Hans Zimmer - Dunkirk (2017)

Duitsland
Score
Label: WaterTower

1. The Mole (5:35)
  2. We Need Our Army Back (6:28)
  3. Shivering Soldier (2:52)
  4. Supermarine (8:03)
  5. The Tide (3:48)
  6. Regimental Brothers (5:04)

met Lorne Balfe

7. Impulse (2:36)
  8. Home (6:02)

met Benjamin Wallfisch

9. The Oil (6:10)
  10. Benjamin Wallfisch - Variation 15 (Dunkirk) (5:51)
  11. End Titles (7:12)

met Benjamin Wallfisch en Lorne Balfe

Wat gaat dit weer een erg goed album worden.
WaterTower Music heeft het nummer Supermarine op youtube geplaast.
wat een zalig nummer. Nu heb ik echt zin in de film.

Dunkirk - Supermarine - Hans Zimmer (OFFICIAL) - YouTube

avatar van thomzi50
Ja, dit is een erg fijne soundtrack - waarop Zimmer niet in de Zimmer-clichés vervalt en zijn eigen sound werkelijk vernieuwt.. Erg fijn.

avatar van thomzi50
Vooral knap hoe hij thema's uit de film - de tikkende klok, het geluid van vliegtuigen - in de muziek heeft verwerkt. In dat opzicht bouwt 'Dunkirk' voort op 'Interstellar', maar nadrukkelijker, minder gevangen in enigszins afgebakende composities. Eigenlijk bestaat deze soundtrack meer uit - fraai uitgevoerde - soundscapes dan uit werkelijke nummers.

neo (crew)
Over een tijdje zal ik er nog eens naar luisteren, maar buiten twee Elgar bewerkingen is het voor mij niet direct een interessant werk om los van de context van de film te beluisteren

avatar van daniel1974nl
Wat een prachtige film ! En de muziek draagt de hele film naar een hoger niveau (zoals altijd met een samenwerking tussen Zimmer & Nolan).

Orkesten zijn ver te zoeken op deze cd en het is eerder een collectie van soundscapes (Hans solo achter zijn synthesizer) die eerder doet denken aan het meer ambient achtige werk van Robert Fripp of David Sylvian. Het is inderdaad even wennen, maar na een paar keer luisteren is het wel genieten blazen.

En dan nog de opname...gloeiende god. Zoals altijd ook hier weer top werk.

Aanrader.....kijk uit naar zijn volgende project.

En de film. Ik zeg voor het gemak even 10 Oscars

avatar van legian
Iets waar Zimmer altijd goed in is, is het opwekken van een bepaald gevoel en Dunkirk draait volledig om dat gevoel. Het klikken van de tok wat een constant besef van tijd (en het beperkte daarvan) brengt, de pulserende dreunen die zich in de geest nestelen en de onheilspellende narige soundscapes die desolatie brengen. Alles bundelt zich in een zenuwslopend geheel. Een geheel wat perfect werkt voor de film, maar als losstaande muziek niet zo snel pakt als Inception of Interstellar (om in de Nolan sferen te blijven).

De score staat volledig in dienst van de film, zoals het hoort. Maar, zoals het hoort, is de score van Zimmer ook altijd een genot om los naar te luisteren. Het heeft wat langer geduurd maar dit is een heerlijke plaat. Enerzijds hoop ik dat er nog meer muziek is van Zimmer's zijn hand, maar anderzijds is een uur van deze zenuwslopende muziek ook wel genoeg.

Nolan en Zimmer een samenwerking die van mij wel eeuwig mag doorgaan.

avatar van Rudi1984
De soundtrack heb ik niet los beluisterd (gaat ook niet gebeuren), maar in combinatie met de film klinkt het nergens naar. Lijkt er totaal niet bij te horen, de soundtrack probeert het allemaal veel spannender te maken dan het is.

avatar van ohmusica
Het gevecht tegen de tijd (een evacuatie) is in feite de basis ook in deze filmmuziek, muziek maakte mij juist betrokken, en smeed de verschillende verhaallijnen tot een onlosmakelijk geheel. De timing in de voorstelling tussen beeld en geluid vond ik juist fenomenaal goed, daar was ook alle ruimte toe vanwege vrij summiere dialogen, de luchtgevechten, de plotselinge aanvallen onderwater. Zimmer is de aangewezen componist om deze onheilspellende prikkelende fictie waar te kunnen maken. Ook zonder film pas genietbaar nadat ik 'm had gezien.