Godspeed You! Black Emperor - Luciferian Towers (2017)

Canada
Label: Constellation

1. Undoing a Luciferian Towers (7:47)
  2. Bosses Hang (14:45)
  3. Fam/Famine (6:44)
  4. Anthem for No State (14:38)
avatar van frolunda
Bij de overvloed aan releases mis je nog weleens iets moois en afgelopen week kwam ik er achter dat dat bij mij het geval was met Godspeed You! Black Emperor .En dat dus gewoon al zo'n ruim 20 jaar.
Luciferian Towers is dus mijn eerste kennismaking met de band en die bevalt prima.Hun muziek onderga ik als een soort van meeslepende post-rock met als belangrijkste kenmerk dat ie een zeer positieve invloed heeft op mijn gemoedstoestand,met andere woorden albums waar iedereen heel zijn leven al naar op zoek is.Daarbij heeft ook het hypnotiserende/trance effect van de sound een belangrijke invloed.
Ben wel benieuwd hoe dit album staat ten opzichte van de rest van hun oeuvre maar Luciferian Towers beloon ik alvast met vier sterren en de rest onderga ik zeer binnenkort.

avatar van Abram Olsen
frolunda schreef:

You're in for a serious treat .

avatar van Cor
Cor
Een heel behoorlijke plaat van GY!BE. De drone-achtige tracks (1 en 3) ademen meer muzikaliteit uit dan de wat meer sonische inslag op de voorgaande twee platen. Dat vind ik een verbetering. De twee lange tracks bouwen volgens bekend recept naar crescendo op. De plaat verveelt nergens, da's prettig.

avatar van Wibren
Anthem For No State is echt zo heerlijk. Hoort bij het beste wat de band al heeft gemaakt. Rest van het album is redelijk maar ze kunnen beter, alleen laten ze dat maar sporadisch horen, in tegenstelling tot hun beginperiode.

avatar van GreenGold
Hoe durf ik een 2,5 te geven voor de genialiteit van Godspeed You! Black Emperor... Nou, bij dit album dus. Het zit in de aard van de band om te blijven experimenteren en er is geen enkel album wat klinkt als de vorige. Dit is een goed teken en dit respecteer ik van iedere band, ze moeten muziek maken die ze zelf goed vinden, en niet wat verwacht wordt door het publiek.

Dat gezegd mogen wij onze mening er over geven, en dit vind ik een van de mindere albums uit hun discografie. Mijn grootste probleem met dit album is dat het iets mist, en dat iets is net een van de redenen waarom ik zo graag naar Godspeed luister.

Geen enkele band die ik heb gehoord is zo goed in het bouwen van een muur van geluid als Godspeed. Laag na laag bouwt de muziek zich op totdat het een eindigt in een gigantische climax. Deze climax mis ik in dit album. Ze bouwen de muziek goed op, maar het bouwt nergens naartoe. Pas bij hun laatste nummer, Anthem For No State, kwam dit eindelijk naar voren, maar tegen die tijd was het voor mij te laat in het album.

Waarom alsnog zo een lage score voor zo een getalanteerde band? Omdat ik het album beoordeel tegenover wat de band zelf kan, en niet wat andere bands kunnen. Godspeed blijft een fantastische groep maar juist omdat ik ze zo goed vind had ik dit album bijna gekocht voordat ik hem hoorde. Toen ik hem een paar keer geluisterd had was ik blij dat ik dat niet had gedaan en teleurgesteld dat deze zo tegenviel.

We wachten rustig af op een toekomstig album, en we hebben nog altijd de meesterwerken van F#A#, Slow Riot, Lift Your Skinny Fists, en Allelujah.

Favoriete Track:
- Anthem for No State

"Eyes up and filled with dreadful joy – we aimed for wrong notes that explode, a quiet muttering amplified heavenward."

avatar van Faalhaas
Ik moet bij Bosses Hang altijd zo denken aan Joe Cockers With A Little Help From My Friends. Ik kan er daardoor niet meer naar luisteren.

avatar van itchy
Ik nu ook niet meer, u word bedankt.

avatar van Faalhaas
Tja sorry.. Ik had het al toen ze het nummer live speelden een paar jaar terug... ik had echt zoiets van is dit een grap ofzo? Helaas bij beluistering van het nieuwe album bleek dit niet het geval. En het neemt best een aanzienlijk deel van Luciferian Towers in beslag, erg jammer.

Dat melodietje van Fam/Famine heb ik ook al eens ergens anders gehoord trouwens. Moet ik dit keer mijn mond houden of.. ?