Geir Jenssen - Cho Oyu 8201m: Field Recordings from Tibet (2006)

Noorwegen
Avant-Garde
Label: Ash

1. Zhangmu: Crossing a Landslide Area (4:25)
  2. Tingri: The Last Truck (5:23)
  3. Jobo Rabzang: A 6666 Metre Peak in the Cho Oyu Himal (2:55)
  4. Chinese Basecamp: Near a Stone Shelter (4:28)
  5. Palung: A Yak Caravan Is Coming (4:56)
  6. Cho Oyu Basecamp: Morning (8:34)
  7. Nangpa La: Birds Feeding on Biscuits (5:09)
  8. Camp 1: Himalayan Nightflight (2:38)
  9. Camp 1.5: Mountain upon Mountain (1:35)
  10. Camp 2: World Music on the Radio (3:25)
  11. Camp 3: Neighbours on Oxygen (2:16)
  12. Summit: Only Slight Breeze on the Summit at 8201m (2:31)
avatar van Nakur
Dit is een hele aparte ervaring waarbij muziek, beeld en tekst één geheel vormen. Geir Jenssen (de man achter Biosphere) is naats muzikant ook fotograaf en bergbeklimmer. DIe bezigheden heeft hij gecombineerd door zijn tocht naar de top van de dik 8000m hoge berg Cho Oyu vast te leggen in beeld, geluid en schrift.

Het (hele mooie) boekje is een dagboek van zijn avontuur, aangevult met foto's. De muziek is niets minder dan nauwelijks bewerkte minidisc opnamen van het begin tot de top. De muziek straalt dan ook totale isolatie uit, en is zelfs een stuk minimaler dan we van Biosphere gewend zijn. De subtiele drones zijn her en der zeker aanwezig maar hoogtepunt zijn de latere korte nummers waar hij muziek van zijn wereldontvanger op duizenden meters hoogte afspeelt. Dat heeft iets heel onheilspellends.

Het is lastig om hier een score aan te hangen maar op een rustige avond is dit prachtig. Ik geef voorlopig 4*. Het is nauwelijks muziek te noemen maar het voelt een beetje aan als een vakantie.

avatar van Fianosther
Lijkt me een zeer interessante plaat. Ik kan het werk van Biosphere absoluut waarderen en ik ben benieuwd hoe Geir het ervan afbrengt op de field-recordings toer.

avatar van Nakur
Luister deze plaat best vaak in de avonduren met een goed boek erbij. top

sxesven
Interessant plaatje, zijnde een zeer fascinerend document van wat Nakur hierboven al beschrijft. Een keur aan opnames die een mooi beeld geven van wat Jenssen nu precies ondernam. Naarmate de plaat vordert wordt hij sterker; de eerste paar tracks klinken me soms net iets te bewerkt en missen een beetje de puurheid en soberheid die je denkt te vinden op een plaat met field recordings uit Tibet. Wat niet wil zeggen dat dit geen interessante tracks zijn, want iets als Tingri: The Last Truck vind ik persoonlijk danig fascinerend. Echter hoorde ik persoonlijk liever énkel de field recordings; de bewerkingen zijn niet storend, maar misschien wat overbodig en doen licht artificieel aan. In ieder geval, zeker de laatste paar tracks, die (symbolisch) soberder zijn dan die van lager gemaakte opnames, kan ik bijzonder waarderen en geven Cho Oyu 8201m interessant genoeg de vorm van een narratief enerzijds en een muzikaal, of in ieder geval sonisch, decrescendo anderzijds.

Los daarvan zijn de field recordings an sich gewoon erg interessant, en geeft het contrast tussen de volle openingstracks (met relatief meer instrumentatie en zowel directere als meer aanwezige vormen van menselijke interventie) en de kalere afsluiters, waar menselijke interventie vrijwel afwezig is. De daar sporadisch te horen klanken uit Jenssen's radio bieden een boeiend venster op de wereld als een narratief binnen een narratief en worden ondergeschikt aan, of liever deel ván, de ruimtelijke geluiden van het berglandschap. Nochtans een zeer fijne plaat die ik onmiddelijk erg fascinerend vind, en inmiddels staat 'ie al een avondje op repeat. Mooi. 4* met kans op verhoging. Tevens zal ik deze maar zo spoedig mogelijk aanschaffen, want ik ben erg benieuwd naar het fotodocument.

Kleine aantekening: de bewerking in de eerste nummers vind ik met elke luisterbeurt minder, hoe zal ik het zeggen, minder overbodig worden, wegens de sterke bijdrage die de tracks bieden aan de logische opbouw van geluid en reis. Fijne plaat dus.

