Spiritualized - Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space (1997)

Label: Dedicated

1. Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space (3:40)
  2. Come Together (4:40)
  3. I Think I'm in Love (8:09)
  4. All of My Thoughts (4:36)
  5. Stay with Me (5:08)
  6. Electricity (3:46)
  7. Home of the Brave (2:22)
  8. The Individual (4:15)
  9. Broken Heart (6:38)
  10. No God Only Religion (4:21)
  11. Cool Waves (5:05)
  12. Cop Shoot Cop (17:13)
Iemand enig idee waar die zwarte 3CD versie in de winkel ligt, behalve de apotheek? Ik heb geen ervaring met cd-wow..

khonnor
ik denk niet dat de remaster van deze plaat officieel in europa wordt uitgebracht. heb hem althans niet gezien in de winkels in Belgiê. denk dat het voorlopig een UK only thing is.

avatar van Chronos85
re-issue, 10.0 bij Pitchfork, wauw...

En wat vind je zelf van de muziek? Dat lees ik liever dan wat Pitchfork ervan vindt...

avatar van Chronos85
Ik ook! Alleen klein probleempje: comp stuk, geld op en wachten op reparateur. Kende het helemaal niet van naam maar ga het eens een serieuze shot geven als ik weer beschikking heb over een pindakaasprogramma.

Eerste indruk via Utube: positief!

avatar van Jannemanneke
Als een pil verpakt in een doosje zoals reeds eerder vermeld hier met de bijsluiter en teksten op achterkant doosje: 'each tablet contains 70 min'-'play once twice daily'- 'may cause drowsiness' -'keep out of reach children' .
Hij verdient een prijs voor meest originele cover of artwork.

avatar van starbright boy
Gek idee dat er steeds vaker reissues van albums die ik bewust meemaakte (en kocht) uitkomen. Dat maakt dat ik me oud voel worden. Vroeger was reissue iets van muziek die ik veel minder bewust had meegemaakt.

Sommige albums die ik 1997 suf draaide hoef ik nou niet meer te horen. Anderen zijn overeind gebleven en sommige albums raken me al die jaren echt altijd als ik ze draai. Dit is een heel duidelijk voorbeeld van een album waar ik ik in 1997 al diep van onder de indruk was en wat nooit meer een greintje minder werd. Dit album is nu nog net zoveel deel van me als toen.

avatar van bikiman
Wow, SB. Dat maakt me nieuwsgierig naar deze. Ik ken alleen Laser Guided Melodies. En die vond ik al heel goed. Kwa gemiddelde stemmen die ze scoren lopen ze niet zo veel uit elkaar.

avatar van Helicon
Bijzondere plaat die ik nog een aantal keer moet beluisteren. Het nummer Broken Heart raakte mij gelijk al wel diep. Wat een weemoed zit er in dat nummer, vooral het outro Prachtig.

Het hoesje is schiterend bedacht zeg! Hulde!

avatar van SirNoodle
de re-issue gekocht, omdat dit album toch echt zo'n stille favoriet is in mijn collectie.

Apart ga ik er bijna nooit songs uit opzetten, en om eventjes in een random play mee te laten draaien op de mp3-speler is het ook niet echt geschikt.

maar voor een lange rit, of gewoon voor een lange dag waar je tijd hebt om te luisteren is dit een prachtige plaat om op zijn geheel te beluisteren. 1 mooie reis (in space...).

En hulde aan de re-issue die de originele packing herhaald, waardoor ik nu toch 1 cd-pil-tabletje in mooie gesloten conditie kan behouden.

edit: voor de geïnteresseerden, gekocht via play.com, snel & goedkoop.

Poa
I Think I'm In Love: een van de beste nummers ooit? Ik zeg ja.

avatar van StuF
Poa schreef:
I Think I'm In Love: een van de beste nummers ooit? Ik zeg ja.

Arbitrair. Houd ik niet van. Maar. Ik zeg ook ja.

Ik luister deze nu voor de eerste keetr, verwachtte een electronica gericht geheel, maar ben aangenaam verrast.
De eerste naam waar ik aan moet denken is Primal Scream.
Psychedelica, Shoegazer en Madchester; hoor het allemaal terug.

