Brand New - Science Fiction (2017)

Label: Procrastinate!

1. Lit Me Up (6:16)
  2. Can't Get It Out (3:42)
  3. Waste (4:36)
  4. Could Never Be Heaven (3:16)
  5. Same Logic / Teeth (5:34)
  6. 137 (5:01)
  7. Out of Mana (5:14)
  8. In the Water (6:52)
  9. Desert (3:36)
  10. No Control (3:55)
  11. 451 (4:52)
  12. Batter Up (8:27)
avatar van Sanderkeuh
Na lang wachten en uitstellen brengen ze het plots onverwacht uit. Eerste album sinds 2009 en waarschijnlijk hun laatste, als je band moet geloven stoppen ze er in 2018 mee...

avatar van snarf349
Er wordt flink gas teruggenomen op dit album, maar het is wat mij betreft niet verkeerd.

avatar van Benos
Review #14:

Het nieuwe album van Brand New toont een duidelijke afwiseling tussen redelijk cliche alternative rock en enorm sterke stemmingsopwekkende langzamere nummers aan. Nummers zoals Lit Me Up zijn bij uitstek degenen waar dit album schittert. De instrumentatie is minimaal, maar dat zorgt er juist voor dat elk stukje gedrum en elk stukje gitaarspel tot zijn recht komt en iets toevoegt aan de atmosfeer. 137 doet iets vergelijkbaars met het langzame dronende gitaarspel vlak voor de solo (wat een redelijke solo is, al ben ik nooit weg geweest van gitaarsolo's). Batter Up doet deze spanningsopbouw ook uitstekend doordat het nummer op de momenten vroeg in het nummer waar het al lijkt 'door te breken' terugkeert naar het langzame gitaarspel met een prima transitie. Slechts een aantal momenten waar je de drums hoort maar ze hebben een enorme impact op het nummer. Ook de meer cliche nummers falen er niet in om een redelijk duistere atmosfeer te creeëren. Waste weet dit bijvoorbeeld te bereiken met wederom een langzame, echoënde gitaar. De akoestische Could Never Be Heaven heeft een vergelijkbare impact.

Maar de nummers die niet een vergelijkbaar kenmerk hebben schieten wel echt tekort. Can't Get It Out en Same Logic/Teeth zijn enorm beneden niveau, zeker omdat ze teveel nadruk leggen op de lyrics. Out of Mana bevestigt mijn afkeer tegen gitaarsolo's door redelijk overdreven gitaarspel. Ik weet niet wat Brand New precies probeert te bereiken, maar het werkt in ieder geval niet voor mij.
Desert en No Control zijn ook niet bijzonder boeiend, zeker niet instrumenteel gezien. No Control lijkt nog een interessante outro te hebben totdat ze na 30 seconden stoppen en de track eindigt in wat klinkt als een schreeuwende jongen, maar het is zo 'niet op zijn plaats' dat het van alles zou kunnen zijn en absoluut niet zou werken. Het enige nummer waar ik niet echt een duidelijke mening over heb is In The Water. Aan de ene kant is het opnieuw een cliche alternative rock nummer, maar de spanningsopbouw is zo veel beter dan welke indie rock band je maar kan bedenken het zou kunnen. Het refrein is daarentegen wel vershrikkelijk.

Brand New neemt een rustigere aanpak dan met hun vorige klassiekers, en instrumenteel gezien werkt dit een aantal keer uitstekend. Het album probeert zeker een bepaalde stemming op te wekken, en buiten de standaard indie rock nummers slaagt de band daar verrassend goed in. Het album ontbreekt echter aan een consistent geluid en ik had ook niet het gevoel dat Brand New met dit album voor een samenhangend thema ging (vandaar ook de song-by-song benadering).

6,5 / 10

Beste Nummers: Lit Me Up, 137, Batter Up

avatar van Mr.Domestica
Ik ervaar zowat het tegenovergestelde van wat Benos hierboven zegt (wat uiteraard geen enkel probleem is). Voor mij klinkt dit album als 1 geheel. Nummers die elkaar goed aanvullen en regelmatig wisselen tussen hard en zacht. Daarnaast is 'Same Logic/Teeth' voor mij het hoogtepunt van het album. Een geweldig nummer dat perfect de sfeer van het geheel weergeeft. (Hilarisch de manier waarop "At the bottom of the ocean fish won't judge you by your faults" wordt gezongen.)
'Could Never Be Heaven' is dan weer voor mij het nummer dat mij het minst kan raken. Het is niet slecht, maar echt iets toevoegen doet het voorlopig nog niet.

Op andere vlakken kan ik mij dan weer zeker en vast aansluiten. Opener 'Lit Me Up' en afsluiter 'Batter Up' zijn heerlijk!

avatar van lowieke
Werkelijk fenomenaal. 1e rondjes hebben me weggeblazen..

ohmusica
De revival van onvervalste rockmuziek, memorabel weekend met de War on Drugs en nu dit erbij. Het glijdt erin als koek, bij vlagen heel goed en soms ook wat de neiging tot gezapigheid m.n. het middengedeelte. Toch al met al is dit voor mij zeer genietbaar.

avatar van SOAD
Ik vind dat album uit 2006 echt fantastisch. 1 van mijn favoriete punk albums. Die daarna vond ik iets minder. Ben benieuwd of deze daar aan kan tippen.

avatar van SébastienY
Prima album toch wel. Kende deze band voorheen niet, ben daar misschien iets te jong voor, maar ben blij dat ik hun originele insteek in het begin nooit heb moeten aanhoren. Dat was me toch te dramatisch en zelfs puberaal van aard.

avatar van SOAD
Lit me up gaat echt onder je huid zitten. Heerlijk donker nummer, die basslijn is episch.

Vreemd dat dit album hier zo laag gequoteerd staat. Op Metacritic bijvoorbeeld, is het met 88/100 één van de beste albums dit jaar.

avatar van Riesdude
Voor mij het album van 2017, heerlijk slepend gitaartje in sommige nummers waarbij echt een spanning wordt opgebouwd. Ik heb op het puntje van mijn stoel geluisterd naar al dat moois.

Mijn favoriete nummer is overduidelijk Waste