Deep Purple - A Fire in the Sky (2017)

Alternatieve titel: A Career-Spanning Anthology

Label: Warner Bros.

1. Hell to Pay (5:10)
  2. Vincent Price (4:44)
  3. Wrong Man (4:51)
  4. Rapture of the Deep (5:55)
  5. Sun Goes Down (4:08)
  6. Any Fule Kno That (4:26)
  7. Sometimes I Feel Like Screaming (7:29)
  8. Vavoom: Ted the Mechanic (4:16)
  9. The Battle Rages On (5:54)
  10. King of Dreams (5:26)
  11. Call of the Wild (4:34)
  12. Bad Attitude (4:43)
  13. Knocking at Your Back Door (7:00)
  14. Perfect Strangers (5:28)
  15. You Keep on Moving (5:18)
  16. Dealer [2010 Kevin Shirley Remix] (3:54)
  17. Stormbringer (4:05)
  18. Soldier of Fortune (3:13)
  19. Mistreated (7:26)
  20. Might Just Take Your Life (4:37)
  21. Burn (6:00)
  22. Rat Bat Blue (5:24)
  23. Woman from Tokyo (5:48)
  24. Space Truckin' (4:32)
  25. Smoke on the Water (5:38)
  26. When a Blind Man Cries [Non Album B-Side] (3:31)
  27. Highway Star (6:07)
  28. Demon's Eye (5:19)
  29. Fireball (3:22)
  30. Strange Kind of Woman (3:50)
  31. Child in Time (10:16)
  32. Speed King [U.S. Album Edit] (4:19)
  33. Black Night (3:26)
  34. Hallelujah (3:40)
  35. Emmaretta [2012 Stereo Mix] (3:23)
  36. Bird Has Flown [Stereo Mix] (3:03)
  37. Wring That Neck (aka Hard Road) (5:11)
  38. Kentucky Woman (4:41)
  39. Mandrake Root (5:55)
  40. Hush (4:12)
avatar van Karma_To_Burn
Grappig dat het in de omgekeerde volgorde is gedaan, gaat dit ook uit komen op vinyl misschien? Hier heb ik wel wat geld voor over namelijk.

Edit: A 27-track, three-LP vinyl version of the compilation will be issued on November 3.
Ik heb mijn eigen vraag al beantwoord.

avatar van nlkink
Mooie collectie. Lelijke hoes.

avatar van gigage
Beetje veel van de early years en beetje weinig van de "steve morse" periode. Verders een mooie tracklist.

gigage schreef:

Dat missen we eigenlijk nog, een mooie verzamelaar van enkel en alleen de Morse periode. Ook zo iets wat ik gelijk zou willen hebben.

avatar van Rockfan
Het had nog completer geweest als er met nummers van Infinite was begonnen.

Maar goed...je kan niet alles hebben

Rockfan schreef:
Het had nog completer geweest als er met nummers van Infinite was begonnen.

Maar goed...je kan niet alles hebben

Misschien... ja heel misschien komt die ook nog wel! Ik denk dat er echt nog wel een best of gaat komen vanaf Purpendicular tot nu! Deep Purple in de 70s en 80s was natuurlijk top, maar wat ze met Morse hebben bereikt(en later met Airey) mag je zeker niet onderschatten.

avatar van gigage
Het is natuurlijk wel redelijk bizar om een paar maanden na je studio effort met juist een verzamelaar de ticket sales voor de noord america tour op te moeten krikken.

avatar van gigage
De reden dat het achterstevoren in chronologie staat is misschien omdat het bijna een kopie is van de dubbelceedee van 30: Very Best Of Deep Purple met dezelfde mixen maar dan dus van onder naar boven. 40-32 hier = 1-9 daar. T.ov. "30" is bloodsucker geschrapt en Never Before terecht vervangen door Space Truckin. Uit de jaren 70 is Rat Bat Blue en 3 met Coverdale/Hughes songs (Mistreated, Soldier of Fortune en Dealer (met Bolin op gitaar)) toegevoegd. De overige 9 aanvullingen staan hier op CD1(1-5,7,9,11 en 12) en zijn van na de reunie in de jaren 80 (in allerlei bezettingen)

avatar van gigage
Het werkt wel, de omgekeerde chronologie. Een verzamelaar waarbij Hush één van de openings tracks is, daar zijn er al voldoende van. Nu mag Steve Morse de gitaar credits invullen op de eerste 8 songs. Cd 1 sluit af met 6 keer Blackmore op gitaar en zodoende is de periode van na de reunie in 1984 ruim gecovered in tegenstelling tot ook de 3cd The Platinum Collection (2005) -

CD2 opent met 7 songs waarbij Coverdale en Hughes de vocalen delen maar eindigt voor Highway Star die er eigenlijk gewoon bij had gehoord.