Het intro van Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space heb ik ooit eerder voorbij horen komen bij een quiz hier op de site, en de laatste tijd komt deze regelmatig voorbij bij SongPop.
Ik dacht voorheen altijd dat Spiritualized een vage new age act was met de nodige elektronica, maar als je dan het nummer verder luistert, dan hoor je eerder raakvlakken met een meer toegankelijke versie van Ride.
Vervolgens doet Come Together denken aan Primal Scream, die toevallig ook nog een nummer hebben met dezelfde titel.
En zo ontdek je vervolgens dat Spiritualized een afsplitsing is van Spacemen 3; ook geen vreemde naam voor mij, en voordat je het in de gaten hebt, ben je alweer naar het 3e nummer van dit album aan het luisteren.
Terwijl de bedoeling was om alleen de opener terug te horen, nieuwsgierig naar het verdere verloop hiervan.
Het blijft allemaal in dat hoekje hangen, nu hoor je bij I Think I'm in Love wat meer Stone Roses invloeden, al zijn die beter in de overgangen in een nummer, die stilte had voor mij niet gehoeven.
Blijkbaar is de opzet om een wat meer hypnotiserend geheel te maken, maar voor mij had er meer variatie in mogen zitten, nu wordt een gedeelte als een mantra te lang herhaald voordat het over gaat in een lied.
Vervolgens wel een meer compact geheel in All of My Thoughts, die mondharmonica er doorheen is wel gaaf, maar vervolgens zwakt het wel wat af, om vervolgens nogmaals hetzelfde kunstje te herhalen.
Bij Stay with Me moet ik aan Thousand Yard Stare denken, maar wie heeft er ooit van die band gehoord?
Blijft een aanrader om op zoek te gaan naar hun debuut.
Voor mij een klasse hoger dan dit geneuzel.
Electricity heeft meer dat up tempo van een act als Supergrass, en hierbij hoor ik ook wel een Rollercoaster van Spacemen 3 in terug.
Na twee geslaagde nummers en een minder geslaagd trio, zijn we nu weer terug bij een boeiend geheel.
Home of the Brave begint wat lo-fi, maar krijgt gelukkig nog een prachtige Velvet Underground achtige muzikale ondersteuning.
De overgang naar The Individual is mooi gemaakt, voordat je het in de gaten hebt, zit je al in de flow van dit lied.
Dit werkt dus wel degelijk, maar meer geschikt als afsluiter.
Daardoor lijkt het alsof Broken Heart het begin is van een ander album, maar waarschijnlijk is dit de opener van de B-kant van de lp versie.
Een beetje rondneuzen op Discogs blijkt dit wel te kloppen.
Er is ook een dubbel lp versie te koop; het 2e album opent ook hiermee.
Mooi en sfeervol, beetje vergelijkbaar met Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space, vanwege het gepraat aan het begin.
Muzikaal meer dan oké.
No God Only Religion is rommelig, niet dat de rest heel georganiseerd klinkt, maar hierbij komt het niet geheel ten goede.
Jammer, maar het is zo.
Cool Wave heeft dat vertrouwde Primal Scream sfeertje van Come Together weer, ook die gospel achtige backing vocals zijn een pluspunt.
Cop Shoot Cop is een prima afsluiter.
Het begin lijkt wel een The Doors nummer, maar dan met Herman Brood op piano.
Verder moet ik ook aan een band als Stereo Mc’s denken, zal wel door het relaxte sfeertje komen.
Die gitaarlawine had voor mij weer niet zo gehoeven.
Beetje wisselvallig album.
Veel genialiteit, maar ook een groot aantal afzwakkers.
Om af te sluiten binnen de sfeer van de albumhoes;
Een pakket met uppers en downers.

Misterfool
Dankzij de review van Deric Raven heb ook ik dit album een luisterbeurt gegund. Ik kan niet zeggen echt bijster onder de indruk te zijn. Een wisselvallig album inderdaad. Hoewel ik het psychrock sfeertje wel kan waarderen, beklijven veel nummers niet. Grappig genoeg vind ik "No God Only Religion" juist een van de beste nummers van dit album. Ik kan goed overweg met dit soort georganiseerde chaos. 3* voor nu.

avatar van aerobag
Ik heb een enorm zwak voor de neo-psychedelica sound. Het is zo’n lekker ongedisciplineerd genre en een omvangrijke brij van creativiteit. Spiritualized is wat mij betreft een van de frontrunners binnen het genre en Ladies And Gentlemen hun parade paardje.

Voor mij is dit een van de albums wat niet zomaar een album is, maar waarachter een heuse ervaring schuil gaat. De muziek kent een sterke aantrekkingskracht, haast trance opwekkend. Hypnotiserende composities, sussende melodieën maar vervolgens ook verlammende gitaarwerk en desoriënterende percussie. Ik las ooit een recensie die stelde dat Spiritualized je de pijnstiller aanbiedt voor de hoofdpijn die hij zelf veroorzaakt. Dat vond ik wel een treffende omschrijving.

Een album met een enorme range, met glorieuze build-ups en zielstrelende passages. Ik draai hem eigenlijk niet eens zo vaak, maar als ik hem draai ben ik steeds weer onder de indruk.

avatar van Chris de Graaf
Behoorlijk geweldig album dat ik al een tijdje graag op vinyl wil hebben. Komt mooi uit dus dat de eerste paar platen van Spiritualized opnieuw uitgebracht worden. De eerste is reeds uit, de volgende volgt in juni en daarna is deze aan de beurt. Te gek.

Verder helemaal eens met wat aerobag zegt.

Deze plaat staat al vele jaren helemaal bovenaan in mijn top 10 en dat zal waarschijnlijk nooit meer veranderen. Ik grijp er zo ontzettend vaak naar terug, in eender welke gemoedstoestand. Live at Royal Albert hall was de eerste Spiritualized die ik kocht en het was liefde op het eerste zicht voor deze band/Jason Pierce. En hoewel de concurrentie groot is, is Ladies and gentlemen … voor mij toch het absolute meesterwerk. De dromerige, lijzige zangpartijen, soms ingetogen kabbelende muzikale begeleiding en dan weer rake erupties van geluid, blazers, koortjes. Deze plaat is zo ontzettend sterk opgebouwd. Neen, hier gaat voor mij geen enkel album nog overheen.

avatar van Cor
Cor
De spacey gospelrock van Spiritualized blijft toch wel een categorie apart. Pakkende en dwingende plaat met een vreemd soort verslavend gevoel van herbeluisteren. Want het is ook een album dat je helemaal uitput en uitwringt. Een hardwerkende luistersessie, zeg maar.

avatar van Juul1998B
Wat is ladies en gentlemen... prachtig zeg. Snel maar eens het hele album luisteren voor een oordeel!