Playboi Carti - Playboi Carti (2017)

Label: Interscope

met Leven Kali

14. Kelly K (4:31)
  15. Had 2 (2:19)
avatar van Fade.
Die verse van Rocky is zó hard ?

avatar van Vosje
Uitstekend project, de hiphop verassing van 2017. Al wist ik stiekem al dat hij het in zich had, hij maakt het meer dan waar. Magnolia is simpelweg hét hiphop anthem van dit jaar ook, hands down.

avatar van Rain King
deze beats & ad libs jongens

avatar van Reint
Als 'mumble rap' een gevestigd subgenre zal worden om een bepaalde stroming binnen de trap aan te duiden, dan zal Playboi Carti boeken in gaan als de belichaming ervan. Om Carti een rapper te noemen is al een misverstand. Ja, hij rapt zo af en toe, maar van echte verses is nooit sprake. Er is een flow, er zijn volzinnen die steeds op hetzelfde stopwoord eindigen... Carti is een hypeman op zijn eigen plaat, en deze hypeman doet vervolgens ook nog eens zijn eigen ad-libs.

De emotie en sturing komt dan ook vooral van de beats, die net zo'n interessant verhaal hebben: Playboi Carti kiest voor affectieve, soms emotionele, soms vrolijke trapbeats. De minimalistische en atypische producties lenen van house (Lame Niggas, Other Shit), shoegaze en cloudrap (Kelly K, Yah Mean, Location, Flex) en fluterap (Dothatshit!).

Om de monotone nummers te vergezellen zijn er ook daadwerkelijk melodische nummers: classic Magnolia en Lil Uzi Vert-collab Wokeuplikethis.