*interesse gewekt*

avatar van Nakur
Sxesven, je formuleerd het een stuk beter dan ik. Dank je wel

sxesven
You're welcome. Je eigen stukje mocht er wel wezen trouwens, hoor - en dankzij dat stukje ken ik deze plaat. Deze plaat, die ik inmiddels maar naar de 4,5* heb geschopt. Pure schoonheid. Dus Nakur, bedankt.

geen dank

avatar van Nakur
En ik moet mezelf weer aanzetten om dit album te prijzen. Heel mooi

avatar van Bruno Banani
Zeker een briljantje. koesteren

sxesven schreef:

hier is het verhaal te vinden met een boel mooie foto's

avatar van John Doe
mooi, bedankt

ik had al een uitgebreider verslag van een ander op die bergtocht gebruikt bij de muziek

avatar van Nakur
Ik heb wel een correctie aangevraagd. Amper bewerkte opnamen van een bergbeklimtocht is puur avantgarde, en heeft weinig met elektronic van doen

sxesven
Amper bewerkt? Dat valt toch wel weer mee, vind ik; dit zijn echt geen hardcore field recordings natuurlijk, althans, niet alles. Evengoed kan ik me in 'avant-garde', hoe nietszeggend ook, wel vinden verder, want erg Electronic is het inderdaad weer niet.

Sietse
wat ik uit het boekje begreep zijn de opnames nagenoeg niet bewerkt. Alleen hier en daar wat knip werk, maar dat is het.

sxesven
De bewerking is inderdaad zeker niet alom aanwezig, maar wanneer wel ook echt duidelijk. Kiyoshi Mizutani bewerkte voor Yokosawa-iri ("12 Pieces of Mixed Soundscapes") ook field recordings, maar daar is het gewoon niet merkbaar. Niets ritmisch o.i.d., en dat is hier en daar op Cho Oyu wel sprake van. Maar goed, absoluut niet genoeg om er het label Electronic op te plakken, begrijp me niet verkeerd.

Nu ben ik benieuwd waarom The Scientist dit werkje in zijn top10 heeft staan

sxesven
Omdat 't een geniale plaat is?

Daarbij herinner ik me dat Jelle een tijdje terug z'n top 10 veranderde in een tip 10, d.w.z.: een top 10 waar anderen tips vandaan konden halen. Wat onbekendere maar daarom niet minder mooie platen.

avatar van Nakur
Ik dacht dat die periode weer over was, gezien het terugbrengen van Spiderland, Joanna en Tom Waits (niet echt onbekende meesterwerken).

Daarbij komt dat ik het altijd interessant vind als mensen toelichten wáárom het geniaal is

Nakur schreef:

Touché, dat had ik niet eens gezien.

En dat ben ik natuurlijk volledig met je eens. Elk lovend woord dat iemand hier aan kwijt wil lees ik met plezier en interesse.

avatar van The Scientist
Dan zal ik dat zeker doen.... maar wil em wel tijdens het schrijven luisteren.... en daar is het geenn goed moment voor nu (en de rest van de avond ook niet) maar voor volgende week staat hier een uitgebreider stuk beloof ik u.... want elk lovend woord dat ik hier aan kwijt kan schrijf ik met plezier en interesse.

avatar van The Scientist
Ik ben er wat laat mee, maar hier komt ie dan..

(wat is het toch lastig om zo'n stuk een passend begin te geven he)..

Ik weet eigenlijk nog steeds niet waarom ik dit nou zo goed vind dat ik het na mijn tip-10 in mijn top-10 heb laten staan...

Ik vraag me zelfs vaak af of dit nou wel echt muziek is... het gaat in mijn ogen verder dan muziek.. een soort pseudo-muziek... Een serie willekeurige geluiden die ver weg op band zijn gezet, maar heel licht zijn bewerkt, en zo op mijn cd hier staan.

Het gaat eigenlijk niet om het laten horen van een compositie of een compleet beeld... wat dit bij mij oproept zijn bepaalde indrukken.. niet direct indrukken van de dingen die ook daadwerkelijk op band zijn vastgelegd.. meer indrukken van begrippen.. kaalheid, kou, vervreemding..

ik vind het moeilijk te omschrijven..

Je moet in ieder geval niet naar deze muziek luisteren met de indruk naar een afgewerkt geheel te luisteren, of proberen te begrijpen of vertalen wat je hoort...

