, heb haar pas geleden ontdekt en pfoeh, ontdekking hoor. Net als E-Clect-Eddy zit ik na een aantal luisterbeurten al op 4,5*, wat een prachtige zangeres is dit. En de sfeer die dit album ademt.. Mexicana Hermosa is zelfs zo mooi dat ik het bijna niet meer droog hield. En ook het duet met Omara Portuondo (89 is ze nu) pakte me gelijk.

Zal haar 'poppier' albums ook eens gaan checken, maar heb een vermoeden dat dit album heel moeilijk te overtreffen is

Is volume 2 ook de moeite waard?

avatar van nelnontwisa
musicfriek schreef:
Is volume 2 ook de moeite waard?

Absoluut, vind ik persoonlijk misschien nog beter dan deze

avatar van E-Clect-Eddy
musicfriek is eerste instantie vond ik volume 2 een stuk minder omdat het slechts een herhaaloefening leek. Maar ondertussen beschouw ik het zusteralbum nagenoeg gelijkwaardig en heb die dan ook even vaak beluisterd als deze eerste.

Haar Pop albums zijn vanzelfsprekend vanwege die stem ook de moeite waard maar deze twee albums staan daar gewoon boven.

avatar van musicfriek
E-Clect-Eddy schreef:
Dat vermoeden had ik al, het nummer Hasta la Raíz is me bekend en pakte mij stukken minder. Maar dat ze zoveel stijlen kan combineren is al bewonderingswaardig natuurlijk

Volume 2 gaat hier zeer snel gedraaid worden, spannend!

BrotherJohn
Dit is echt heel erg goed. Twee jaar geleden was ik bij een vriendin en stond het prachtige NPR Tiny Desk concertje van Natalia op, waar nummers van dit album voorbij kwamen. Nu staat er bij haar altijd wel kleurrijke Latijns-Amerikaanse muziek op, maar die keer was ik meteen erg getriggerd. Nadat ik mijn interesse in de muziek toonde antwoordde ze slechts met de woorden: "het is zo'n lief mensje!!". Na het tiny desk concert thuis enkele keren uitgebreid bewonderd te hebben, heb ik de afgelopen twee jaren beide Musas veel gehoord, en het is in ons kleine gezinnetje een soort van baken van rust en sfeer geworden om altijd op terug te kunnen vallen. Eén van de weinige albums die ik ken dat die kwaliteit heeft. Nooit zijn de sprankelende gitaren en de oprechte, ontwapende zang te veel. Want het is gemoedelijkheid ten top en nergens is ook maar één valse, verwaande toon te horen. Steeds perfecte afwisselingen tussen licht uitgelaten naar licht ingetogen, tussen majeur en mineur. De liedjes staan bovendien als een huis. Momenteel staan de melancholische liedjes Qué He Sacado con Quererte en Tonada de Luna Llena gemarkeerd als favorieten, maar eigenlijk is het allemaal even mooi wat deze lieve mensjes maken.

BrotherJohn
Dat is even slikken, de video van het openingsnummer Tú Sí Sabes Quererme heeft 217.820.845 weergaven op YouTube en het officiële kanaal van Natalia daar heeft 2,13 miljoen abonnees. Prachtige video's trouwens, vooral de toewijding en perfectie van die twee gitaarspelende mannen op leeftijd bij de Musas-video's, die zichtbaar van elke seconde zitten te genieten. Wat een invulling van je leven op je oude dag heb je dan! Gezien het geringe aantal stemmen hier op MuMe leefde ik met de aanname dat ik één van de tienduizenden fans wereldwijd was, maar waarschijnlijker is dat ik één van de vele miljoenen bewonderaars ben. Mooie muziek heb je niet alleen.

avatar van aerobag
Natalia maakt zulke pure en oprechte muziek, dat hoor je niet vaak meer tegenwoordig. De kunst van een pakkende melodie lijkt haar natuurlijk aan te komen waaien. en die stem, om verliefd op te worden.