Michael Cashmore - The Snow Abides (2007)

Pop / Folk
Label: Durtro

1. My Eyes Open (5:09)
  2. The Snow Abides (4:36)

met Antony Hegarty

3. How God Moved at Twilight (4:13)

met Antony Hegarty

4. Your Eyes Closed (4:10)

5. Snow No Longer (3:54)
Antony als zanger, teksten van David Tibet en muziek gecomponeerd en gespeeld door Michael Cashmore (Current 93): dat kan alleen maar goed zijn. En dat is het ook! Zeer genietbaar voor o.a. Antony-fans......

Opener My Eyes Open start op piano en dan komen de strijkers er bij en geeft het het nummer gelijk een flinke dosis melancholie meer. Ongelooflijk droevig en fantastisch samengaand, het buitelt perfect over elkaar heen als een afscheidsdans. Nog eenmaal in elkaars armen voordat het echt voorbij is. Aan het einde klarinet en hobo erbij en het is gedaan met deze schitterende instrumentale song.
En ja hoor, daar is ie dan: Antony op The Snow Abides
Zo herkenbaar als wat en het hoeft niet meer gezegd te worden dat dit een stem is waar je van houdt of waar je van gruwelt. Vocaal weer enorm vuurwerk. Zin in een potje janken van pure emotie? Dan is dit zeer geschikt! Ook hier draait het naast de stem weer om het prachtige pianospel van Cashmore en de inkleuring door o.a. strijkers. En horen we daar Tibet ook nog niet even meedoen?! Het eindigt met donkere, sombere tonen van het strijkers-ensemble om vervolgens naadloos over te gaan in How God Moved at Twilight. Het avontuur zet zich voort rondom piano en zang van Antony. Ook hier trekt hij het nummer ver boven de massa uit. Als dan de betoverende klanken van violen, celli en blazers zich weer melden kun je niet anders dan concluderen dat Tibet een sprookje van een nummer heeft geschreven.
Heel gedragen gaat dit nummer voort en hier is het voor mij het piano-spel dat het meest weet te ontroeren. Dit is bijna klassiek!
Your Eyes Closed............. ik kan natuurlijk door blijven gaan met superlatieven, maar wat te doen als het wederom terecht is? Simpel: iedereen er op wijzen dat ook dit nummer een juweel is, dat ook dit nummer de kenmerkende zang van Antony herbergt, dat ook dit nummer voorzien wordt van mooi pianospel.
Your Eyes Closed klinkt in het begin ietwat soberder dan de voorgangers, maar halverwege krijgt het weer die rijke klanken toegevoegd en daarmee zet de droevige toon zich gewoon voort. Nergens over de top, telkens heel subtiel.
Met Snow No Longer komen we helaas al weer aan het einde van dit mini-album (het had van mij een volwaardige mogen zijn). Michael Cashmore sluit dit werkstuk waardig op zijn piano af.
Geen Antony meer, geen ensemble, gewoon pure piano-klanken.

Met dit soort releases vraag je je af hoe het toch mogelijk is dat alles waar Antony bij betrokken is telkens weer weet te veranderen in goud. Eens moet dat toch een keer ophouden?
Gelukkig is dat hier niet het geval en dat is op zich ook niet zo moeilijk als je te maken hebt met de mensen van Current 93.

Goed dat je er bij Antony over begon Safri! Mensen kunnen niet genoeg gewezen worden op dit soort prachtwerkjes

avatar van musicfriek
Perfecte combinatie wat mij betreft. Wederom gaat de zang van Antony door merg en been en de muziek past er gewoon heel goed bij. Het is in ieder geval enorm ontroerend. Het zal me benieuwen wanneer Antony weer eens met nieuw album gaat komen, maar hier ben ik voorlopig wel even zoet mee. 4,5*

avatar van J.Bell
Al in de eerste minuut krijg ik te maken met kippenvel, en dat zal niet de laatste keer zijn bij het beluisteren van deze (te korte) reis.

