Girls Rituals - EMERGENCY! (2017)

Label: Visual Disturbances

1. EMERGENCY! (3:39)
  2. DNA (1:21)
  3. Rainbow Eye (2:48)
  4. Crystal Eye (1:48)
  5. Cryin Over Nothing (2:38)
  6. Everybody Breaks Down (2:46)
  7. Sitting on a Rainbow (1:08)
  8. New Moon (3:12)
  9. La la La (1:13)
  10. Dreaming of Exactly Where I Am (0:58)
  11. Helicopter Bladezzz (1:46)
  12. California Wine (2:32)
  13. World Dissolving Into Slime A.S.M.R. (2:26)
  14. Black Crow (2:17)
  15. Black Licorice (2:39)
  16. My-Self (1:45)
  17. Prayers II Heaven (1:42)
avatar van Ataloona
Het label Visual Disturbances is nogal verstopt en obscuur, maar het levert wel zeer gevarieerde doch altijd originele muziek af. De plaat van Stabscotch uit januari van dit jaar is uniek en verdient een uitgebreid verhaal opzich, maar ook deze plaat van Girls Rituals is bijzonder tof. Zeer a-typische en averechtse elektronische popmuziek. Girls Rituals is een alias van Devi McCallion, een online poppersoonslijkheid met vlogs, modestijltrends, kunst en uiteraard een iemand die altijd bezig is met muziek maken. Vaak heb je door de verschillende aliassen die ze gebruikt en verschillende muziekstijlen waarmee ze flirt geen idee dat het deze mevrouw is wiens album je hebt opstaan. Het helpt ook niet mee dat ze nogal zelfkritisch schijnt te zijn. Zo heeft ze er een handje van om haar online-kanalen uit het niets te verwijderen. Ook uitgebrachte albums, singles en ep's (ze schijnt tientallen projecten in korte tijd te hebben uitgebracht) moeten eraan geloven... Enfin, over naar de muziek.

EMERGENCY! is nogal een chaotische popplaat. Een popplaat waar de doorsnee popliefhebber waarschijnlijk niets mee kan. Op het ene moment speelt een lieflijk en dromerig nummer, dan weer een sinistere en gênant eerlijke track. Qua opzet doet dit album erg denken aan Dogbowl's meesterwerk uit 1991: 'Cyclops Nuclear Submarine Captain'. Ook zo'n kunstzinnige plaat waarop - weliswaar verstopt - toch echt conventionele popmuziek is te horen met refreintjes, toegankelijke instrumentatie etc, maar waarin zeer idiosyncratische invloeden en stijlen zijn verwezenlijkt. Bovendien zijn de eerlijke, angstige songteksten erg verwant aan de schrijfstijl van Lisa Germano. De luisteraar waant zich op ongemakkelijke wijze een voyeur in het leven van deze persoon/verteller.

Ook moet ik nog Grimes en Peaches noemen die duidelijk invloeden zijn geweest bij de totstandkoming van dit album. De - haast verveelde en passieve - zangstijl en elektrobeats zijn duidelijk afkomstig van de trashy muzikale vormgeving van Peaches. Vooral ten tijde van 'The Teaches of Peaches'. De eclectische muzikale invulling doet sterk denken aan Grimes' 'Art Angels'. Zanglijntjes, k-pop, elektronica, design, visuals en mode, eigenzinnigheid, de chaotische en enthousiaste verwerking van vele genres en kunstige popmuziek. Allemaal termen die mij bij beiden albums direct te binnen schieten.

Fijn plaatje. Haast ondoorgrondelijk voor de luisteraar. Dat doet intrigeren.