John Carpenter - Anthology (2017)

Alternatieve titel: Movie Themes 1974-1998

Electronic / Score
Label: Sacred Bones

1. In the Mouth of Madness (5:17)
  2. Assault on Precinct 13 (2:55)
  3. The Fog (3:03)
  4. Prince of Darkness (3:13)
  5. Santiago (Vampires) (2:42)
  6. Escape from New York (3:32)
  7. Halloween (2:57)
  8. Porkchop Express (Big Trouble in Little China) (3:50)
  9. They Live (3:07)
  10. The Thing (3:37)
  11. Starman (2:34)
  12. Dark Star (1:26)
  13. Christine (4:15)
Opnieuw in de studio opgenomen theme songs van de films van John Carpenter, door Carpenter en Zoon. Niet te missen voor de Carpenter fan, al moet ik bekennen dat ik liever de originele themes hoor dan deze versies. Het ontbreekt de nummers aan enig pit en klinkt alsof ze dit even snel in elkaar hebben gezet om lekker te cashen. The Thing en Starman zijn origineel ook niet door Carpenter gecomponeerd, maar door Ennio Morricone en Jack Nitzsche. Anthology is alleen voor de verzamelaars die echt alles willen hebben.

avatar van frolunda
Deze kwam uit na John Carpenter's ,twee zeer geslaagde Lost themes albums en hoewel ik ook een voorkeur heb voor de originele versies (die grotendeels terug te vinden zijn op John Carpenter - The Essential Film Music Collection (2002) is Anthology toch zeker ook niet verkeerd.Heb het altijd erg knap gevonden hoe Carpenter met een,toen nog beperkte synthesizer zo'n sfeervolle,spannende en doeltreffende muziek bij zijn films wist te maken.
Het thema van Halloween is inmiddels een klassieker op score gebied en ook dat van the Fog vind ik van een vergelijkbaar niveau.Ook de andere filmthema's zijn zonder uitzondering sterk en ook nog verrassend gevarieerd.En de opnieuw opgenomen versies kunnen prima gedijen naast de oorspronkelijke.Voor de liefhebbers van filmmuziek is Anthology dan ook zeker een aanrader te noemen,zeker omdat je nu alle hoogtepunten van John Carpenter op één album hebt.
Fijne cd.