Tyler Childers - Purgatory (2017)

Country
Label: Thirty Tigers

1. I Swear (To God) (3:20)
  2. Feathered Indians (3:44)
  3. Tattoos (3:23)
  4. Born Again (3:28)
  5. Whitehouse Road (4:40)
  6. Banded Clovis (4:19)
  7. Purgatory (2:46)
  8. Honky Tonk Flame (4:57)
  9. Universal Sound (3:41)
  10. Lady May (3:03)
avatar van wvv89
Hier kijk ik dus naar uit na het luisteren van Whitehouse Road. Album mede geproduceerd door Sturgill Simpson. Kan niet mis gaan!

avatar van Wallie1985
Het album is al voor te beluisteren bij de vrienden van NPR.
Stream Tyler Childers' New Album, 'Purgatory' : NPR

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tyler Childers - Purgatory - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Tyler Childers werd geboren in de Appalachen en kreeg de traditionele Amerikaanse folk- en countrymuziek met de paplepel ingegoten.

Vorig jaar werd de muzikant uit Kentucky in de Verenigde Staten geschaard onder de meest veelbelovende nieuwkomers en in 2018 moet Tyler Childers ook Europa aan zijn zegekar gaan binden.

Purgatory, het in de zomer van 2017 verschenen debuut van Tyler Childers, kreeg deze week ook eindelijk een Nederlandse release en ik begrijp nu waarom ik de plaat in zoveel Amerikaanse jaarlijstjes tegen kwam.

Purgatory werd geproduceerd door niemand minder dan Sturgill Simpson en met Sturgill Simpson hebben we direct ook relevant vergelijkingsmateriaal in handen. Ook Tyler Childers laat zich nadrukkelijk beïnvloeden door de Amerikaanse Outlaw countrymuziek uit de jaren 70, maar ook de traditionele folk en country die hij tijdens zijn jeugd leerde waarderen heeft een plekje gekregen in de muziek van de Amerikaan.

Purgatory laat een wat traditioneel aandoend countrygeluid horen en het is een geluid waarin met name de viool de hoofdrol opeist. De combinatie van deze viool met gitaren, banjo, mandoline en pedal steel levert een vol maar ook ruimtelijk geluid op. Het is een geluid waarin ruimte is voor muzikaal vuurwerk, maar het is ook een geluid dat uiteindelijk in dienst staat van de stem van Tyler Childers, die is voorzien van een aangenaam rauwe strot.

Om van Purgatory te kunnen genieten moet je bestand zijn tegen een flinke dosis traditionele Amerikaanse country, maar als je dit bent is het debuut van Tyler Childers een plaat die snel naar grote hoogten groeit.

Net als de songs van de al eerder genoemde Sturgill Simpson en de songs van tijdgenoten als Chris Stapleton, Colter Wall, Brent Cobb, Corb Lund en in iets mindere mater Jason Isbell, klinken de songs van Tyler Childers volstrekt tijdloos. Purgatory had met enige fantasie ook 45 jaar geleden gemaakt kunnen worden, maar desondanks klinkt het debuut van de muzikant uit Lexington, Kentucky, geen moment gedateerd.

Vergeleken met platen uit de jaren 70 verwerkt Tyler Childers overigens wel meer invloeden in zijn muziek, want naast invloeden uit de country en de folk, laat Purgatory ook invloeden uit onder andere de rock ’n roll en de western Swing horen.

Het meest verslavend aan Purgatory vind ik persoonlijk de aangename flow die de plaat heeft. Laat Purgatory uit de speakers komen en je wordt bijna 40 minuten vastgehouden door de bijzondere songs van de jonge Amerikaan, die aan de hand van Sturgill Simpson en een aantal geweldige muzikanten ook nog eens een fantastisch klinkende plaat heeft gemaakt en een plaat die vol staat met prachtige verhalen over het leven op het Amerikaanse platteland.

In de Verenigde Staten zoals gezegd vorig jaar al een jaarlijstjesplaat, voor mij een van de eerste sensaties van het prille muziekjaar 2018. Erwin Zijleman

Met deze plaat op de achtergrond krijg je echt zin om je koffers te pakken en een rondreis te maken naar het Amerikaanse platteland, heerlijk levendige en beeldende nummers.

avatar van Cor
Cor
Fijne rootsplaat met passie gespeeld. Klassieke country met hier en daar een lekker rauw randje. Maar ik ben emotioneel wel eens dieper geraakt door dit type muziek. Misschien is de kwaliteit van de songs nog voor verdieping vatbaar. Aan z’n sound moet ie niets meer doen.

avatar van EttaJamesBrown
Tjonge, hier heb ik blind kaartjes voor gekocht voor Noorderzon Groningen. Dat wordt een zware zit met veel plezier en lauw bier. Het valt niet mee om cowboy in Noordpolderzijl te zijn. Daarbuiten ook niet.

avatar van fish
Het al eerder aangehaalde 'passie' is precies wat ik hier terughoor. Wat een heerlijke energie. En natuurlijk, dit genre moet je liggen, maar wie houdt er nu niet van gepassioneerde muziek gebracht door een zanger die iets te vertellen heeft?

Er zijn veel country zangers en het is lastig om onderscheidend te zijn, maar de passie, de gruizige stem, de organische maar toch ook gevulde productie en de teksten, maken dit toch tot een opvallend album.

avatar van wvv89
Afgelopen zondag in Paradiso gezien en wat een show! Veel nieuwe nummers (en covers) dus een nieuw album is wel te verwachten in 2019. De show was onderdeel van Sugar Mountain waar o.a. ook Ruby Boots en Parker Millsap optraden die avond. Childers speelde met band in de grote zaal die bij lange na niet uitverkocht was. Zonde want aan alles kan je zien dat Childers wel is een hele grote kan gaan worden. Dat is in Amerika in ieder geval al gaande want veel van zijn shows zijn uitverkocht en de hype op internet is groot.

Met Purgatory levert hij in ieder geval een prachtig debuutalbum af. Z'n stem is lekker rauw en past perfect binnen de country. Nummers zoals Feathered Indians, Tattoos, Honky Tonk Flame en Whitehouse Road pakken je meteen en geven dat echte country gevoel. Tyler Childers is de real deal en kan zich makkelijk scharen tussen een Sturgill Simpson, Cody Jinks en Colter Wall.

Bij deze een link naar een van de nieuwe nummers: Bus Route Prachtig!

avatar van Cor
Cor
Cor schreef:
Mmmm, ben een beetje zuinig geweest. Huilende fiddles en steelguitar, krassende banjo's. Toch wel heel erg lekker dit. Verhoogd naar 4****