Van Dik Hout - Alles Waar Ik Nooit aan Begon (2007)

Label: V2

1. Nooit Meer een Ochtend (3:44)
  2. Trapeze-act (3:52)
  3. Waar Is de Tijd Gebleven (3:28)
  4. Als de Dag Aanbreekt (3:36)
  5. Wanhoop Niet (3:53)
  6. Niemand Nodig Om Alleen Te Zijn (3:40)
  7. Het Laat Me Koud (3:12)
  8. Geen Stap Terug (2:48)
  9. Ik Ben Mezelf (3:03)
  10. Met Alle Vrijheid (3:57)
  11. Ogen Open en Slaap Zacht (3:29)
avatar van Erikpol
Ben zeer benieuwd of dit weer een album is in de stijl van 4 weken. De single klinkt iig veelbelovend!

Musicguru
Eindelijk gaat de band qua niveau terug naar hun beste album Kopstoot Van Een Vlinder. Ik vind hem erg sterk. Na 'Ik Jou & Jij Mij' en het Poema's uitstapje had ik er niet veel vertrouwen meer in, maar 'Vandaag Alleen Maar Winnaars' ging weer de goede kant op. Maar of ze het niveau van Kopstoot ooit nog zouden evenaren... nou dat is ze helemaal gelukt. De twee na beste VDH plaat.

avatar van Erikpol
Vandaag alleen maar... vond ik erg matig. 4 weken, Kopstoot en ik jou&jij mij zijn de uitschieters (met 4 weken als mn favoriet).
Dit album gaat in dat rijtje komen. Pakkende melodieën, eindelijk weer eens wat steviger en duidelijke teksten. Prima CD. Met als de dag aanbreekt en geen stap terug als voorlopige favorieten!

Musicguru
Ja hij is absoluut goed. Vier Weken vind ik zeker niet slecht. Sterker, Vier Weken is een prachtplaat. Maar de sfeer, de productie, en de songs op Kopstooot zijn gewoon gaaf. Een nummer als Val, Val, Val.. alles klopt. De vocalen, de orgels alles. Kopstoot blijft voor mij de beste, maar dat is natuurlijk smaak. Ik moet ook zeggen dat Kopstoot mij persoonlijk wat doet. M'n baas Menno is een van de meest extreme fans. Heeft alle singles, cd's in elke versie , zijn favoriet is ook Kopstoot. Maar to the point Alles Waar Ik Nooit Aan begon is na al het Poema's gedoe eindelijk weer een ouderwets VDH album. Genieten zou ik zeggen

Musicguru schreef:

Ja ik heb hem weer eens beluistert Kopstoot en ik moet zeggen.... helemaal top. Precies waarom je het zegt!
En Alles waar ik... worst steeds beter. "geen stap terug" blijft (tot bijna vervelens toe ) in mn kop zitten!

Musicguru
Kijk, super toch? Ik ben iemand die hele sound uitpluist en steeds meer ondekt. Geen Stap Terus is inderdaad heel gaaf. Vooral de manier hoe Martin het stukje zing: "schop ik het kaartenhuis uiteen...". Zoooo mooi. Het album si wat kort, maar mijn ma zei al: beter kort en goed, dan lang en slecht... . Ben ik het helemaal mee eens. Hij blijft groeien

avatar van Ali Chemicali
Ik hoorde iets live bij DWDD maar 'k vond 't neit egt goed klinken

Musicguru
Ik heb het optreden nog niet gezien. Maar ik zou zeggen: lusiter eerst het album en oordeel dan . Er waren er meer die op n paar live versies het album recenceerden. Als je hem na het luisteren nog niks vind kan dat.

Eigenlijk vind ik het 4 sterren waard, zoals ik al mijn albums naar rato sterren geeft. Alleen zag ik dat mrs Depp het in het hoofd heeft gehaald om een 0,5 te geven. Echt zo figuur die andere albums laag te waarderen om hun eigen albums hoger te krijgen. Dat verdienen de Vandikhoutjes niet...Ik heb alle albums en deze hoort bij de beste 3!!!

avatar van Edski
Ouderwets goeie plaat van VDH!
Voor nu 4*, maar dat kan zeker nog meer worden.

avatar van vigil
R Rated schreef:

Ach, die kan je toch moeilijk serieus nemen toch?!? 126 stemmen op dit moment waarvan 125 een 5 en 1 een 0,5 en dat is precies deze....

Edski schreef:
Ouderwets goeie plaat van VDH!
Voor nu 4*, maar dat kan zeker nog meer worden.
Critici in de verschillende bladen waren niet zo lovend. Veel van hetzelfde, niets nieuws onder de zon . Wie moet ik nu geloven Edski, jou of de dames en heren critici .

Volgens mij vinden de 'critici' Van Dik Hout al veel langer niets meer aan. Ik zou gewoon zelf gaan luisteren, Hans.

Mojo Pin
Martin Buitenhuis is wel een ongelooflijke hark natuurlijk.

fastpulseboy
herman schreef:

hebben ze het ooit wat gevonden dan?

herman schreef:
Herman, ik wacht wel tot de uitverkoop. Over een maandje of drie is deze cd vast wel voor weinig € te koop in de betere platenzaak .

Hans Brouwer schreef:

Als je eerder werk van VDH kan waarderen kan deze zeker niet ontbreken.

fastpulseboy schreef:

hebben ze het ooit wat gevonden dan?

