Halsey - Hopeless Fountain Kingdom (2017)

Label: Astralwerks

1. The Prologue (1:47)
  2. 100 Letters (3:29)
  3. Eyes Closed (3:22)
  4. Heaven in Hiding (3:27)
  5. Alone (3:25)
  6. Now or Never (3:34)
  7. Sorry (3:40)
  8. Good Mourning (1:07)
  9. Lie (2:29)

met Quavo

10. Walls Could Talk (1:41)
  11. Bad at Love (3:01)
  12. Don't Play (3:30)
  13. Strangers (3:41)

met Lauren Jauregui

14. Angel on Fire * (3:14)
  15. Devil in Me * (4:09)
  16. Hopeless * (3:07)

met Cashmere Cat

avatar van IbenDB
Perhaps hopeless isn't a place, nothing but a state of mind...

Zo'n klein jaar geleden ontdekte ik Halsey en was direct verliefd op haar donkere stijl, haar teksten over haar stoornis en de hoge meezing-factor van haar nummers. Badlands vond ik een geniale plaat, maar de vergelijkingen met andere hedendaagse artiesten bleven niet ver weg. Zo klonk haar muziek als die van Lorde, haar teksten op die van Lana Del Rey en haar uitstraling op een mix van Melanie Martinez en Marina and the Diamonds. Nu met haar nieuwe album Hopless Fountain Kingdom cijfert ze zichzelf meer en meer weg in de mainstream popscene.

De singles Eyes Closed en Now or Never zijn veel te kil en overgeproduceerd. De enige single die me wel direct beviel, was Strangers - in samenwerking met Lauren Jauregui. Dit album moet het hebben van de wat kleinere nummers als Good Mourning, Walls Could Talk en het tedere Sorry. Die laatste verraste me, aangezien het de eerste echte ballad is op een van haar albums. Ook Heaven in Hiding en Angel on Fire zijn leuk om naar te luisteren.

De proloog, en hoe ze begint met 'Dear Households...' vind ik iets te pretentieus. Het Romeo & Juliet-verhaal die ze probeert over te brengen komt helemaal niet goed over. Het is me iets te uitgekauwd.

Dit album heb ik zaterdag in de Fnac al kunnen kopen, wat ik raar vond aangezien de releasedatum pas morgen is. On the bright side, heb ik het album al enkele dagen kunnen beluisteren.

Zoals ik al zei, is dit album een beetje te mainstream pop voor mij, maar zeker niet slecht. Waar ze in haar vorige album moeite had om haar eigen ethestiek te vinden, heeft ze die in dit album wel gevonden. Jammer dat het wel die is van een alledaagse popartiest. Vooral het nummer Lie vind ik veel te commercieel en is er te veel autotune aanwezig.
Wat me ook opviel, is dat Halsey constant over zichzelf zingt. Al haar teksten gaan over haar eigen problemen, hoe ze in haar hoofd niet kan zien hoe iemand van haar kan houden, hoe ze sex heeft terwijl ze aan een ander denkt,... Het wordt eentonig en ze lijkt meer op een tiener met teveel eerstewereldproblemen.

Hopeless Fountain Kingdom is een kleine teleurstelling geworden, maar dat wil niet zeggen dat ik de plaat niet nog enkele keren zal beluisteren.

avatar van NewYorkCityLight
Het refrein van 'Now or Never' lijkt bijna ctrl c / ctrl v van Rihanna's 'Needed Me'.

Rudi1984
Prachtige plaat, op het eerste gehoor. Je hoort duidelijk dat ze zich in korte tijd al ontwikkelt. Het debuut was ook al goed, maar de nummers op deze plaat klinken nog zelfverzekerder en hebben meer smoel. Qua zang lijkt ze ook vooruitgang te hebben geboekt.

Ik wacht nog even met de score tot ik hem vaker heb gehoord, maar hier ga ik sowieso veel plezier aan beleven.

Rudi1984
Beestachtig goed nummer!