Josh Ritter - Gathering (2017)

Folk / Rock
Label: Pytheas

1. Shaker Love Song (Leah) (1:02)
  2. Showboat (4:22)
  3. Friendamine (2:53)
  4. Feels Like Lightning (3:02)
  5. When Will I Be Changed (5:52)

met Bob Weir

6. Train Go By (4:26)
  7. Dreams (6:19)
  8. Myrna Loy (7:30)
  9. Interlude (1:24)
  10. Cry Softly (2:45)
  11. Oh Lord, Pt. 3 (3:31)
  12. Thunderbolt's Goodnight (4:05)
  13. Strangers (3:26)
Germ (crew)
Nieuw album in aantocht en in december in Paradiso mét band!

avatar van muziekobsessie
Showboat valt tegen. Paradijskerk optreden onlangs behoorlijk saai optreden....ik als trouwe fan ga afhaken bij Ritter

avatar van Wallie1985
Germ schreef:
Nieuw album in aantocht en in december in Paradiso mét band!

De dag ervoor staat hij ook in Doornroosje.

De single vind ik fijn! Mooi met die blazers.

avatar van Lura
muziekobsessie schreef:

En ik haak weer aan, de vorige twee vond ik bijzonder matig.
Wat is er trouwens mis met Showboat?

avatar van Lura
Zo’n kleine twintig jaar, vanaf het begin, volg ik reeds de carrière van singer-songwriter Josh Ritter, die intussen al een fraai oeuvre heeft opgebouwd, met als absolute hoogtepunt Hello Starling. Een lied als Bone of Song van dat album geeft me nog iedere keer kippenvel als ik het hoor.

Mijn interesse voor zijn muziek nam wat af met de in mijn ogen twee, matige laatste albums, The Beast in Its Tracks en Sermon on the Rocks. Eerstgenoemde album is zijn verwerkingsproces van zijn echtscheiding van Dawn Landes. Haar reactie volgde een jaar later met het fraaie Bluebird.

Gathering is intussen zijn negende werkstuk, een album dat gelukkig weer het niveau haalt van de eerste zes. Helemaal vergeten blijkt Ritter zijn ex nog niet zijn, zoals blijkt uit de reeds uitgebrachte single Showboat. Hij vraagt zich daarin af of zij nog weleens aan hem terugdenkt, zoals hij aan haar. Showboat is trouwens voorzien van heerlijke blazers.

Wat vooral opvalt is, dat veel van de liedjes erg catchy en aanstekelijk zijn. Het beste voorbeeld is misschien wel Cry Softly, het refrein met de regel “If you gotta cry, cry softly” blijft heel snel hangen. De teksten zijn over het algemeen met een positieve invalshoek geschreven.

Slechts twee nummers hebben een wat droevige ondertoon, Myrna Loy en afsluiter Strangers. In Oh Lord (Part 3) zijn zelfs wat gospelinvloeden te horen, de song wordt mooi ingekleurd door orgel, gitaar en achtergrondkoor.

Vermeldenswaard is ook het duet in When Will I Be Changed met legende Bob Weir, die zijn gedeelte bijzonder gevoelig zingt. De song is erg fraai opgebouwd, met een opvallende rol voor de saxofoon.

Zoals altijd wordt Ritter omringd door zijn trouwe begeleidingsgroep The Royal City Band en zijn uitstekende geluidstechnicus Trina Shoemaker. Ritter maakt op Gathering een uiterst geïnspireerde indruk.

Dat belooft veel voor zijn komende twee concerten in Nederland, 3 december in Doornroosje, Nijmegen en 4 december in Paradiso, Amsterdam.

avatar van E-Clect-Eddy
De laatste van 7 voorbeschouwingen op NPR deze week. Krijg het er maar druk mee.

Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, voor de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Lura schreef:

Mooie review Lura, ik krijg er zin in!

avatar van muziekobsessie
Pfff veel te gezellig! En veel repeterende melodieën wat ik saai vind. Was ik al bang voor gezien t optreden in de paradijskerk. Tja ik wordt vrolijk van sombere muziek en vrolijke muziek deprimeerd mij haha

Germ (crew)
Josh Ritter bewandelt op Gathering weer nieuwe paden. Alle facetten van de Amerikaanse muziek komen ditmaal voorbij. Country, jazz, dixieland, soul en gospel, alles komt voorbij.

Hij bewijst hiermee wederom dat hij tot de absolute voorhoede van de hedendaagse songwriters hoort.

avatar van WoNa
Voor mij was Josh Ritter heel lang de man van die voor hem atypische song 'Man Burning At Both Ends'. Dat is inmiddels veranderd. Na het prettige 'Sermon On The Rocks' is er nu het prima en zeer gevarieerde Gathering. Hierop laat Ritter veel verschillende kanten van zichzelf zien. Schijnbaar moeiteloos schiet hij tussen diverse vormen van Amerikaanse muziek en allemaal even overtuigend.

Ik vind niet alle songs even sterk, maar waardeer wel dat vrijwel alle songs net anders zijn. Dat maakt Gathering een muzikaal avontuur om naar te luisteren. Het album maakt alle mogelijke vooringenomenheid onmogelijk. Een "gewoon" singer-songwriter liedje kan zo maar gevolgd worden door een song met gospelinvloeden en een country georiënteerde song door een mooie ballad.

De kunst op de hoes is heel verschillend van die van voorganger 'Sermon On The Rocks'. Allebei hebben met verf te maken. Maar het uitbundige van de felle kleuren heeft plaatsgemaakt voor een somber, grijzig landschap. Dat past ook precies bij de stemming op de plaat. Onderzoekend, naar binnen gekeerd en uiterst serieus, maar steeds gekoppeld aan een dosis kwaliteit en prachtige variëteit.

Nee, er staat geen nieuwe 'Man Burning At Both Ends' op Gathering, maar de rest van de plaat is zoveel beter dan die op 'Hello Starling'.

Voor nu nog even conservatief gescoord, maar ik sluit niet uit dat dit een ouderwets groeiplaatje gaat zijn.

Het hele verhaal staat hier op WoNoBlog.

avatar van Wickerman
Ik kende de beste man nog niet toen ik hem vorig jaar of begin dit jaar bij toeval op Spotify vond. Hij was weer even weggezakt, maar toen ik hem gisteren voor € 5,99 bij de platenzaak zag liggen, twijfelde ik geen moment. Ondertussen alweer een paar keer gedraaid en hij blijft prachtig. Het gaat vele kanten op, en na de snelle opening met 'Showboat', 'Friendamine' en 'Feels Like Lightning', neemt hij wat gas terug. 'When Will I Be Changed' is mijn favoriet.

Germ (crew)
Toch een wat mindere Ritter. Vooral kant B (ik heb dubbel elpee versie met drie kanten) met z'n (te) lange stukken haalt het tempo uit het plaat. Myrna Loy is zelfs saai te noemen.

Er valt nog genoeg te genieten, maar ingeklemd tussen de toppers Sermon On The Rocks en Fever Breaks is dit hooguit een middenmoter in het oeuvre.