Godspeed You! Black Emperor - Luciferian Towers (2017)

Canada
Label: Constellation

1. Undoing a Luciferian Towers (7:47)
  2. Bosses Hang (14:45)
  3. Fam/Famine (6:44)
  4. Anthem for No State (14:38)
avatar van chevy93
Na het gat van 10 jaar tussen 2002 en 2012 zijn ze de afgelopen jaren weer bijzonder productief als collectief. Hopelijk is deze wat beter dan de vorige twee, welke mij maar mondjesmaat konden bekoren.

avatar van Faalhaas
Speelden ze hier niet al het nodige van live?

avatar van Don Cappuccino
Ze speelden de laatste tijd de nummers Buildings en Railroads als nieuw materiaal, het zou me niet verbazen dat dat de hoofdmoot van deze plaat is. Buildings speelden ze vorig jaar in Tilburg, dat klonk uitstekend.

avatar van THEMARSVOLTA
Die nummers klonken als de vroegere platen?

avatar van Don Cappuccino
THEMARSVOLTA schreef:
Die nummers klonken als de vroegere platen?

Buildings klonk erg vertrouwd en inderdaad wat meer richting het eerdere werk.

avatar van Lexcoaster
Godspeed is altijd al een politiek gedreven band geweest, ook nu weer getuige de titels van de nummers.

Undoing A Luciferian Towers is al even vrijgegeven trouwens!

avatar van Faalhaas
Lekker vaag, beetje jazzy haast! Moet aan Bowie denken in zijn Berlijnse periode.

Misterfool
Het eerste nummer overtuigd in ieder geval met verve. Ik ben benieuwd naar de rest.

avatar van repelstefan
Anthem for No State Pt. III staat op Spotify. Duurt 8.36. Maakt misschien samen met een Pt. I en PT. II de LP versie? Het begin is in ieder geval al fijn dreigend

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

ook gelekt dus.
klinkt heel goed, het einde bracht me meteen in tranen.

Faalhaas schreef:
Dat had ik ook! Dacht al dat het aan mij lag.

UnknownPleasure schreef:
ook gelekt dus.
klinkt heel goed, het einde bracht me meteen in tranen.

Niet gelekt, maar vrijgegeven door het label.

Misterfool
Dit album valt mij tegen! Ik word niet meegesleept en dat was wel steeds het geval bij de voorgaande platen van deze Canadezen. Op het eerste gehoor vind ik Luciferian Towers zelfs onopmerkelijk en gewoontjes.

herman schreef:

Niet gelekt, maar vrijgegeven door het label.

ok ok ok.

grappig trouwens Misterfool, ik vind het eerst uitgebrachte numer Undoing a Luciferian Towers misschien wel de minste, en die vond jij vooraf juist wel goed, en je geeft nu een 2.5*. opmerkelijk

Misterfool
Het gaat slechts een eerste reactie. We Drift Like Worried Fire op "Allelujah!...." moest ook even groeien. Het kan altijd een kwestie blijken van verkeerde verwachtingen die moeten worden bijgesteld.

Edit: Desalniettemin merk ik op dat een nummer als 'Anthem for No State' - nu ik het voor de tweede keer beluister- alweer een enorm 'Been There, Done That'-gevoel oproept. Het laat me compleet koud en dat lijkt me bepaald geen goed teken.

Eens wat betreft Anthem for No State, heeft qua gitaarwerk ingrediënten die me zelfs verdacht veel doen denken aan het laatste nummer uit hun vorige album. Bosses Hang en Feast/Famine (feitelijk één lang nummer) bevallen me wel meer en de opener is waarschijnlijk hun beste drone tot op heden. Het is allemaal niet minder dan degelijk maar 15 jaar geleden was Godspeed de meest vooruitstrevende van alle post-rock bands terwijl het op dit punt ironisch genoeg de groep van die generatie instrumentale rockers is die het meest in zijn comfort zone is blijven hangen. Een nieuwe Silvert Mt. Zion zou me waarschijnlijk meer bevallen.

