Moss - The Long Way Back (2007)

Label: Excelsior

1. Light of My Life (3:08)
  2. Sad Song (1:14)
  3. Winter in Finland (3:26)

met Julia P.

4. Phantom (2:04)
  5. Me for You (2:36)
  6. The Dissonant Song (3:03)
  7. Nothing Is Real (2:03)
  8. Previously Unreleased (2:24)
  9. Breeze (3:41)
  10. Poets of the Night (3:35)
  11. Lemon (2:58)
  12. The Long Way Back (2:25)
  13. See No Evil (4:17)
  14. Butterfly (2:45)
avatar van Kaaasgaaf
Te gekke debuutplaat van Amsterdams kwartet! Dit is geschikt voor iedereen die van pure pop houdt; songs die een zon in je hoofd doen laten schijnen, een zon die geluk en melancholie versmelten laat.
Denk aan Midlake, The Shins, Elliott Smith, The Beach Boys en de McCartney-kant van The Beatles. Ook is Moss verwant aan andere Excelsior-bandjes, maar heeft toch een erg eigen geluid.

De nummers zijn kort, simpel en schitterend. Het is een plaat die verslavend werkt en die je steeds opnieuw op wilt zetten. De nummers winnen per draaibeurt aan diepgang en gelaagdheid en je krijgt ze al snel niet meer uit je kop!

Dus ren snel naar de winkel, als je een beetje smaak hebt kan je je aan dit album geen buil vallen! Nederland mag weer eens heel erg trots zijn.

NB: Excelsior verkoopt haar albums tegenwoordig (behalve gewoon op cd) ook op LP, met de cd verstopt in de hoes. Twee voor de prijs van een dus!
Zo kan je hem thuis op je platenspeler leggen en toch overal mee naartoe nemen wanneer je dat wilt, of in je computer zetten. Moss heeft een prachtig geluid en is dus uiterst geschikt voor vinyl!

Dat is een heel aardige recensie, en 5* is een mooi gemiddelde.. Kan zelf geen cijfer geven want ik heb maar 4 nummers gehoord plus een concertje gezien.. Qua diepere lagen vind ik het een beetje tegenvallen. Het zijn wel nette liedjes, niets aan de hand. Niets aan de hand. Dus ik vind het eigenlijk niet echt boeiend.. Ik heb de muziek volgens mij wel is eerder gehoord.. Beetje jaren 70-achtig.. Beetje maistream. Niet mijn smaak.

avatar van Martin Visser
Klinkt goed Kaaasgaaf! Ben benieuwd naar deze plaat

Dro
Ja ja hij is binnen. Heel mooi.

De vinylversie heeft de cd er ook bij

Dro
Goeie plaat, hoewel weinig vernieuwend. Deze gaat wel vaker op me draaitafel belanden.

avatar van Martin Visser
zojuist blind gekocht en nu geniet ik van de eerste nummers. voorlopig moet ik vooral denken aan Solo en Daryll-Ann. Perfectionistische popliedjes die er als zoete koek ingaan. Snel verder luisteren!

avatar van Rinus
Een lekker, laid-back album, dit debuut van deze Amsterdamse band. Heerlijke plaat voor de late uurtjes.
Mooie cover-art trouwns, viooral in de binnenkant van de klaphoes. En als bonus de CD er nog eens bij de vinyl versie.

avatar van Rinus
Trouwens, gisterenavond het album met de hoofdtelefoon op beluisterd. Wow, wat een productie. En wat zitten er veel details in de instrumentatie. Echt een luisterplaat.

avatar van Kaaasgaaf
Tijdens hun concerten probeert Moss tegenwoordig een nieuw nummer uit dat een omslag in stijl laat zien: spannend, spacey en dynamisch. Ben erg benieuwd naar hun volgende plaat!

avatar van OmeWillem
In september komt er een vervolg op deze prachtplaat.

avatar van OmeWillem
Nieuwe nummers van het nieuwe album Never Be Scared, Don't be A Hero zijn te vinden op www.myspace.com/moss123. Productioneel vind ik het wat vlakjes.

avatar van djarend
Zet iemand de nieuwe nog hier op de site ? die is overigens erg goed en beter dan deze eerste, eerlijk waar, heb promo al weekje in huis en draai hem vaak...

Kaaasgaaf schreef:
Dat nummer was dus Silent Hill en is te vinden op de nieuwe plaat: Moss - Never Be Scared / Don't Be a Hero (2009)

BPDD
Naar aanleiding van de zeer geslaagde tweede besloten om deze te kopen op Itunes.
Ik sta op het punt te beginnen aan de eerste luisterbeurt, erg benieuwd of hij even goed is als 'Never Be Scared/Don't Be a Hero'.

avatar van Helicon
Leuke plaat. Ik vind hun nieuwste plaat wel iets beter, maar dit luistert ook fijn weg hoor!

Heerlijk album..Doet me bij vlagen aan The Beatles denken. Toch lijkt dit de voorstudie op het volgende werk Never Be Scared Dont Be A Hero als het eindresultaat.. 3.5 Kan nog verhogen na meer luisterbeurten..

avatar van Cor
Cor
Beetje lastig te 'ranken', deze van Moss: 3,5 of 4****. 't Is natuurlijk een prima plaat, met mooie gevarieerde songs. De eerste 3 nummers geven direct al echo's van Johan, The Beatles en The Shins. Je kan uit een slechtere muziekbibliotheek putten. Maar er zijn toch net wat te weinig songs die me van m'n stoel blazen. Nette plaat, fijn luisterplezier, maar 3,5*** is wat mij betreft goed.

avatar van LittleBox
Previously Unreleashed staat ook op het nieuwe album van Bettie Serveert.

avatar van RoyDeSmet
Mooie muziek, niet geweldig. Wel bij vlagen.
Ik vind de opvolger beter.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Inderdaad voorloper van het moois wat komen gaat, niet slecht, maar weinig origineel en niet echt pakkende songs.
Ook wat te braaf allemaal.