Nummer 1 is een uitnodiging, hier krijg ik mijn ticket voor een prachtig landschap. De belletjes vertellen me dat het er zachtjes sneeuwt, ik heb geen tijd om een warme jas te pakken, ik wordt meteen meegevoerd op de eerste klanken van wat een 22 minuten durende reis gaat worden.
Na een tijdje kom ik Antony tegen, die met zijn ongewone stem vol emotie recht mijn hart inzingt. Op de klanken van de piano zet ik mijn ene voet voor de ander, terwijl ik intens geniet. Soms blijf ik even staan en soms loop ik iets sneller. Dan blijft Antony achter en vervolg ik mijn reis alleen.
Voordat ik het in de gaten heb houd het op met sneeuwen en ben ik aan het einde gekomen van dit wonderschone reisje. Ik ben weer terug in mijn woonkamer en kijk stiekem alweer uit naar mijn volgende ticket.

Bedankt aErodynamIC !

avatar van musicfriek
En wat een timing ook dat ik dit album leer kennen nu. Het geheel klopt gewoon, de muziek, de zang en ja, zelfs het weer erbij Soms heb je van die toevalstreffers.....

musicfriek schreef:

Indd, dat zei ik gister ook, wat een timing!

Mooi beschreven J.Bell

Dank u...

avatar van grovonion
Ondanks erg mooie beschrijvingen van J.Bell en Aero valt me deze op het eerste gehoor wat tegen. De instrumentals zijn erg sfeervol maar wonder boven wonder vind ik de stem van Antony voor een keer eens niet perfect passen in de melancholische liedjes. Misschien ga ik over een dag ijs en ik zal dan ook wat langer rondtoeven in dit winter-landschap, misschien dat de sneeuw toch nog valt.

avatar van J.Bell
De eerste keer dat ik deze plaat opzette ging het ook een beetje aan me voorbij, je moet er een beetje moeite voor doen, maar als je je eenmaal overgeeft dan pakt het je beet en laat je 22 minuten niet meer los. Misschien moet je het nog een kans geven. Het is wel zo, dat dit niet een plaat is die je zo even opzet. Naar mijn idee is het wel iets waar je op het juiste moment naar moet luisteren, maar dat maakt het in mijn ogen ook wel weer bijzonder. Om dit op een zomerse dag te draaien met 1 been in het zwembad is geen aanrader. Als je even lekker wilt wegdromen, zin hebt in een klein uitstapje, dan is dit zeker de moeite waard. Je moet er gewoon voor in de mood zijn....

Niks negatiefs, mijn stem blijft 4,5 maar het is wel zo dat dit niet iets is, wat voor iedereen is weggelegd..

Musicguru
Hoorde hem vandaag in m'n vaste platenzaak. Wat een geweldige cd zeg..... ben er gewoon stil van... prachtig...

avatar van Kos
Kos
Mwa, ik heb liever Antony op zijn eigen plaat. Deze producties zijn het niet helemaal.

Musicguru schreef:

Dan zou ik zeker achter de albums van Antony & the Johnsons aangaan als je daar nog niet mee bekend bent.

Musicguru
Ook al weet ik veel van muziek en heb ik veel. Je ontdekt altijd meer en meer.... zoals dit. Soms denk ik.... dit houd nooit op. Wat ook wel weer z'n mooie kanten heeft. Deze eindigd in mijn eindlijst for sure.

Musicguru schreef:
Deze eindigd in mijn eindlijst for sure.

Hoe mooi ook, bij mij zal dat niet gaan gebeuren simpelweg omdat ik EP's daar niet in zet. Maar prachtig is ie zeker!

Musicguru
Ik wel. Release is release. Maar goed. Ieder z'n ding. Ik zal zeker de albums van Antony And the Johnsons luisteren. Thanx voor de tip.

