Michael McDonald - Wide Open (2017)

Label: BMG

1. Hail Mary (6:52)
  2. Just Strong Enough (7:58)
  3. Find It in Your Heart (5:47)
  4. Half Truth (5:41)
  5. Ain't No Good (4:25)
  6. Honest Emotion (5:31)
  7. Blessing in Disguise (5:56)
  8. Dark Side (5:53)
  9. If You Wanted to Hurt Me (5:14)
  10. Beautiful Child (6:09)
  11. Too Short (5:22)
  12. Free a Man (6:07)
avatar van E-Clect-Eddy
chips... per abuis mijn review gewist... nog maar eens.

Ooit leverde Michael McDonald zijn bijdrage aan Peg en I Got The News op Steely Dan's klassieker Aya. Zo wordt zijn nieuwe album onbedoeld relevant vanwege het overlijden van Walter Becker tien dagen geleden. Ik was al vergeten dat Michael daar op meedeed maar dat soort details komen dan nu weer boven drijven.

Dit album heeft minder te doen met de Jazz Rock en Soft Rock van de 70s dan de Blue-Eyed Soul / R&B / Pop / Rock van zijn latere werk. Maar al die genres zijn terug te vinden op dit album. Toch heeft de man muzikaal niet stil gestaan. Hier en daar hoor ik Gospel, Funk, Latin Rock , Blues Rock en zelfs Alternative Rock invloeden terug. Het opent oud en vertrouwd met Blue-Eyed-Soul en een hnt aan Gospel in Hail Mary. Verrassend is de Bluesy Rock van aansluiter Just Strong Enough had van Joe Cocker geleend kunnen zijn, alleen zitten er hier wel wat violen bij. Hij had hier misschien even Carlos Santana erbij moeten roepen om het net iets meer te doen glimmen ipv de violen. Het wordt aardig zoet maar gelukkig net niet te zoet. Naar het einde ontregeld het koperwerk iets en klinken New Orleans invloeden door, erg fijn. Find It in Your Heart smooth 70s Funky gitaarwerk in de intro en subtiele blazers die doen denken aan de eerste Jazz Rock albums van Chicago.

Half Truth opent ingetogen met harmonica en akoestische gitaar, waarna een wat Alternative Rock stijl wordt aangedikt met elektrische gitaar en als de big drums opstuwen dan gaat het richting Southern Rock. Soms komt zelfs er herinnering aan de cross-over van Living Colour boven, zeker wanneer de gillende gitaren kort mogen soleren. Spelen met zacht en hard en diverse stijlen werpt hier zijn vruchten af. Ain't No Good doet me denken aan het oude solo werk van Sting en ook wel het Pop Rock werk van Bryan Adams. Terwijl er ook heel kort een synth in zit die zo a la Van Halen klinkt, verder wat fijne toms in de eerste helft.

Honest Emotion is één van de Jazz Soft Rock nummers die met z'n violen akelig dicht langs het zoete manoeuvreert maar gelukkig net goed valt. Blessing In Disguise Jazzy / Funky / R&B die wat doet denken aan het werk van Sting op zijn eerste solo albums, met clarinet(?) of is dat een sopraansax? Dark Side begint ingetogen akoestisch als een ballad maar dan komt er fijn drumwerk bij en de gitaar en sluipt dan richting ingetogen Pop Rock.

If You Wanted To Hurt Me klinkt als een iets wat gemakkelijk in zijn 80s 'hit' periode gemaakt had kunnen zijn, heeft ook wat weg van zijn werk met de Doobies alsmede solo werk. De bombast komt halverwege opzetten maar slaat niet door. Beautiful Child is uplifting en rockt goed, subtiel orgel op de achtergrond en een akoestische gitaar. Desondanks valt deze iets minder goed valt. Iets te veel stijl over inhoud.

