Linda Ronstadt - Greatest Hits (1976)

Label: Elektra

1. You're No Good (3:40)
  2. Silver Threads and Golden Needles (2:20)
  3. Desperado (3:30)
  4. Love Is a Rose (2:46)
  5. That'll Be the Day (2:32)
  6. Long, Long Time (4:21)
  7. Different Drum (2:38)
  8. When Will I Be Loved (2:09)
  9. Love Has No Pride (4:16)
  10. Heat Wave (2:46)
  11. It Doesn't Matter Anymore (3:26)
  12. Tracks of My Tears (3:12)
avatar van Rinus
Mooie verzamelaar van een zangeres met een grote stem, die kwa genre altijd een beetje balanceerde in die tijd op de snede van country, pop en rock.

avatar van Stijn_Slayer
Rinus zegt het al. Linda Ronstadt maakt prima muziek en heeft een prettige stem, ze mist naar mijn mening alleen dat kleine beetje extra om echt te kunnen overtuigen.

De Neil Young cover Love Is A Rose vind ik het sterkste nummer op deze verzamelaar. Deze country uitvoering past erg goed bij dit nummer.

avatar van musician
Achteraf gezien, toch een beetje een vreemde eend in de bijt, die Linda Ronstadt.

In 1969 begonnen met een solo-carriere, recruteerde zij in 1971 de latere Eagles Leadon/Frey/Meisner/Henley om de cd Linda Ronstadt (februari 1972) uit te brengen.

Dat suggereert heel wat. Zouden The Eagles hebben meegeschreven aan dit album? Want zelf schrijft Linda Ronstadt geen noot.

Ik kan het niet goed achterhalen, op deze Greatest hits I staan er pas nummers vanaf de cd Don't cry now (november 1973) en toen waren The Eagles allang weer weg.

Op musicmeter heeft nog niemand er een recensie bij geschreven, Wikipedia zegt niets en mijn Amerikaanse rockbijbel ook al niet, maar geeft het album het cijfer 4, dat gelijk staat aan twee sterren op musicmeter.

Dat is niet best, ik kan mij voorstellen dat de heren samenstellers van deze compilatie uit 1976 besloten de eerste drie jaar van haar solo-carriére achterwege te laten.

Had het zo geweest, dan had de cd natuurlijk verplichte kost geweest voor Eagles-fanatici.

Op deze verzamelaar staat wel het beroemde Eagles nummer Desperado, in een nogal magere uitvoering.

Linda Ronstadt schrijft niet zelf, en is dus net als bijvoorbeeld Joe Cocker volledig afhankelijk van sessie-muzikanten en het smaakvol brengen van enigszins bekend, eerder uitgebracht werk.

Als jonge vrouw in de rockmuziek heeft zij wel vanaf 1969 baanbrekend werk verricht voor bijvoorbeeld haar beeldschone landgenote Stevie Nicks. Maar waar Nicks kon terugvallen op haar eigen creativiteit, haar groei daarin en haar alom aanwezige verschijning met wapperende gewaden en al, was voor de bescheiden Linda Ronstadt al gauw het plafond bereikt.

Dat wil niet zeggen dat ze niet kon zingen, integendeel. Maar haar carriére is te wisselvallig, ze was te afhankelijk van anderen. Daarom werden ook haar eerste cd's niet al te enthousiast ontvangen.

Deze eerste Greatest hits beslaat de periode 1973-1976. In die periode bracht ze de cd's Don't cry now (1973), Prisoner in disguise (1976) en Hasten down the wind (1976). Ook haar meest bewierrookte cd ooit, Heart like a wheel, valt in deze periode (1975).

Hier staat het prachtige You're no good op. Er staan in totaal 3 nummers van Heart Like a wheel op Greatest hits I.

Te weinig om echt te spreken van een grote invloed. Dat moet misschien ook helemaal niet op een Greatest hits, maar het leidt wel tot grote onderlinge verschillen en een verlies aan aantrekkelijkheid.

Een coherent geheel, met nummers in het genre You're no good (overigens geschreven door Russ Ballard) had kunnen leiden tot een ware doorbraak.

Maar het is niet één geheel, er staan ook melige covers op als That'll be the day. Ook leunt de plaat op een aantal country nummers, als Silver threads and golden needles en de Neil Young cover Love is a rose.

Vocaal kan Linda Ronstadt het allemaal wel aan. Maar een betere songkeuze had waarschijnlijk ook geleid tot betere cd's. Dat geldt ook voor deze Greatest hits I.