King Gizzard & The Lizard Wizard - Murder of the Universe (2017)

Australiƫ
Label: Flightless

1. A New World (0:57)
  2. Altered Beast I (2:23)
  3. Alter Me I (0:45)
  4. Altered Beast II (4:28)
  5. Alter Me II (1:25)
  6. Altered Beast III (2:14)
  7. Alter Me III (1:26)
  8. Altered Beast IV (5:10)
  9. Life / Death (0:59)
  10. Some Context (0:16)
  11. The Reticent Raconteur (1:05)
  12. The Lord of Lightning (5:07)
  13. The Balrog (4:29)
  14. The Floating Fire (1:54)
  15. The Acrid Corpse (1:00)
  16. Welcome to an Altered Future (0:55)
  17. Digital Black (2:46)
  18. Han-Tyumi, the Confused Cyborg (2:21)
  19. Soy-Protein Munt Machine (0:30)
  20. Vomit Coffin (2:19)
  21. Murder of the Universe (4:09)
avatar van Rvdz
De laatste vijf nummers staan al online, als een lange track. De songs klinken lekker, maar ik weet niet zo goed wat ik van de spoken word passages over kots (geen grapje) moet denken.

avatar van VladTheImpaler
Op Spotify zijn die vijf nummers los te beluisteren. Afgaande op die tracks wordt het een wat heavier en donkerder album, maar nog wel altijd met een herkenbare trippy King Gizzard sound. Ik heb er weer zin in. Komt ook precies uit rond het optreden in Paradiso.

Nog niet meteen zo wild van. Paar goeie songs, dat wel, maar misschien iets te repetitief in z'n geheel. Wel een leuke verwijzing naar Nonagon Infinity. Hij gaat nog groeien na een paar luisterbeurten denk ik...

avatar van VladTheImpaler
Kwalitatief is het weer meer dan prima en klinkt het ook weer lekker. Flying Microtonal Banana blijft voor nu nog wel hun beste werk van 2017. Qua sound gaan ze iets meer terug richting de albums Nonagon Infinity en I'm In Your Mind Fuzz. Het verschil is misschien dat deze iets meer de freaky versie daarvan is, gezien ook de titels van de nummers en de algehele sfeer van het album. Wat ook weer leuk is, is dat ondanks dat de titel het dit keer niet vermeld de nummers weer vloeiend in elkaar overlopen. Dit keer is het echter meer in dienst van het brengen van een verhaal, over volgens mij een of ander monster. Ik ben benieuwd wat de volgende worpen zullen brengen, want dit is een meer dan lekker tussendoortje.

VladTheImpaler schreef:

Helemaal met je post eens. Alleen snap ik niet waarom je dit als tussendoortje zou moeten zien. Dit is toch gewoon een volwaardig album?

sj0n88 schreef:

Omdat ik het me afvraag hoe lang ik dit album blijf luisteren als de volgende albums zijn uitgebracht. Aangezien ik ook Flying Microtonal Banana een beter album blijf vinden, zal ik die later sneller op dan deze.

VladTheImpaler schreef:

Ah zo! Met het tempo waarin zij nieuwe albums uitbrengen, ben ik ook haast geneigd om minder tijd in elk album te steken. Deze viel op het eerste gehoor een beetje tegen, maar ik ben blij dat ik m toch nog extra luisterbeurten heb gegund. Topplaat weer, maar haalt het inderdaad niet bij de laatste twee albums.

O en bei de wee: mocht je ze nog niet live hebben gezien, gaat dat zien! Wat een geweldige ervaring is dat. In Paradiso en op Best Kept Secret meegemaakt. Als ik er aan terug denk, krijg ik direct weer kippenvel. Het optreden op BKS heeft mijn vriendin ook in één klap fan gemaakt.

sj0n88 schreef:

Ik was er in Paradiso bij, geweldig optreden inderdaad! Wat een energie, ook het publiek was geweldig. Beste optreden van dit jaar tot nu toe voor mij denk ik. Hopelijk komen ze snel weer terug als de nieuwe albums uit zijn.

avatar van Raoul Van de Wetering
T concert in Paradiso was gruwelijk net voor de album release waar ze zowat van elk album nummers voorbij kwamen!

OT: Dit album is awesome. Hard en ruig waarbij drie verhalen verteld worden. Deel 3 is m'n persoonlijke favo door de absurditeit van het cyborgverhaal en z'n stem. T laatste nummer is een ontlading die ik zelden heb gehoord. De lyrics, (als je ze zo mag noemen) of t verhaal dat vertelt wordt kicken keihard in.

Deze Australische boys hebben een behoorlijke trackrecord maar zijn toch relatief onbekend. Stiekem hoop ik dat dit zo blijft want commercie verpest een hoop. Op naar plaat 3,4 en 5 die ze dit jaar uit willen brengen.

Raoul Van de Wetering schreef:

Ik verwacht niet dat deze gasten zullen vallen voor de commercie. Zou rechtstreeks tegen hun eigen haren instrijken.