Panda Bear - Person Pitch (2007)

Label: Paw Tracks

1. Comfy in Nautica (4:04)
  2. Take Pills (5:23)
  3. Bros (12:30)
  4. I'm Not (3:59)
  5. Good Girl / Carrots (12:42)
  6. Search for Delicious (4:53)
  7. Ponytail (2:05)
avatar van wibro
Ik hoorde voor het eerst van deze band toen ik tijdens mijn bezoek in "De Waaghals" in Nijmegen een nummer van hun nieuwste album "Tomboy" hoorde. De muziek maakte mij onmiddellijk enthousiast en ik besloot dit album uit 2007 ook maar eens te gaan beluisteren. Prachtige muziek en het heeft ook iets mystieks. Ik moest gelijk denken aan die "sacrale" muziek van Dead Can Dance hoewel die muziek toch wel heel anders klinkt.
"Panda Bear" - dat durf ik nu wel te zeggen - is voor mij toch wel de ontdekking van dit jaar. Het nummer dat er ver boven uitspringt op dit schitterende album is voor mij het ruim 12½ minuten durende "Bros". Fenominaal. Ik ga me verder mij ook maar eens verdiepen in het nieuwste album "Tomboy" en de muziek van Animal Collective waar ook regelmatig op dit topic naar verwezen wordt.

avatar van TornadoEF5
Voor de eerste keer beluisterd, en ik ben meteen verkocht. Vooral Comfy in Nautica, Bros, I'm Not en Good Girl / Carrots zijn echt wereldklasse en absolute top. Heerlijk album, en ik begrijp ook waar Grimes onder andere haar inspiratie vandaan heeft gehaald, of hoe ze leerde om muziek te maken, want dit album heeft volgens haar eigen zeggen haar leren muziek maken, en waaruit muziek hoort te bestaan (zeker op vocaal vlak). Mijn favoriet album Halfaxa lijkt inderdaad enorm geïnspireerd op dit, zeker qua contouren en qua fundering. De stem zelf is misschien wat laag voor wat ik gewend ben, maar uiteindelijk werkt het dromerige en psychedelische aspect zeer zeker in dit album, en dit is toch wel een beetje waar ik naar op zoek ben. Naar muziek van associaties, naar muziek waar bij je kan wegdromen, muziek die sferen en een bepaalde gemoedstoestand oproept, naar muziek waarbij je je in de hemel waant, naar muziek die best een beetje vreemd en excentriek mag zijn. Zang moet voor mij ook in functie staan van het instrumentele en het instrumentele versterken.