Papercuts - Can't Go Back (2007)

Folk / Rock
Label: Gnomonsong

1. Dear Employee (3:20)
  2. John Brown (4:03)
  3. Summer Long (3:39)
  4. Unavailable (5:39)
  5. Take the 227th Exit (3:39)
  6. Outside Looking In (4:22)
  7. Sandy (3:34)
  8. Just Another Thing to Dust (4:21)
  9. Found Bird (3:48)
  10. World I Love (3:11)
Zeer charmant indie-folk-pop-plaatje. Beetje rammelend, beetje lijzig gezongen door Jason Quever maar o zo plezierig om naar te luisteren. Zelf zeggen ze gospel als invloed te hebben, maar dat hoor ik er nu niet overduidelijk in terug.
Dit zijn behoorlijk tijdloze liedjes en het zou me niet verbazen als dit album overal zeer goede kritieken gaat krijgen.
Andy Cabic van Vetiver schijnt meegedaan te hebben en ik denk dat dit album voor liefhebbers van die band (of Devendra Banhart) dit zeer zeker eens moeten gaan beluisteren. Zelfs Velvet Underground-liefhebbers zouden dit wel eens prima kunnen gaan waarderen.
Ik zou zeggen MuMe-collega's: probeer deze Papercuts eens uit!!!

avatar van Justinx
Nou, mij viel dit album in ieder geval zwaar tegen. Ik voelde enige nieuwsgierigheid naar deze band toen ik zag dat Papercuts onder het label van Devendra (Gnomonsong) zit. Nu heb ik daar best wel goeie ervaringen mee en ben ik al lang op zoek naar de andere labelgenoten Feathers. Helaas heb ik daar weinig over kunnen vinden dus heb ik mijn hoop ook eens gevestigd op deze Amerikaanse folkgroep. Echter na dit album een aantal keer te hebben beluisterd concludeer ik een matig folkalbum. Op het gebied van vernieuwing niets te klagen, maar de uitwerking van de nummers zijn beneden peil eigenlijk. Het klinkt allemaal wat rommelig en er zit geen duidelijke structuur in. Can't Go Back bevat zeker zijn aardige nummers als John Brown, Found Bird en Dear Employee, maar die kunnen allemaal niet lang blijven boeien. Naar een aantal luisterbeurten ken je de nummers tot op de bodem toe, maar positief blijven hangen doen ze niet. Een matig album, een grote tegenvaller dit album van Papercuts. Ik zoek mijn folkmuziek vanaf nu bij andere artiesten. Hou het voor nu op 2,5*.

avatar van philtuper
Nou, ik vind 'm anders heerlijk wegluisteren. Als je 'm wat vaker luistert blijken er toch wel wat nummers op dit album staan die beklijven. Ik vind het juist ook niet erg dat je nummers op een gegeven moment goed kent. En dat de uitwerking niet goed is vind ik echt een beetje onzin. Maar goed, ieder zijn ding. Ik heb 'm in ieder geval zo vaak gedraaid dat ik 'm niet meer moe word. Een blijvertje wat mij betreft. Ben dan ook benieuwd naar de nieuwe!