Lost Horizons - Ojalá (2017)

Label: Bella Union

1. Bones (4:36)

met Beth Cannon

2. The Places We've Been (4:10)

met Karen Peris

3. Amber Sky (4:12)

met Soffie Viemose

4. Asphyxia (5:09)

met Gemma Dunleavy

5. Reckless (4:39)

met Ghostpoet

6. She Led Me Away (4:55)

met Tim Smith

7. Frenzy, Fear (4:21)

met Hilang Child

8. The Tide (4:22)

met Phil McDonnell

9. I Saw the Days Go By (5:03)

met Marissa Nadler

10. Give Your Heart Away (5:06)

met Gemma Dunleavy

11. Score the Sky (3:38)

met Liela Moss

12. Life Inside a Paradox (3:33)

met Sharon Van Etten en Cameron Neal

13. The Engine (7:39)

met Ed Riman

14. Winter's Approaching (4:39)

met Marissa Nadler

15. Stampede (3:59)

met Hazel Wilde

avatar van E-Clect-Eddy
Bij toeval op gestoten op Spotify, deze nieuwe act van Simon Raymonde de basist / keyboardist van Cocteau Twins. Met een paar bekende namen, Sharon van Etten en Marissa Nadler.

Vier singles uit: Life Inside a Paradox, The Places We've Been, Frenzy / Fear en She Led Me Away

De titel Ojalá betekent in Spaans zoiets als 'hopelijk / laten we het hopen'.

Deze gaat in elk geval één luisterbeurt krijgen!

avatar van Venceremos
Voormalig zanger van Midlake, Tim Smith, laat ook weer eens wat van zich horen. Van 2010 geleden alweer.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Lost Horizons - Ojalá - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Lost Horizons is een project van Simon Raymonde, die bas en toetsen bespeelde in The Cocteau Twins en Richie Thomas, die achter de drums zat bij onder andere The Jesus And Mary Chain.

Simon Raymonde is misschien nog wel bekender als de man achter het mooie Britse Bella Union label, dat ongetwijfeld heeft bijgedragen aan het vullen van de imposante gastenlijst op Ojalá, het debuut van Lost Horizons.

Simon Raymonde en Richie Thomas zorgen, samen met een beperkt aantal gastmuzikanten voor het mooie en bijzondere geluid op Ojalá, waarna het aan het ruime dozijn gastvocalisten is om de songs van Lost Horizons verder in te kleuren.

Onder deze gastvocalisten zag ik op het eerste gezicht niet veel bekende namen (buiten die van folkie Marissa Nadler en indie icoon Sharon van Etten, die overigens slechts wat background zang toevoegt in een van de tracks), maar met de zangers en zangeressen van bands als Midlake, Horse Thief, The Innocence Mission en Lanterns On The Lake heeft het Britse tweetal zeker niet de minsten naar de studio weten te lokken.

Al deze zangers en zangeressen moeten aan de slag in een sfeervol en wat donker aandoend geluid. Het is een geluid met een hoofdrol voor de piano en een belangrijke bijrol voor de ritmesectie die strooit met diepe bassen en hier en daar bijzondere ritmes. Het is een geluid dat uitstekend past bij de vrouwenstemmen die net domineren op Ojalá, maar ook de mannelijke vocalisten op de plaat geven hun visitekaartje af.

Met een ruim elftal aan vocalisten maak je in de meeste gevallen geen consistente plaat, maar Ojalá is dat voor een deel toch wel. De stemmige klanken op de plaat, die hier en daar van nog wat extra melancholie worden voorzien door strijkers, vormen de rode draad op het debuut van Lost Horizons, waarna de gastvocalisten hun eigen stempel mogen toevoegen.

Dat doen de gastzangers- en zangeressen op Ojalá allemaal op geheel eigen wijze. De mij onbekende Beth Cannon treedt in de voetsporen van Kate Bush, Karen Perris (The Innocense Mission), Hazel Wilde (Lanterns On The Lake) en Marissa Nadler kiezen voor mooie ingetogen folk, terwijl de jonge Gemma Dunleavy en Soffie Viemose het geluid van Lost Horizons voorzien van een voorzichtige pop twist. Ook de zangeres geven het debuut van Lost Horizons allemaal hun eigen signatuur. Ghostpoet kiest voor indringende klanken en spoken word dat doet denken aan Nick Cave, Midlake’s Tim Smith kiest voor stemmige folk, Hilang Child laat de hoogtijdagen van Colin Blunstone herleven, terwijl Phil McDonnell (Night Engine) zijn bijdrage voorziet van een vleugje David Bowie.

