Converge - The Dusk in Us (2017)

Metal / Punk
Label: Epitaph

1. A Single Tear (3:59)
  2. Eye of the Quarrel (2:14)
  3. Under Duress (3:42)
  4. Arkhipov Calm (2:53)
  5. I Can Tell You About Pain (2:23)
  6. The Dusk in Us (7:23)
  7. Wildlife (2:29)
  8. Murk & Marrow (3:01)
  9. Trigger (3:33)
  10. Broken by Light (1:46)
  11. Cannibals (1:15)
  12. Thousands of Miles Between Us (4:42)
  13. Reptilian (4:33)
avatar van jurado
Als groot Converge fan kijk ik hier rijkhalzend naar uit.

avatar van jurado
jurado schreef:
Als groot Converge fan kijk ik hier rijkhalzend naar uit.
Reikhalzend...

avatar van Don Cappuccino
I Can Tell You About Pain en Under Duress zijn al te beluisteren. De eerste track is een typerende fragmentatiebom, maar Under Duress is een heerlijke sludgy track. Daar wordt de band alleen maar beter in: steeds doordringender en doorleefder, vooral in Jacob's vocalen.

De track Eve werd recentelijk ook uitgebracht en dat vind ik een van de beste Converge-tracks aller tijden. Hij staat niet op dit album, maar misschien is de track voor de deluxe editie bewaard.

avatar van eightynine
Don Cappuccino schreef:

Allejezus ja. Is mij met de twee titeltracks voorbij gegaan, maar je kon wel eens gelijk hebben. Oei.

avatar van lowieke
Wauw. Ik had niet gedacht dat 'All we love we leave behind' zou worden evenaard maar dit is na 1 luisterbeurt heel dichtbij! Teksten spreken me op deze plaat net nog wat meer aan.

avatar van Don Cappuccino
Converge levert met The Dusk In Us gewoon weer een enorme heersplaat af. Vertrouwd, maar zoals altijd met een aantal verrassingen: de cleane vocalen van Jacob Bannon zijn zwaar vooruit gegaan (de prachtige melancholische titeltrack en Thousands of Miles Between Us) en op de track Trigger klinkt de band ontzettend als The Jesus Lizard met die smerige sexy baslijn, gillende krankzinnige gitaren en praatzang. De band heeft natuurlijk al lang noiserockinvloeden in zijn muziek, maar zo prominent heb ik het nog niet eerder gehoord bij ze. Op Under Duress hoor je de noiserock ook goed. Gaaf!

The Dusk In Us wisselt meesterlijk af tussen sludgy metalcore, hardcorefragmentatiebommen, noiserock en post-rock/shoegaze. Deze band heeft nog steeds, na een aanzienlijke staat van dienst, een ongelofelijke bewijsdrang en urgentie in zich en brengt een van de beste platen van het jaar uit.

avatar van eightynine
Het is toch wel bizar dat je steeds denkt dat een band zijn beste album heeft gemaakt en ze direct je ongelijk bewijzen.

avatar van Jlav
Na een eerste luisterbeurt ben ik toch wel onder de indruk. Ongelooflijk hoe Converge kan blijven verrassen & vernieuwen zonder ooit hun ziel te verliezen. Alleen jammer dat Eve niet op dit album staat.

avatar van Johnny Marr
Artwork van het jaar! Wat een prachtige hoes zeg. De muziek, nou ja, buiten Jane Doe (het nummer dan) heb ik de klik met Converge (nog) niet gemaakt.

avatar van Johnny Marr
Ik heb een beetje het Jane Doe en You Fail Me-syndroom. Het titelnummer is weer schuimbekkend mooi, maar met van die korte hardcorepunkscreamotracks als Eye of the Quarrel, Broken By Light en Cannibals kan ik echt niks. Vandaar kom ik toch 'weer' uit op een 3,5*. Ik zal die Jane Live-plaat van dit jaar ook nog es checken. Trigger vind ik ook een erg toffe track, en het album sluit mooi af met de laatste twee songs.

Trigger is echt geweldig!

avatar van andnino
Compleet vergeten te stemmen op dit album, een van mijn favorieten van 2017!

Voor mij bereikt Converge op The Dusk in Us de perfecte balans tussen het epische slepende (Cult of Luna!), de agressieve hardcore en "mathcore", en zelfs wat Slayer-achtige thrash. Origineel is het niet per se, maar in deze combinatie heb ik het nog nooit gehoord, althans niet op dit torenhoge niveau. Het titelnummer is bovendien een van de beste nummers van het afgelopen jaar voor mij.