Too Short opent als een iets wat Funky shuffle, blazers op de achtergrond en een subtiel 60s orgeltje, halverwege kort eenvoudige funky gitaar solo en Michael die vocaal nog even kort de limieten verkent. Het grooved wonderwel prima. Met 5 minuut 22 seconden toevallig ook het kortste nummer op het album. De rest dicht tegen de 6 minuten. Free a Man Nog meer Funk (en Latin Rock) op dit nummer en het duidelijk dat hij met een kleine party wil eindigen, maar wel één met intermezzo's waarin het gas even teruggaat en de melancholie in het koperwerk klinkt die doet denken aan Steely Dan. Ruimte voor solerende saxen, gitaar, de drummer mag ook even los alsmede de organist, eigenlijk gewoon de hele band die hard richting een bombastisch en explosief eind stoomt. Heerlijk.

Alhoewel het album opent met oud en vertrouwd Blue-Eyed-Soul werk zoals ik wel van hem ken heeft het album meer te bieden en is Michael zeker nog niet uitgeblust, noch is het vol met studio-spielerei volgestouwd om inspiratie of motivatie te verbergen. Ook geen auto-tune te bekennen. Hij heeft duidelijk een groep fijne en kundige musici om zich heen die ook iets buiten de paadjes mogen gaan al is dat niet heel ver. Gelukkig is er een brede variatie aan muzikale ingrediënten gebruikt en dat met tempo-wisselingen en beperkte ruimte voor solos maakt het een zeer aangenaam album om naar te luisteren.

Zo is mijn eerste kennismaking met een compleet album van MM zeer positief. De nummers zijn lang en 71 minuten voor 12 nummers vind ik voor mijn Electro Pop Rock oor best wel lang maar het verveeld gelukkig nooit. De nummers zijn redelijk consequent even sterk wat het kiezen van een favoriet lastig maakt. Ook omdat dit een album is wat je vaker moet horen voor iets goed blijft hangen. Wederom een 'oudere' knar die iets goeds op plaat weet neer te zetten.

avatar van Marco van Lochem
Michael McDonald werd op 12 februari 1952 geboren in St. Louis Missouri USA en heeft dus de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Als je zijn nieuwste album “WIDE OPEN” beluisterd, is het goed dat McDonald niet met pensioen is gegaan. In 1974 trad hij als zanger toe tot de live band van Steely Dan en was later ook te horen als achtergrondzanger op albums van deze band. In 1975 verving McDonald Doobie Brothers leadzanger Tom Johnston en blijft bij de band totdat deze uit elkaar gaat in 1982. Hij is te horen op de top 40 hit “WHAT A FOOL BELIEVES”, dat pas in 1986 in de Nederlandse hitparade komt. Solo timmert hij vanaf 1982 wanneer hij “IF THAT’S WHAT IT TAKES” uitbrengt. McDonald wordt door medemuzikanten geroemd om zijn prachtige soulvolle stem en het vermogen om als achtergrondzanger iets extra’s aan songs toe te voegen. In Nederland scoort hij 3 keer als solo zanger, met James Ingram in “YAH MO B. THERE”, met Patti Labelle in “ON MY OWN” en “SWEET FREEDOM”. Het negende album van Michael McDonald ligt nu in de winkels en het is een schoonheid van een plaat geworden. Invloeden van jazz, soul, funk, pop en rock komen samen in de 12 tracks die samen ruim 71 minuten kwalitatief hoogstaande muziek opleveren. Met een keur aan gastmuzikanten is deze oude rot erin geslaagd een gedreven album af te leveren, waarop geen zwak moment te ontdekken is. En dan die stem, misschien zit er iets slijtage op, maar het is nog altijd een genot om naar deze man te luisteren…”WIDE OPEN” is een prachtig album geworden!

avatar van Reijersen
Een hele grote naam natuurlijk, die van Michael McDonald. Dit album ging wat langs mij heen, maar er werd zo vaak naar gerefereerd dat ik haast wel moest luisteren. Ook al wist ik van te voren dat ik ook van zijn oudere songs niet de grootste liefhebber ben. Dit album heeft zeker mooie momenten, maar ik heb wel vaak het gevoel dat een stem met raspje erbij beter bij de sterke instrumentatie had gepast. De stem van McDonald is mij wat te soft voor bij deze muziek. Honest Emotion, Hail Mary en Free A Man vallen mij het meest op.