avatar van Barend G
Ik zeg: prachtplaat. OOR is het ermee eens

avatar van Denniz78
Barend G schreef:
Ik zeg: prachtplaat. OOR is het ermee eens

dan ben ik op mijn hoede

avatar van IllumSphere
Misterfool schreef:

Dit vond ik eigenlijk ook na mijn eerste luisterbeurd. Godspeed You! Black Emperor weet me altijd wel te raken, maar nu voelde ik amper iets. Misschien nog eens paar keer naar luisteren, maar ik vrees dat het hem niet wordt.

Ik moet bekennen dat na een aantal keren luisteren hij toch beter begint te bevallen. De drones zijn niet compleet overbodig zoals op voorganger Asunder (de opener is zelfs best goed) en ook al kunnen ze gerust nog 15 Anthems for No State op de wereld loslaten, het is behoorlijk uitgevoerd en slaagt er toch ergens meer in de al te makkelijke climaxen te vermijden als op de krachthonk-postrock van Allelujah. Waarschijnlijk het album na hun lange pauze dat mij het meeste bevalt al zou het wel fijn zijn moesten ze de volgende keer opnieuw wat meer van de ambitie van hun eerste 3 albums tentoon kunnen spreiden of toch op z'n minst wat aan de op dit punt enigszins voorspelbare formule morrelen.

avatar van dix
dix
Morinfen schreef:

Hmmm .... OK

© dix inderdaad

Morinfen schreef:
De drones zijn niet compleet overbodig zoals op voorganger Asunder

Ik ben zelf niet zo van de drones, maar als er 1 album is waar ik de drones niet overbodig vind is het Asunder. Daar zijn ze onderdeel van het geheel doordat er geen stiltemoment is.

De drones zijn beter geïntegreerd in het geheel in Asunder en daarom minder makkelijk te skippen maar ik vond dat helemaal geen pluspunt omdat het dronende middenstuk op Asunder gewoon richtingloos en onderontwikkeld was. Zeker het "lambs breath" gedeelte was zelfs live een voor Godspeed ongewoon uurwerkmoment, duurt in werkelijkheid 10 minuten maar lijkt een half uur door te dreinen en dat is geen compliment. Op deze CD hebben ze tenminste een kop en een staart en zijn ze wat mij betreft voor het eerst wat meer dan wat opvulsel, de fluit en trompet uit het openingsnummer zouden wat mij betreft in de toekomst ook wel eens hun opwachting mogen maken in één van de langere rocknummers, kwestie van wat broodnodige nieuwe elementen toe te voegen aan hun formule.

Skippen is sowieso niet echt mijn ding bij Godspeed albums en richtingloos kan soms juist zeer interessant zijn. Zoals je aan mijn top 10 kunt zien wordt de voorganger hier ernstig gewaardeerd en dat komt voor mij dus vooral doordat het één geheel is.

Ben het wel met je eens wat betreft nieuwe elementen.

Inmiddels toch gegroeid naar 4 sterren. Al het materiaal was al bekend voor me, maar toch had ik nog wat tijd nodig om met name Anthem For No State op waarde te schatten.

Veel zin in 2 november waar deze waarschijnlijk in zijn geheel voorbij zal komen aangevuld met Slow Riot.

De eerste 3 nummers doen me nog weinig. Maar ''Anthem for No State'' is wel echt briljant!

prullebnak88 schreef:

dat einde is zo goed, mocht voor mij nog langer door gaan.

avatar van Jlav
Hmm ben hier nog niet over uit. Ik vind hem beter dan Asunder, maar hij slaat ook niet meteen in als een bom. Nu hebben godspeed albums altijd wat tijd nodig gehad om bij mij te klikken, dus ik geef het nog wat tijd. Voorlopig een 4. Anthem for No State is inderdaad wel een pracht van een nummer.