Mammút - Kinder Versions (2017)

IJsland
Label: Bella Union

1. We Tried Love (7:38)
  2. Kinder Version (6:22)
  3. Bye Bye (3:40)
  4. The Moon Will Never Turn on Me (4:01)
  5. Breathe Into Me (3:25)
  6. Walls (3:49)
  7. What's Your Secret? (3:49)
  8. Pray for Air (4:13)
  9. Sorrow (5:36)
avatar van Bardt1980
Deze band twee jaar geleden ontdekt tijdens een trip door IJsland. Hun album Karkari schalde regelmatig door de speakers van de auto. Gisteren zou ik ze dan voor het eerst gaan zien op het Valkhoffestival in Nijmegen. Van Karkari werd bar weinig gespeeld, dit album album daarentegen wel. En ik moet zeggen dat ik - ondanks dit album volledig in het engels gezongen is - aangenaam verrast was.

Zangeres Katrína was zeer goed en behendig bij stem en deed qua podiumpresentatie wat denken aan Roisin Murphy. De vocale vergelijking met Björk is al regelmatig gemaakt, toch doe je haar daarmee tekort. Ik hoor ook vlagen van Kate Bush en Tori Amos er in terug. En mede dankzij de instrumentatie heeft Mammút toch een heel eigen geluid. Het is eigenzinnige pop dat soms broeierig, opzwepend en repeterend is. Soms hard en soms breekbaar. Ik denk dat deze band met dit album, ondanks dat ze al 15 jaar samen zijn, een mooie toekomst tegenmoet gaat.

Note: klein smetje op het optreden van gisteravond, die Cher-cover van Believe kon echt niet

avatar van Sunderland
ik hoorde gisteravond Pray for Air op de radio en ik was aangenaam verrast. Geweldig mooi nummer dat inderdaad doet terugdenken aan Bjork in haar beginperiode en The Sugarcubes.

Mooie reden om eens wat meer van de band te horen, want ze staan al lang op mijn longlist van nog nader te onderzoeken.

Dit album is in ieder geval al meer dan prima!

Misterfool
Eigenzinnige popmuziek die erg doet denken aan Björk(in de jaren 90) en in mindere mate Kate Bush. Aangenaam luistervoer met een aantal hoogtepunten. Met name het titelnummer en het knallende Pray For Air vallen op.

avatar van Grizzly Bear
en live ook erg goed!

avatar van Grizzly Bear
Er is inmiddels een nieuw album aangekondigd, Ride the Fire, 23 oktober. Tien nummers waarvan er al 4 te beluisteren zijn. Klinkt goed!

Overigens is de LP van Kinder Versions voor 13 Euro bij de Platomania te koop... Als ik hem niet al had zou ik het wel weten