Oeh, dan ga jij nog mooie tijden tegemoet. Zelf vind ik deze EP heel erg mooi, maar je leest al dat andere users de albums van Antony zelf nog veel beter vinden (en inderdaad: die zijn om je vingers bij af te likken).
Als je dit goed vind zul je dat zeer zeker gaan waarderen, dat kan niet anders.
Veel plezier ermee

Musicguru
Thanx!!! Super. Las het inderdaad al hier en daar hier. Ik hoorde de cd en deed me sterk aan Jeff denken. Tip: Jeff Buckley's klassieker Grace is nu op 180 grams vinyl. . Klinkt master.

tatata
eerste keer luisteren: mmm..tja..wel erg rustig..misschien te..niet in slaap vallen..
tweede keer luisteren: toch best mooi...
derde keer luisteren: wat jammer dat deze cd zo kort is..nog maar een keer opzetten..
vierde keer luisteren: GEWELDIG!!!
en nu...

voltazy
was benieuwd hiernaar door het hoge gemiddelde.

heb de ep nu op m'n pc staan en zal grondig gaan luisteren aangezien ik groot antony liefhebber ben en ook current 93 af en toe best mooi vind.
nadere berichtgeving volgt later...

avatar van voskat
Ben groooot fan van Cashmore, maar deze heb ik nog niet kunnen horen..
Daar moet verandering in komen!

avatar van cddrive
hele mooie cd; enig (klein) minpuntje is de vrij harde opname van antony's stem t.o.v. de muziek.
En uiteraard is de cd veel en veel te kort...

Akonner
Antony... Marc?

handsome_devil
Antony Hegarty.

sleep
stuk voor stuk prachtige nummers, antony is een held.

cddrive schreef:
En uiteraard is de cd veel en veel te kort...

Sluit me hier volledig op aan!! Daarom ook een 3,5* i.p.v. een 4,5*

vondeich
Toch maar naar 4* gegaan, want het is echt een parel!

avatar van bloempje24
Deze had ik wel eerder mogen ontdekken! Leuke "opvolger" voor I am a Bird. Gewoon een fantastische aanvulling op de Antony collectie en alleen daarom al het draaien én een goede score waard. Voorlopig 4***

vondeich schreef:

Sluit me hier volledig op aan!! Daarom ook een 3,5* i.p.v. een 4,5*

Moet hier toch nog op terugkomen, want ik vind hem fantastisch!!! 5*****

avatar van Zeitgeist
Kwam deze vandaag toevallig tegen tussen de Current 93 CDs op de platenbeurs. Gezien Ik Cashmore van Current 93 ken en de sticker op het doosje me vertelde dat Antony, een man die me enorm intrigeert, de vocalen voor zijn rekening nam, heb ik hem meegenomen.

Zojuist voor de eerste keer geluisterd en ben hem nu weer aan het luisteren.
Heel erg mooi. Triest en breekbaar zijn woorden die in me opkomen als ik het album in een paar woorden zou moeten omschrijven.

4.5*

Jammer dat het maar 5 nummers zijn.

avatar van Booyo
Antony Hegarty, wat een ongehoorde held. Ook hier schittert hij in zijn aanwezigheid, en Cashmore schittert in zijn muzikale begeleiding. Erg mooi. Inderdaad jammer dat het maar 5 nummers zijn.

Perfecte muziek voor sneeuwdagen als vandaag.

Toevallig ook vandaag voor de eerste keer opgezet (gisteren binnen gekomen) en het sneeuwt ook. Een ongelooflijk melancholisch album, wat neo klassiek achtig ook.
Natuurlijk Anthony (hoewel hij tegenwoordig anders heet) is bekend en Current 93 altijd een band met interessante muziek.
De combinatie hiervan levert iets fraais op, prachtige gevoelige melodieën, mooi piano en cello spel met nog andere instrumenten en dan de stem van Anthony als finishing touch.
Bij Anthony altijd wel een beetje bang dat het over de top is, maar hier absoluut niet het geval.
Een klein beetje een tranentrekker, maar dan wel positief bedoelt.
Enige minpuntje, na 22 minuten is het al over. Had wat mij betreft het dubbele gemogen.