16 Horsepower - 16 Horsepower (1995)

Rock / Roots
Label: A&M

1. Haw (3:29)
  2. South Pennsylvania Waltz (5:15)
  3. Shametown (2:45)
  4. Straight Mouth Stomp (1:53)
  5. Coal Black Horses (3:50)
  6. I Gotta Gal (2:04)
E
Mijn perfecte -want korte- kennismaking met 16 HP.
Wat een intense muziek, prachtband, hanevel, vooruit.

probeer ook eens de Drive-By Truckers-southern rock opera 2CD.
By the way.

avatar van Lukas
Ik vind dit eigenlijk nog niet supersterk. Leuk om eens te horen wat de opmaat was tot het geweldige Sackcloth 'n Ashes, maar ik vind de muziek hier nog niet geweldig uit de verf komen. Een beetje te lawaaierig met de stem van Edwards nog veel te weinig op de voorgrond. Haw, die ook op mijn versie van SnA staat, heb ik dan ook altijd een beetje een hinderlijke onderbreking gevonden tussen Black Soul Choir en Scrawled in a Sap, mijn twee favoriete nummers van 16HP. Deze EP wordt overigens nog wel omhoog geholpen door het geweldige Straight Mouth Stomp. Volgens anderen misschien wat niemendallerig, maar ik vind het een geweldige toonzetting voor de op traditionals gebaseerde wat lichtere nummers van de band. 3*.

Father McKenzie
Deze eens goedkoop meegenomen op een rommelmarktje, is best aardig, ik heb me niet echt verder in dit bandje verdiept, misschien ten onrechte, in elk geval, méér dan dit plaatje ken ik niet van ze...

avatar van BenZet
Best aardige plaat, klaaglijke zanger, dat wel, maar past er wel bij

avatar van Willem van Welie
Als je de eerste demo's hoor uit 1994 gingen ze heel hard vooruit. In 1995 deze goeie EP als stap naar een paar geweldige albums. Sackloth & Ashes Low Estate en het geweldige Secret South uit 2002. Hierna nog 2 goede live albums. Korte maar sterke periode. 5 sterren

sugartummy
een perfecte opmaat voor wat nog komen ging. helaas ging edwards solo verder met woven hand, waar later nog wat muzikanten van 16 HP aan meededen. 16 HP is veel heftiger dan woven hand; ook live leek edwards bezeten. prachtband!

avatar van Tupelo
Valt tegen nu ik hem weer eens draai en besef dat het allemaal veel beter zou worden. De eerste drie nummers zijn nog wel lekker, maar daarna wordt het minder om met het zwakke I Gotta Gal te eindigen.