CD3 opent dus met een klapper en eindigt met maar liefst 7 jaren 60 songs. Gezien de aantal stemmers hier is die periode populairder dan alles na 1986.

Al met al het meest complete retrospectief van de band maar gezien de aantal compilaties die CD2 en CD3 al ruim bestrijken alleen interessant voor CD1. Of je moet je eerste Deep Purple nog in huis moeten halen, dan ook.

avatar van B.Robertson
Heb wel met de elpee in handen gestaan, hier in het dorp, maar kon me beheersen. Misschien eens tegen inruil(korting) van andere Deep Purple-LP's en singles, als ik de huidige collectie ophef. Lijkt wel verschil te zitten tussen iTunes en de LP; er duiken nogal eens wat single-edits op, waaronder die van Woman from Tokyo waar weinig van overblijft. Terug in de tijd is daarentegen een aantrekkelijk uitgangspunt en niet alles heb ik op elpee. Lijkt me strikt Deep Purple-studio en geen album wordt overgeslagen. Van het geijkte MK II materiaal is Rat Bat Blue nog verrassend te noemen.

Terug in de tijd met Deep Purple op 3 LP's met 27 songs is bepaald niet verkeerd. De eerste LP heeft de betere nummers uit de periode 2013-1984. Van de prima nummers Hell To Pay & Vincent Price van Now What?! tot aan Perfect Strangers van het gelijknamige album. Niks mis met deze negen nummers.

Op de tweede LP staan de beste songs uit 1975 t/m 1971, van de albums Fireball, Machine Head, Who Do We Think We Are, Burn, Stormbringer & Come Taste the Band. Een niet onaardig rijtje, met (dus) sterke muziek. Nadeeltje is de single edit van Woman From Tokyo, voordeel: achter elkaar Highway Star, Smoke on the Water & Demon's Eye.

Tot slot op de derde LP de periode 1970-1968 met Hush & Mandrake Root van Shades of Deep Purple en klassieke songs van The Book of Taliesyn, Deep Purple & In Rock. Ook op LP trouwens de complete versie van Child In Time. Een complete LP dus voor de eerste 3 jaar, maar dan krijg je ook wel wat bij Deep Purple. Wat een band toch! Bijna alle 27 nummers vind ik (steen-)goed. Het artwork van de tri-fold cover ziet er van binnen beter uit dan de cover en de persing is uitstekend.

avatar van gigage
Ik zie dat Joe Lynn Turner de dupe is geworden van de dertien geschrapte songs voor de 3lp. Maar ook daar nog meer dan voldoende krakers over.

avatar van gaucho
Het meeste van Deep Purple heb ik op de originele albums in de kast staan. Dus deze voegt voor mij weinig toe. Maar het is altijd wel leuk om te bekijken welke nummers ze hebben geselecteerd. En ik moet zeggen: het is een afgewogen selectie met keuzes die grotendeels ook de mijne hadden kunnen zijn.
Leuk dat ze ook het B-kantje When a blind man cries hierop hebben meegenomen. Staat op geen enkel regulier album, maar is zeer de moeite waard. En ook Rat bat blue ligt als keuze minder voor de hand, maar heb ik altijd een van de sterkste tracks gevonden van het onderschatte album Who do we think we are.

Al met al bevat dit pakketje een machtig brok hardrock-geschiedenis van een band die het wat mij betreft verdient om net zo groot te zijn als Led Zeppelin. Voor de muziek kan ik alleen maar vijf sterren geven, en als selectie is het ook dik in orde. Ik vind alleen de hoes spuuglelijk. Zou ik in deze vorm niet op LP willen hebben, zeker niet als er dertien nummers afvallen. En dan ook nog eens de single-edit van Woman from Tokyo...
Ik hou van LP's, maar mijn vijf sterren zijn in dit geval alleen voorbehouden aan de CD-versie.

avatar van B.Robertson
Uiteindelijk gezwicht voor de 3CD-versie. Werkt goed zo'n reis terug in de tijd en het leuke is dat er geen album wordt overgeslagen. Die eerste disc vind ik nou net de doorslag tot aanschaf geven, want veel van de andere kost werd al op voorgaande compilaties geserveerd, kleine verrassingen derhalve. Treft dat ik op CD alleen de enkele versie van 30 The Best Of had en de hoogtepunten wel eens op een rijtje mochten worden gezet. Rapture of the Deep uitgezonderd heb ik verder alles wel, dus het is behalve de remixen vooral de luxe die telt om Mistreated en Soldier of Fortune op één CD te hebben of bv. Bad Attitude en The Battle Rages On.