Door het eigen stempel van de vocalisten klinken alle songs op Ojalá anders, maar toch vormen de songs op de plaat een geheel. Het is een geheel waarin de muziek zorgt voor de consistentie en de zang steeds weer zorgt voor een net wat andere invulling.

Omdat het debuut van Lost Horizons zowel in muzikaal als in vocaal opzicht indruk maakt met sfeervolle klanken en zang vol gevoel en de songs op de plaat ook na een paar keer horen nog naar meer smaken, kan ik alleen maar concluderen dat het project van Simon Raymonde en Richie Thomas een zeer geslaagd project is.

Ojalá biedt de perfecte soundtrack voor donkere herfstavonden en ijskoude winterochtenden, maar het is ook een plaat die intrigeert en bewondering afdwingt, waarna de pure schoonheid het uiteindelijk makkelijk wint van het wat bij elkaar geraapte karakter dat hoort bij projecten als Lost Horizons. Erwin Zijleman

avatar van Premonition
Sfeervol album. Door de verschillende vocalisten is het soms wat moeilijk om de continuiteit van de ingezette sfeer vast te houden, maar dat is gewenning denk ik. Groeiplaat en zoals gezegd, voor de komende donkere maanden een album om bij de hand te houden. Album had wat mij betreft iets korter gemogen.

avatar van Mjuman
Staat nu weer eens op - en dit is toch wel een prettige plaat. Door muzikaal consumtisme - het gevolg van veel kunnen beluisteren zonder te hoeven kopen (Spotify, weet u wel) - is dit album een beetje in de vergeethoek gekomen; daarom het voornemen: dit wat prominenter op de digitale draaiplank te zetten.

Die stem van Karen Peris doet me af en toe denken aan Herriet Wheeler, die we kennen van The Sundays - Reading, Writing and Arithmetic (1990)

avatar van Chameleon Day
U zegt, en wij doen ook een digitale draaibeurt. Ken dit nog niet.

Chameleon Day schreef:
U zegt, en wij doen ook een digitale draaibeurt. Ken dit nog niet.

D'n Premo heeft wel een punt; op bepaalde stukken 'kakt' het wel wat in, en vervolgens pakt het weer op. D'r zit ook een opvolger aan te komen.

Misschien is dit Carla Dal Forno - You Know What It's Like (2016) ook wel wat.

avatar van Rainmachine
Wow, Simon Raymonde van de Cocteaus en Richard Thomas van Dif Juz, hier ga ik me zeker even in verdiepen de komende weken. Leuke start van het "nieuwe" muzikale jaar 2018.

avatar van Chameleon Day
Ah, Dif Juz. Wist ik niet. Ik had wel al die associatie. Naar aanleiding van dit album ben ik afgelopen week ook Dif Juz weer gaan beluisteren. Zo is de cirkel weer rond.

avatar van Premonition
Dit is toch wel een bijzonder goede plaat, ik verhoog met een halfje, één van de beste albums van 2017 naar mijn bescheiden mening. Qua sfeer heeft het wel wat van de This Mortal Coil albums, maar dan anno nu.

avatar van Chameleon Day
Yep. Eens. Vergt een paar luisterbeurten, maar dan...

Stuk voor stuk sterke vocalisten ook. Die tillen het album naar een nog wat hoger niveau.

avatar van Mjuman
Dit is het verhaal op de site van het label:
Lost Horizons - Ojalá :: Bella Union Store - bellaunion.greedbag.com

Toch maar de cd bestellen? LP is ca 3* zo duur (en download 3 GBP goedkoper)

avatar van Broem
Puik album wat door de vocale variatie extra aantrekkelijk klinkt. Muzikaal een boeiend sfeertje. Mooi album.

avatar van reptile71
Het gaat maar door en door en het gaat me steeds meer vervelen. Nee, valt me zwaar tegen bij de eerste luisterbeurt na al die enthousiaste reacties hier. Een sterk album van 45 minuten was beter geweest.

reptile71 schreef:

Ja en de Alpen zouden ook mooier zijn geweest als die lullige dalen met weides en Milka-koeien er niet tussen hadden gelegen
De nieuwe is aangekondigd en beschikbaar op vinyl 26 februari - tracks zijn te horen via In Quiet Moments | Lost Horizons - losthorizonsband.bandcamp.com. Benieuwd!

avatar van reptile71
Ik had het vinyl van deze al in een online winkelmandje liggen, maar ben eerst gaan luisteren en denk dat het feest nu niet doorgaat. Ik had die bandcamp ook al open staan, maar na de lange zit van deze even geen zin in de nieuwe...