Army of Lovers - Massive Luxury Overdose (1992)

Zweden
Pop / Electronic
Label: Ultrapop

1. Dynasty of Planet Chromada (3:58)
  2. Crucified (3:34)
  3. Candyman Messiah (3:10)
  4. Obsession (3:42)
  5. We Stand United (3:42)
  6. Say Goodbye to Babylon (4:35)
  7. The Particle Song (3:29)
  8. Someone Somewhere (3:16)
  9. I Cross the Rubicon (4:04)
  10. Flying High (3:42)
  11. Walking with a Zombie (4:10)
  12. Judgement Day (3:57)
Father McKenzie
Crucified was misschien behoorlijk fout, maar toch lekkerrrr....

avatar van MartinoBasso
Inderdaad, Obsession was ook een hit volgens mij,
ik herinner me nog die bizarre videoclip.

Father McKenzie
Klopt, Obsession was ook erg leuk, daarna hebben we niets meer van ze gehoord, toch?

avatar van MartinoBasso
Bij mijn weten hebben ze verder geen hits meer gehad (in België) ...

JolkiPalki
Jeugdsentiment voor mij. Stiekem vind ik ze nog steeds wel leuk, maar zal er irl niet snel voor uit komen

avatar van musicfriek
Father McKenzie schreef:

Zeker wel, hier in Nederland scoorden ze nog heel behoorlijk met I Give My Life, een echte latin party-hit in 1995. Ze vielen nogal op door hun extravagante vertoning. De 4e persoon die je jullie zien op de Greatest Hits-hoes is Dominika Peczynski, zij kwam in 1992 bij de band. De andere 2 nummers, Crucified en vooral Obsession hebben de tand des tijds goed doorstaan. Bij Obsession moet ik vooral aan O Superman van Laurie Anderson denken, maar dan gelukt.

Kennen jullie de groep Alcazar nog? Dat was een creatie van Alexander Bard, degene die Obsession zingt (3e persoon op de hoes).

Leuke feitjes.

Alexander Bard is ook nog mede-oprichter van de platenmaatschappij van de Cardigans, lees ik.

avatar van PEN15
My gosh, waren dit Zweden, ik al die tijd maar denken dat het Denen waren.
Ik heb hier ooit een plaatje van gehad, maar het zusje van een jeugdvriend was zo verliefd op dat liedje Obsession dat ik hem nooit meer terug kreeg. Ik vind de muziek wel okay, echter ze vertrouwen te veel op catchy refreintjes die ze eindeloos herhalen en waarmee ze de helft van al hun songs invullen. Dat heb je met Obsession en Crucify, waar toch wel iets meer in mocht. Osbession is eigenlijk nog een mooi nummer ook, verdacht mooi, zodat ik stiekem dacht dat het misschien wel een cover zou kunnen zijn. He maar ach ja, wat maakt het uit, we keken allemaal eerder naar die clips met die mooie donkere meid.

Ik geloof dat die meid lastig was en vaak dronken, waardoor ze haar uit de groep hadden gegooid. Daarom zag je uiteindelijk iemand anders in die clips. Ik weet dit niet zeker, maar baseer het maar even op herinneringen.

En..dat blijkt na even spieken op wikipedia nog waar te zijn ook. Dat ze daarna nog 2 albums hebben gemaakt had ik niet van ze verwacht. Met zo'n samenstelling hadden ze zich ook wel foreign army of lovers mogen noemen

avatar van kaztor
Ride The Bullet van het eerste album was ook nog een hit.

avatar van Dielie
voor 5 euro op amazon, en maar weer hopen dat ie uiteindelijk aankomt

avatar van Brunniepoo
Lekkere catchy liedjes, die soms wel wat te lang doorgaan (Say Goodbye to Babylonbijvoorbeeld) maar muzikaal nog best aardig in elkaar zitten en tekstueel totaal over the top zijn.

Ik ken eigenlijk weinig combinaties van humor en muziek die zo geslaagd zijn als dit album, met Judgement Day als mijn favoriet.

kleine man
It's raining cats and dogs.... blijft geweldig in die clip van Crucified.

In totaal 2x in de pophistorie leek het heel eventjes of er in Zweden een tweede Abba was opgestaan. Beide keren was het in de 90s en beide keren begon de groepsnaam van de betreffende band ook met een A. De leukste daarvan was deze, Army of Lovers, die met Crucified een kneiter van een hit in de top 40 scoorden. Dat is nog steeds hun beste nummer, al komt het eveneens sterke en hitgevoelige Obsession zeer dichtbij. Daarna scoorde deze band nog wat kleine hitjes, maar bleek een en ander toch te campy en eigenlijk als rariteitenkabinet meer geschikt als Songfestival band dan Abba zelf. Toch leuk en goed voor een glimlach. Blijven soms rare jongens, die Zweden. Maar popsongs schrijven kunnnen ze.

avatar van Twinpeaks
Fout maar lekker , ook dat zit in mijn collectie. Crucified en Obsession blijven toch wel overeind. De rest is ok voor ernaast. Niet iets wat ik vaak uit de mottenballen trek maar voor Crucified op abnormaal geluidsniveau kun je me nog steeds wakker maken. 3 sterren.