Gewoon opzetten, en rustig op je in laten werken.. en voor mij werkt dit echt, het gaat verder dan wat muziek doet....

het is een omschrijving van hoe mooi toevallige geluiden kunnen zijn.. die je maar gewoon moet horen en anderen moet laten horen.. wat Geir Jenssen hier dus prachtig doet..

Het verhaal erbij is een prachtige bijzaak

avatar van Nakur
Kijk daar zat ik op te wachten. Mooi stuk tekst, en ik kan me er prima in vinden

tuktak
erg gaaf concept. als je zoveel moeite doet om geluiden op te nemen, dan ben je wel een hele grote barbaar als je al die geluiden totaal gaat vervormen. dan had je net zo goed thuis kunnen blijven.

dit album doet me heel sterk denken aan irezumi - endurance. zonder dat deze platen veel gelijkenissen hebben. bij beide platen gaat het om een intense ervaring vol spanning, kou, ontbittering. zelfs de dood speelt in beide platen een rol.
daar waar irezumi gekozen heeft om het verhaal te benaren vanuit sferisch oogpunt, doet geir jansen dit vanuit praktisch oogpunt. dat maakt dit een bijzondere combinatie vind ik zelf. indurance bevat geen geluiden van dat moment, het geeft alleen de sfeer mee die er toen heerste, het beklemmende gevoel pakkend in strings en spannende geluiden.
geir jansen laat hetzelfde horen, door eigenlijk niks te laten horen. de eenzaamheid van de berg, de ontbering, de ademhaling, alles maakt dat dit een beklemmende ervaring is en zeer interessant.

tuktak
ik geef 4 ster voor de plaat, en een halve ster erbij voor alle moeite van de opnames

sxesven
Niet stom bedoeld, maar dat slaat nergens op natuurlijk.

grapje toch

Gezien je eerdere post,

als je zoveel moeite doet om geluiden op te nemen

leek je het wel degelijk serieus te noemen (als dat niet zo is heb ik niks gezegd ). Hoe het ook zij, ik denk dat de moeite die erachter steekt totaal niet relevant is voor de plaat zelf. Het bijbehorende verhaal is natuurlijk gewoon wel degelijk tof en geeft de plaat een extra dimensie, maar de 'moeite' die erachter steekt is toch geen factor waarop je een plaat gaat beoordelen (da's een beetje een beredenering als hoe virtuozer hoe beter). Bovendien ging Jenssen natuurlijk niet richting de 8201 meter om deze plaat op te nemen; het is 'slechts' een documentatie van die reis. Dat wil echter evengoed niet zeggen dat 'ie daarom minder mooi is. Immers pure schoonheid. Bovendien is de motivatie van pure documentatie binnen field recordings een uiterst goede (en gebruikelijke ook); dat is zelfs de charme, misschien.

tuktak
er stond dat als je zoveel moeite doet om die geluiden op te nemen, dat het zonde is als je die dan totaal gaat vervormen. volgens mij is dat ook vrij logisch, totaal bewerkte of sfeergeluiden kan je ook gewoon thuis vanuit je studio creeeren. dus als je de geluiden dan toch op deze manier opneemt en ze klinken goed, dan is het ook gewoon gaaf om het zo natuurlijk mogelijk te houden.
ik vind het concept leuk, maar als het geluidstechnisch prut was geweest, dan was het niet een hoog cijfer geweest, maar een mislukt concept gebleken.
ik heb het hele verhaal op internet ook verder eigenlijk niet gelezen, alleen heel snel bekeken. voor mij voegt dat dan juist weer wat minder toe allemaal. ik heb zelf altijd al een zwak voor het tibettaanse landschap, de cultuur en de gebruiken. michael palin heeft daar ook een fantastische documentaire over gemaakt overigens: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Secondary?BOL_OWNER_ID=1002004000117676&Section=VIDEO&sec_Page=Description
als ik me niet vergis 4 dvds met elk 2 afleveringen van een uur. dus een heel uitgebreide kijk op het leven daar.

avatar van Gyzzz
Het is natuurlijk goed mogelijk dat randeffecten en een zichtbaar geleverde moeite een album meerwaarde geven lijkt mij. Het kan daardoor toch meer voelen als iets dat klopt en echt af is, wat zeker bij een wat minder gebruikelijk genre als field recordings wel kan helpen. Wanneer artwork en dergelijken niets zeggen, zou de minder ingewijde luisteraar toch eerder het gevoel kunnen krijgen dat hij voor de gek gehouden wordt.

Ik ben erg benieuwd naar dit album, overigens