B.B. King - Lucille (1968)

Blues
Label: MCA

1. Lucille (10:16)
  2. You Move Me So (2:03)
  3. Country Girl (4:25)
  4. No Money, No Luck (3:49)
  5. I Need Your Love (2:22)
  6. Rainin' All the Time (2:56)
  7. I'm with You (2:31)
  8. Stop Putting the Hurt on Me (3:04)
  9. Watch Yourself (5:47)
avatar van Devoo
B.B. King, de man met de gitaar die de naam Lucille draagt. Hij is ooit eens een brandend gebouw binnengelopen om zijn Lucille te redden, en het eerste nummer gaat dan ook over zijn liefde voor zijn gitaar. Een lang nummer, met mooie instrumentatie, en een gesproken tekst over Lucille.

De overige 8 nummers zijn al meteen een stuk korter, maar zeker ook genietbaar. You Move Me So swingt er meteen in, met aanstekelijke zanglijnen, en een achtergrondkoortje. Het gehele album houdt een uitstekend niveau aan, en na de laatste noten van Watch Yourself heb je meteen zin om het album nog eens op te zetten. Sterke Bluesplaat!

avatar van Stijn_Slayer
Standaardwerk van B.B. King durf ik toch wel te zeggen. Jammer daarom dat ik pas de twaalfde stemmer ben. In vergelijking met zijn werk uit de jaren 50 is de klank iets opgepoetst, maar verder is het typisch B.B. King. Ik denk dat ik het tot in de lengte der dagen kan herhalen: B.B. is uit duizenden herkenbaar, en altijd zichzelf gebleven, zonder ooit te gaan vervelen. J.J. Cale heeft dat ook, hoewel hij natuurlijk in een andere stijl speelt.

Overigens een kleine aanvulling op het 'Lucille verhaal':
Tijdens een concert van B.B. King in 1949 waren twee mannen aan het ruziën. Hierbij viel het vat met brandende kerosine (om de zaal te verwarmen) om, waardoor het gebouw dus al snel in de fik vloog. B.B. realiseerde zich buiten dat zijn gitaar nog binnen stond, en ging deze halen. Later hoorde hij dat dat de twee mannen om een vrouw genaamd Lucille vochten. Zijn gitaar herinnert hem er dus aan geen domme dingen meer te doen. Lucille is trouwens elke keer een andere gitaar, hij noemt ze allemaal zo, zelfs het type wijkt wel eens af.

In het gelijknamige nummer verteld hij inderdaad over zijn gitaar, steeds afgewisseld met mooie gitaar intermezzo's.

avatar van Metalhead99
Erg leuk album van B.B. King. Mooie productie die wel bij de muziek van de man past. Leuk voor de liefhebbers.

avatar van Ronald5150
"Lucille" behoort mijn inziens tot het beste werk van B.B. King. Alle elementen van een goede B.B. King plaat zijn present. Wat dat betreft doet Kings niets nieuws, en dat hoeft ook helemaal niet. In het titelnummer komt eigenlijk alles voorbij. In verhalende vorm vertelt King zijn levensverhaal en welke plaats Lucille daarin neemt. Het verhaal wisselt hij af met smaakvolle, warme en die typische licks van B.B. King. Een volledig herkenbaar gitaargeluid. Maar niet alleen het titelnummer is de moeite waarde, maar ook de andere nummers klinken als B.B. King ten voeten uit. Zijn stem is zo heerlijk donker en warm. Instrumentaal wordt het prachtige gitaarwerk van King ondersteund door toetsen en blazers. "I Need Love" vind ik een ander hoogtepunt, maar dat zou je voor meerdere nummers kunnen zeggen. "Lucille" is een B.B. King must have!