De eerste plaat kreeg wel goede kritieken, volgens mij. En live vielen ze me ontzettend mee op Pinkpop '98. De muziek zelf vind ik vreselijk, wat ik van dit nieuwe album heb gehoord incluis.

herman schreef:
Ik heb gelezen dat Henk en Henk van "Het Goede Doel" weer gaan samenwerken. Dat stemt mij pas echt tot grote vreugde . Want laten we nou heel eerlijk zijn: Het Goede Doel en Doe Maar zijn Nederlandstalige bands die pas echt een toegevoegde waarde hebben . Bandjes als Van Dik Hout, The Scene, Blof, etc., het is toch allemaal semi-intellectueel geknoei in de marge .

Musicguru
Ik vind juist Het Goede Doel (op een paar klassiekertjes na) de meest overgewaardeerde band uit de Nederlandse popmuziek en hadden in mijn ogen niks toe te voegen. Henk Temming leent zich voor het sneue X-Factor en Henk Westbroek kloot wat aan met politiek. Doe Maar daar integen wel weer. Dat blijft super muziek. Mooie teksten en strakke muziek. Van Dik Hout is inderdaad nooit in de smaak gevallen van de critici. Maarja critici... Ik kan me herinneren dat OOR het album 'Know Your Enemy' van Manic Street Preachers heeeelemaal super vond en Allmusic geeft m krap 2,5 ster uit de 5. Dus ja. Ik zou hem gewoon even gaan luisteren .

avatar van Erikpol
Kopstoot van een... kreeg dan wel weer lovende recensies in de oor.
Ik zou me daar idd niets van aantrekken. T zijn vaak sjacherijnige negatieve schrijvers.

avatar van Discoverme
(Sentimento.nl) = Discoverme = Jeffrey van den Berg - Lang hebben we moeten wachten op de mannen van Van Dik Hout. Hun laatste studioalbum dateert alweer uit 2002. Waar ‘Vandaag alleen maar winnaars’ op sommige momenten behoorlijk stevig klonk, is dit een mooi, prettig luisterbaar geheel geworden.

‘Alles Waar Ik Nooit Aan Begon’ is niet zozeer bijster vernieuwend, maar misschien dat hij juist daardoor zo lekker weg luistert. De hoes laat het zich beter uitleggen:.het is er één in dezelfde klassieke stijl als die van The Beatles en The Rolling Stones ooit hadden. Gewoon, simpel de koppen van de bandleden en klaar. Dit is tekenend voor de stijl van Van Dik Hout op dit album. ‘Terug naar hun roots’ is het motto van de nieuwe Van Dik Hout.

De sound komt dan ook weer erg dicht bij hun eerste werken en dat is zeer welkom. Overbodige versierselen hebben geen plekje gekregen op dit album. Het is gewoon gitaar, toetsen, bas, drums en de immer kenmerkende emotievolle melancholische stem van Martin Buitenhuis.

Sommige nummers lijken op eerder werk. Geen probleem voor de liefhebber, want het pakt je toch wel. Opvallendste track is ‘Wanhoop niet’. Het nummer heeft namelijk een subtiele reggae sound. Apart, grappig en vindingrijk.

Uiteraard is de vertrouwde Van Dik Hout-zweverigheid ook weer volop aanwezig op dit nieuwe album. Echter is het album ook erg goed te pruimen voor niet ‘zwevers’. Een lekker luisteralbum met rake, mooie, creatieve teksten. Van Dik Hout is terug!

Album toppers:
Geen stap terug: heeft veel weg van de Poema’s-hit ‘zij maakt het verschil’
Ogen open en slaap zacht: Uptempo en met lekkere felle teksten
Trapeze-act: een typische, vertrouwd klinkende, Van Dik Hout track.

avatar van L_T_B
Discoverme schreef:
(Sentimento.nl)

Altijd fijn om te weten wat jij van dit album vindt.

avatar van Discoverme
Dat ben ik, sorry..zie andere recensies (hier)

avatar van levenvergeten
Van dik hout zaagt men planken.

battlemaniac
Prachtige cd. De beste sinds de cd Vier Weken.

avatar van Amicus
levenvergeten schreef:
Van dik hout zaagt men planken.

Die dan weer erg goed branden in mijn openhaard, al de 11 nummers Afgezien van de ranzige rook die van het plastc hoesje komt kan ik dit vuurtje beter waarderen dan de muziek zelf.

Maar goed, ik denk zelfs nog dat als mijn huis tot de grond toe affikt ik nog meer plezier heb dan dan dit album (nog een keer) te moeten beluisteren

avatar van Radiodetective
Mmmm...als Van Dik Hout-fan van het eerste uur, valt me deze plaat gewoon tegen. Trapezeact en Als de dag aanbreekt vind ik positieve uitschieters op een verder vlakke plaat. Eindeloos veel beter zijn toch Vandaag alleen maar winnaars en Ik jou & jij mij. De zo kenmerkte melancholie wil hier maar niet van het schijfje loskomen. Evengoed blijft het een wereldband, hoor. De combinatie van prachtige melodieën en dat gevoelige stemgeluid van Martin Buitenhuis vormen een geducht wapen in de strijd tegen de concurrentie. In die zin vind ik de band op eenzame hoogte staan in het Nederlandstalige genre. Een goudeerlijke band, wars van sterallures die ook de diepte ingaat; zich kwetsbaar durft te tonen en het vermogen heeft liedjes te schrijven als breekbare miniatuurtjes en bovendien live zijn mannetje meer dan staat. Toch nog weer eens opzetten; het kan toch niet echt een misser zijn?

avatar van Funky Bookie
In eerste instantie viel dit album me wat tegen omdat in de mix met name de vocalen van Martin wat vlak klinken. Het gitaarwerk van Dave Rensmaag is echter beter dan ooit en prominent op de voorgrond. Dit gegeven redt dit album met de bekende VDH liedjes voor mij.