Broken Social Scene - Hug of Thunder (2017)

Canada
Label: Arts & Crafts

1. Sol Luna (1:19)
  2. Halfway Home (4:41)
  3. Protest Song (4:18)
  4. Skyline (4:11)
  5. Stay Happy (4:10)
  6. Vanity Pail Kids (3:59)
  7. Hug of Thunder (4:54)
  8. Towers and Masons (4:00)
  9. Victim Lover (4:55)
  10. Please Take Me with You (4:53)
  11. Gonna Get Better (5:10)
  12. Mouth Guards of the Apocalypse (5:44)
avatar van coldwarkids
Halfway Home is alvast een prima voorproefje!

avatar van Rain King
Het titelnummer is fantastisch

avatar van E-Clect-Eddy
Skyline is vandaag uitgebracht als single.

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren via een stream van NPR first listen

Net opgemerkt, ééntje die mijn interesse wekt, zo maar even luisteren.

Trouwens, van voormalig bandlid, en nu zangeres van Metric, Emily Haines komt later ook nog een album uit.

avatar van coldwarkids
Net of ik Stars hoor bij Protest Song. Mooi.

coldwarkids schreef:
Net of ik Stars hoor bij Protest Song. Mooi.

Volgens mij hoor ik Emily in het achtergrond koortje.

E-Clect-Eddy schreef:

Volgens mij hoor ik Emily in het achtergrond koortje.

Ah oké ze hebben beide dezelfde stem en ze komen beide uit Canada. Dus waarschijnlijk is die richting snel gezet ?

avatar van E-Clect-Eddy
Lees net op Consequence of Sound dat Emily inderdaad meedoet op dat nummer.

E-Clect-Eddy schreef:
Lees net op Consequence of Sound dat Emily inderdaad meedoet op dat nummer.

Ze zit er dan niet meer bij? of zat ze er vroeger bij?

coldwarkids schreef:

Ze zit er dan niet meer bij? of zat ze er vroeger bij?

Op NPR staat dat ze een album opnemen met alle 15 leden, lijkt erop dat iedereen min of meer lid voor het leven is en de kans krijgt om mee te doen op elk nieuwe album. Maar hoe dat precies uitwerkt weet ik niet, duidelijk is dat Emily maar één keer een substantiële lead-vocal kreeg. Ze staat op NPR ook op de foto van de band, samen met tenminste één andere bandlid van Metric. Terwijl Leslie Feist de lead doet op het titelnummer, aldus NPR. En Ariel Engle van AroarA zingt op Gonna Get Better.

Thanks voor de uitleg!

avatar van coldwarkids
Dit album wordt maar beter en beter! Veel variatie in de songs en dat bevalt me wel. Qua productie swingt het ook heen en weer. Van de dikke drums naar subtiele minimalistische drums in de songs. Het pakt allemaal heel goed uit, vooral de samenzang van de leden en details in instrumenten. Dit album heeft me verrast terwijl ik dit bandje altijd links van me had laten liggen. Gelijk maar besteld op LP.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Broken Social Scene - Hug Of Thunder - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Het uit het Canadese Toronto afkomstige muzikantencollectief Broken Social Scene werd in 1999 geformeerd en bracht tussen 2001 en 2010 vier door de critici bejubelde platen af.

De uit de kluiten gewassen band, die altijd uit minstens tien leden bestond, zag leden komen en gaan en stond aan de basis van de carrières van onder andere Emily Haines (Metric) en (Leslie) Feist.

Na een stilte van ruim 7 jaar is Broken Social Scene eindelijk terug met haar vijfde plaat. Op Hug Of Thunder, dat naar verluid tot stand kwam nadat de band door de golf van terroristisch geweld Frankrijk in november 2015 weer de urgentie voelde om muziek te maken, trekken leden van het eerste uur Brendan Canning en Kevin Drew nog altijd aan de touwtjes, maar Broken Social Scene is ook nog altijd een collectief waaraan meerdere muzikanten hun steentje bijdragen.

Op de eerste Broken Social Scene plaat sinds het uit 2010 stammende Forgiveness Rock Record geven ook de al eerder genoemde Emily Haines en Leslie Feist acte de présence met prachtige vocalen. Het is slechts een van de vele verleidingen van Hug Of Thunder.

Ondanks de lange tijd die is verstreken sinds de vorige plaat van de band, laat ook de vijfde plaat van Broken Social Scene weer een uit duizenden herkenbaar geluid horen. Een muzikantencollectief met een dozijn leden staat uiteraard garant voor een vol geluid, maar de muziek van BSS is vooral zeer veelzijdig en avontuurlijk.

De band uit Toronto, Ontario, werd in het verleden ten onrechte in hokjes als avant-garde en post-rock geduwd en dat zijn hokjes die ook worden gebruikt voor de nieuwe plaat van de band. Met avant-garde en post-rock heeft de muziek van BSS echter niet zoveel te maken. De Canadese band maakt ook op haar nieuwe plaat weer gloedvolle popmuziek, maar het is wel popmuziek die zicht zoveel mogelijk buiten de gebaande paden begeeft en die nadrukkelijk buiten de lijntjes kleurt.

Broken Social Scene houdt zich ook op Hug Of Thunder weer aan geen enkele conventie. De band sleept overal invloeden vandaan, pakt stevig uit wanneer je dat niet verwacht of kiest voor uiterst ingetogen passages wanneer je dat nog minder verwacht. Net als je denkt dat de band kiest voor een redelijk gangbaar popliedjes duiken tegendraadse blazers of ongrijpbare ritmes op en als je de Broken Social Scene denkt te betrappen op een aanstekelijk refrein slaat onmiddellijk de chaos toe.

Hug Of Thunder is net als de vorige platen van Broken Social Scene een vat vol tegenstrijdigheden, maar ontoegankelijk vind ik de muziek van de Canadese band zeker niet. Er gebeurt soms zoveel dat het je duizelt, zeker wanneer alle 15 leden van de band bij lijken te dragen aan een song, maar op hetzelfde moment betovert de muziek van BSS makkelijk door al het avontuur op de plaat en smelt je wanneer Leslie Feist de wat meer ingetogen songs voorziet van honingzoete vocalen.

Na een paar keer horen ben ik al flink onder de indruk, maar ik weet uit ervaring dat platen van Broken Social Scene ook na heel vaak horen nog beter worden. Dat zal voor Hug Of Thunder niet anders zijn. Erwin Zijleman

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Een band waarvan ik de naam al vaak had gehoord, maar nog nooit de moeite genomen om een album van ze op te zetten. Bij deze dan! En het stelt niet teleur. Eerste indruk? Heel veel prikkels, interessante composities. Dit zal zo maar eens een hoge score kunnen gaan worden.