Kiln - Holo (1998)

3. Breezeplate (3:56)
  4. Kekker (4:51)
  5. Toypieceplate (3:33)
  6. Sunsculpure.one (3:24)
  7. Squarewave Colorwheel (4:32)
  8. Gauss (4:13)
  9. Dodecatheon (4:29)
  10. Continentsunderclouds (4:28)
BrotherJohn
Een dromerig instrumentaal ambient/rock album met een fenomenale klankkast. Met de overtuigende opener "Sienna" en het loungy "Kekker" heeft het album twee schitterende rock instrumentals aan boord die erg subtiel worden opgebouwd. De eerste is afgelopen jaar al 63 keer door mijn last.fm geregistreerd, en als je dit nummer luistert begrijp je wellicht waarom. De beide sunsculputures zijn krachtige drones die hun naam wel eer aan doen. Overige nummers zijn ook pareltjes, die niet volledig aan de drone- of rockcategorie toe te kennen zijn, maar ergens tussen (industrial) ambient, new age en dream pop thuishoren. Hiervan vind ik het broeierige "Dodecatheon" de fijnste.
Een afwisselend en kraakhelder geproduceerd album met veel kwaliteit en schoon in zich, een raadsel waarom dit album en deze band zo onbekend en achterwege is gebleven.